Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego

czy wydatki związane z pozarolniczą działalnością gospodarczą, pokryte z otrzymanej dotacji, stanowią koszty uzyskania przychodów.

sygnatura: PD/415-4/07

autor: Urząd Skarbowy w Białej Podlaskiej

data: 2007-08-24

słowa kluczowe:

W dniu 15 czerwca 2007r wpłynął do tutejszego organu podatkowego wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym przedstawił stan faktyczny sprawy.

Strona prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych na zasadach ogólnych pod nazwą firmy - Agencja Reklamy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w dniu 23 lutego 2007r. została zawarta przez Panią umowa Nr .... z Fundacją Rozwoju Lubelszczyzny o udzielenie podstawowego wsparcia pomostowego w ramach Działania 2.5 Promocja Przedsiębiorczości Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt ten finansowany jest w 75% z Europejskiego Funduszu Społecznego i w 25 % z krajowych środków publicznych.

Przedmiotem umowy jest wypłata środków pieniężnych w pierwszych sześciu miesiącach działalności gospodarczej w ramach podstawowego wsparcia pomostowego. Beneficjent (Fundacja Rozwoju Lubelszczyzny) wypłaca te środki na wyodrębniony rachunek bankowy, z którego są pokrywane koszty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

W związku z tym zwróciła się Pani do Naczelnika Urzędu Skarbowego w B. P. z pytaniem, czy wydatki związane z pozarolniczą działalnością gospodarczą, pokryte z otrzymanej dotacji, stanowią koszty uzyskania przychodów.

Przedstawiła Pani własne stanowisko w sprawie. W ocenie strony pomoc finansowa w postaci dotacji inwestycyjnej dla osób rozpoczynających prowadzenie działalności gospodarczej nie rodzi żadnych skutków podatkowych w postaci opodatkowania otrzymanej dotacji. Odpisy amortyzacyjne od tej części wartości inwestycji, która została zrefundowana, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli: a/pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rzędowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz b/podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.Na podstawie powołanego przepisu wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika z tak zwanych środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie dwie przesłanki tj.: a/środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych w analizowanym przepisie i zostały przekazane na podstawie, o której mowa w tym przepisie, b/podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

W zaprezentowanym przez Panią stanie faktycznym pomoc finansowa w postaci otrzymanego wsparcia finansowego nie będzie korzystała ze zwolnienia określonego przepisem art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem zwolnienie powyższe nie ma zastosowania do przychodów z tytułu działalności gospodarczej, finansowanych (współfinansowanych) ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych, w tym Europejskiego Funduszu Społecznego, gdyż pomoc ta stanowi refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne.

W zaistniałej sytuacji środki otrzymane przez beneficjentów ostatecznych nie pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy (a takie właśnie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), stąd nie są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Pomoc finansowana z funduszy strukturalnych ze względu na kierunki jej przeznaczenia można podzielić na środki, z których finansowane są programy: - inwestycyjne, - o charakterze społecznym i edukacyjnym.

Kierując się takim podziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych, do otrzymanej przez beneficjentów ostatecznych pomocy finansowej z tych środków, obowiązujące przepisy w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stosuje się w zależności od celu, na jaki przeznaczone są środki.

Z przedstawionego wniosku o udzielenie interpretacji wynika, co nie pozostaje w sprzeczności z załączoną umową o podstawowe wsparcie pomostowe , że otrzymane środki przeznaczone będą w części na cele inwestycyjne.

Zatem środki finansowe otrzymane przez Panią K. stanowią jej przychody stosownie do postanowień art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i podlegają opodatkowaniu, z wyjątkiem, gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, od których zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Wydatki sfinansowane z tych przychodów będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów przy spełnieniu wymogów art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 22 ust. 1 ustawy podatkowej, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tej ustawy.

W przypadku otrzymania przyznanej pomocy na inwestycje, wydatki poniesione na te cele nie są kosztami podatkowymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b w/w ustawy.

Natomiast zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 45 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Otrzymana pomoc w postaci wsparcia pomostowego nie powoduje jednak skutków podatkowych, jest neutralna podatkowo.

Otrzymana przez Panią K pomoc finansowa ze środków EFS w ramach ZPORR Działania 2.5 Promocja Przedsiębiorczości nie stanowi środków bezzwrotnej pomocy w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przychody te podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych jako przychód z działalności gospodarczej, stosownie do postanowień art. 14 ust. 2 pkt 2 wymienionej ustawy z wyjątkiem, gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Wydatki sfinansowane z tych przychodów będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów przy spełnieniu wymogów art. 22 ust.1, natomiast wydatki poniesione na zakup środka trwałego nie będą kosztami podatkowymi, co stanowi art. 23 ust. 1 pkt 1 b, kosztem uzyskania przychodów nie będą również odpisy amortyzacyjne zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 45 cytowanej ustawy.

Odpisy amortyzacyjne od tej części wartości inwestycji, która została zrefundowana, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów, stosownie do art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przedstawione w przedmiotowym wniosku stanowisko podatnika jest zatem prawidłowe z zastrzeżeniami o których mowa w uzasadnieniu.

Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY