Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Zapytanie dotyczy zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów zakup zespołu komputerowego i oprogramowania w części sfinansowanej z dotacji z Powiatowego Urzędu Pracy na podjęcie pierwszej działalności gospodarczej.

sygnatura: PD-415/INT/32/07/ACH

autor: Urząd Skarbowy w Brzegu

data: 2007-08-27

słowa kluczowe:

P O S T A N O W I E N I E

Działając na podstawie art. 216 § 1, art. 14a § 1, §4 ustawy z dnia 29.08.1997r.- Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzegu stanowisko Pana zawarte we wniosku z dnia 20.06.2007r ( wpływ do tutejszego Urzędu 29.06.2007r) w sprawie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu poniesionych wydatków na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, a dotyczące zakupu komputera i oprogramowania w części sfinansowanej z dotacji - uznaje za prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W myśl art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997r - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r Nr 8 poz. 60 ze zm.) , stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie - art. 14a § 4 Ordynacji.

Pismem z dnia 20.06.2007r ( wpływ do tutejszego Urzędu 29.06.2007r) zwrócił się Pan do Naczelnika tutejszego urzędu o interpretację przepisów prawa podatkowego. Zapytanie Pana dotyczy między innymi, zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów zakupu zespołu komputerowego i oprogramowania w części sfinansowanej z dotacji z Powiatowego Urzędu Pracy na podjęcie pierwszej działalności gospodarczej. Pana zdaniem, wydatek związany z zakupem środka trwałego ( zespołu komputerowego i oprogramowania) w części sfinansowanej dotacją z Powiatowego Urzędu Pracy nie stanowi kosztu uzyskania przychodów.

Rozpatrując sprawę, należy stwierdzić co następuje:

Działalność gospodarczą prowadzi Pan od 07 maja 2007r i jest opodatkowany w formie zasad ogólnych. Z treści złożonego wniosku wynika, że w 2007 roku otrzymał Pan z Powiatowego Urzędu Pracy pomoc na podjęcie działalności gospodarczej, która została wykorzystana na sfinansowanie zakupu środków trwałych . Pomoc ta jest wyłączona z podstawy opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 121 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ( nie stanowi przychodu).

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ( tekst jednolity Dz. U. z 2000r Nr 14 poz 176 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiagniecia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Stosownie do treści art. 23 ust. 1 pkt 45 w/w ustawy o podatku dochodowym , nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

W związku z powyższym, jeżeli nastąpi nabycie środków trwałych z otrzymanej dotacji , nie uważa się za koszty uzyskania przychodów ani wydatków poniesionych na ich nabycie, ani też dokonywanych od tego majątku odpisów amortyzacyjnych. Podstawą dla nie uznania tych odpisów za koszty uzyskania przychodów jest fakt, iż przez wypłatę otrzymanej dotacji faktycznie nastąpił zwrot poniesionych na ten cel wydatków. Od momentu otrzymania dotacji, kwotę odpisów amortyzacyjnych niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, należy ustalić w takiej proporcji , w jakiej pozostaje kwota dopłaty otrzymana na dany środek trwały do wartości początkowej tego środka trwałego.

W momencie otrzymania dotacji nie należy zmieniać wartości początkowej środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. A zatem, stanowisko Pana jest prawidłowe. Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia. Stosownie do art. 14 b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja o której mowa w art. 14a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji , organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia , o którym mowa w art. 14a § 4 , jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja , o której mowa w art. 14a § 1 , jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowych właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5 ( art. 14b § 2 Ordynacja podatkowa). Od niniejszego postanowienia na podstawie art. 14a § 4 i art. 236 § 1 ustawy z dnia 29.08.1997r Ordynacja podatkowa służy prawo złożenia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Brzegu w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia - art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Zażalenie, zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY