Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

interpretacja indywidualna

Jakie skutki podatkowe wywołuje jednorazowa refundacja kosztów przyznanych z Urzędu Pracy na doposażenie i wyposażenia stanowisk pracy dla skierowanych do pracy bezrobotnych?

sygnatura: IBPB1/415-15/08/AP

autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

data: 2008-04-03

słowa kluczowe:dotacja, przychód, refundacja, środek trwały, wyposażenie

Wniosek ORD-IN: [ 490 kB]

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani F., przedstawione we wniosku z dnia 3 stycznia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 7 stycznia 2008 r.) uzupełnionym w dniu 3 marca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymanej z Urzędu Pracy refundacji kosztów wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy dla skierowanych do pracy bezrobotnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 stycznia 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymanej z Urzędu Pracy refundacji kosztów wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy dla skierowanych do pracy bezrobotnych. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych. Dlatego też pismem z dnia 22 lutego 2008 r. wezwano do jego uzupełnienia. W dniu 3 marca 2008 r. do tut. Biura wpłynął uzupełniony wniosek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni jest czynnym podatnikiem podatku VAT i rozlicza podatek dochodowy od osób fizycznych na podstawie księgi przychodów i rozchodów podatkiem liniowym. Otrzymała jednorazowo refundację kosztów doposażenia i wyposażenia stanowisk pracy dla bezrobotnych. Urząd Pracy z Funduszu Pracy zrefundował jej koszty zakupionego wyposażenia (krzesła, stoły, blaty, talerze, itp.) - faktury w cenach brutto. W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż zakupione z dotacji składniki majątku zostały zaliczone do środków trwałych.

W związku z powyższym zadano m. in. następujące pytania:

  1. Czy ww. refundację należy przyjąć do przychodów z działalności gospodarczej w dniu otrzymania na konto bankowe...
  2. Czy koszty wyposażenia można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów...

Zdaniem wnioskodawczyni, refundację należy przyjąć do przychodów z prowadzonej działalności. Koszty wyposażenia można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów, albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

W myśl art. 22 ust. 8 ww. ustawy kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a-22o, z uwzględnieniem art. 23.Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Natomiast stosownie do treści art. 22a ust. 1 ww. ustawy amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

  • budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
  • maszyny, urządzenia i środki transportu,
  • inne przedmioty,

o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 23a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż składniki majątku, których zakup został zrefundowany przez Urząd Pracy zostały zaliczone do środków trwałych. Nie stanowią one zatem wyposażenia, którym zgodnie z § 3 pkt 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 ze zm.) są rzeczowe składniki majątku, związane z wykonywaną działalnością, niezaliczone, zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym, od środków trwałych.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż kwota otrzymanej dotacji będąca w istocie zwrotem wydatków związanych z nabyciem środków trwałych w myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, nie stanowi przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej. Natomiast odpisy amortyzacyjne od środków trwałych sfinansowanych (zrefundowanych tą dotacją) nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów prowadzonej przez wnioskodawczynię pozarolniczej działalności gospodarczej.

Oznacza to, iż skutki podatkowe otrzymanej refundacji kosztów wyposażenia i doposażenia stanowisk pracy dla kierowanych do pracy bezrobotnych będą obojętne podatkowo.

W świetle powyższego stanowisko wnioskodawczyni uznać należy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY