Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Czy premia termomodernizacyjna uzyskana na podstawie przepisów ustawy o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz czy do uzyskanej premii termomodernizacyjnej stosuje się przepis art. 12 ust. 4 pkt 14 ww. ustawy?

sygnatura: WB-PD/423-0005/07/Z

autor: Izba Skarbowa we Wrocławiu Ośrodek Zamiejscowy w Wałbrzychu

data: 2007-11-27

słowa kluczowe:dotacja celowa, fundusz celowy, spółdzielnie mieszkaniowe, termomodernizacja

DECYZJA

Po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 27 września 2007 r. wniesionego przez Spółdzielnię Mieszkaniową na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Wałbrzychu z dnia 18 września 2007 r., Nr PD-I/423-7/96/1/07 zawierające interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego
- Dyrektor Izby Skarbowej we Wrocławiu działając na podstawie art. 14b § 2 i § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. ? Ordynacja podatkowa (t. j.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy ? Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590)
zmienia przedmiotowe postanowienie
Naczelnika Urzędu Skarbowego w Wałbrzychu

UZASADNIENIE

W dniu 29.06.2007 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Wałbrzychu wpłynął wniosek Spółdzielni Mieszkaniowej o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym Spółdzielnia Mieszkaniowa zwróciła się z zapytaniem, czy premia termomodernizacyjna uzyskana na podstawie przepisów ustawy o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz czy do uzyskanej premii termomodernizacyjnej stosuje się przepis art. 12 ust. 4 pkt 14 ww. ustawy. Zdaniem Strony premia termomodernizacyjna uzyskana na podstawie przepisów o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 i nie ma tu odniesienia do art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wałbrzychu działając w oparciu o art. 14a § 1 i § 4 Ordynacji podatkowej, postanowieniem z dnia 18.09.2007 r., Nr PD-I/423-7/96/1/07 udzielił Spółdzielni Mieszkaniowej interpretacji przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stwierdzając, że stanowisko Strony zajęte w sprawie jest nieprawidłowe.
Na ww. postanowienie Strona w dniu 27.09.2007 r. złożyła do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu zażalenie, w którym podtrzymuje swoje stanowisko uznając, że premia termomodernizacyjna uzyskana na podstawie przepisów o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 47. Spółdzielnia Mieszkaniowa uważa, iż skoro ustawodawca uchwalił ustawę o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych przekazując na ten cel środki z budżetu państwa, środki te mogą być wykorzystane tylko na cele termomodernizacyjne to należy uznać, iż otrzymana premia podlega zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Dodatkowo SM nie zgadza się ze stanowiskiem Naczelnika Urzędu Skarbowego dot. nie zaliczenia premii termomodernizacyjnej do przychodów z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Według Strony elewacja budynku jest zasobem mieszkaniowym i wszelkie koszty z nią związane stanowią koszt gospodarki mieszkaniowej. Elewacja nie służy działalności gospodarczej stąd wpływ premii na spłatę kredytu nie jest związany z działalnością gospodarczą.
Dyrektor Izby Skarbowej we Wrocławiu po zapoznaniu się ze stanem faktycznym i prawnym sprawy oraz argumentami Strony stwierdził, iż interpretacja udzielona przez organ I instancji jest nieprawidłowa, co niżej uzasadnia.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach. Biorąc pod uwagę brzmienie ww. przepisu należy ustalić, czy uzyskany dochód ma charakter dotacji i z jakiego źródła ta dotacja pochodzi. Pod pojęciem dotacji rozumie się wypłacane ze środków publicznych kwoty mające charakter jednostronnego świadczenia na rzecz podmiotów spoza sektora publicznego oraz mające taki sam charakter przepływy pieniężne między różnymi podmiotami sektora publicznego. I tak kwoty te mogą być skierowane do wszystkich podmiotów wytwarzających pewien rodzaj towarów lub świadczących określone usługi (dotacje przedmiotowe ? art. 106 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych), mogą służyć realizacji określonego celu (dotacje celowe ? art. 106 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy) lub być skierowane do konkretnego podmiotu (dotacje podmiotowe ? art. 106 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy).
Warunki przyznawania premii termomodernizacyjnej określone zostały w ustawie z dnia 18 grudnia 1998 r. o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. Nr 162, poz. 1121 ze zm.). Ustawa ta określa również zasady wspierania przedsięwzięć termomodernizacyjnych oraz tworzenia Funduszu Termomodernizacji i dysponowania jego środkami. Zgodnie z art. 2 pkt 6 ww. ustawy premia termomodernizacyjna to spłata przez Bank Gospodarstwa Krajowego kwoty 25% wykorzystanego kredytu na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego przez inwestora. Warunki przyznania takiej premii określają przepisy art. 4 ? 6 ww. ustawy o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Środki na przyznanie premii termomodernizacyjnej pochodzą z utworzonego na podstawie art. 9 ust. 1 ww. ustawy Funduszu Termomodernizacji, który został utworzony w Banku Gospodarstwa Krajowego. Zdaniem Spółdzielni Mieszkaniowej premia termomodernizacyjna jest dotacją, która podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 i nie ma tutaj znaczenia, iż premię wypłaca podmiot nie zaliczany do sektora finansów publicznych. Z tą tezą nie można się zgodzić. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, funduszem celowym jest fundusz powołany ustawowo, którego przychody pochodzą ze środków publicznych, a wydatki są przeznaczone na realizację wyodrębnionych zadań, z zastrzeżeniem ust. 9. Fundusz celowy może działać jako osoba prawna lub stanowić wyodrębniony rachunek bankowy, którym dysponuje organ wskazany w ustawie tworzącej fundusz (art. 29 ust. 2 ustawy o finansach publicznych). Natomiast na podstawie art. 29 ust. 3 tej ustawy, do funduszy celowych nie zalicza się:
1) ustawowo tworzonych rachunków bankowych, których ustawa tworząca nie określiła jako fundusz celowy,
2) funduszy, których jedynym źródłem przychodów, z wyłączeniem odsetek od rachunku bankowego i darowizn, jest dotacja z budżetu.
Z powyższych przepisów wynika jednoznacznie, że utworzony Fundusz Termomodernizacji nie jest funduszem celowym, bowiem ustawa o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych nie określiła go jako taki właśnie fundusz.
Skoro wypłacona premia termomodernizacyjna nie stanowi środków przekazywanych przez fundusz celowy, nie może być zatem uznana za dotację celową, a tym samym nie będzie korzystać ze zwolnienia przedmiotowego w myśl art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W związku z powyższym stanowisko Naczelnika Urzędu Skarbowego w tej kwestii jest prawidłowe.
Ustawa o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych określa w art. 1 pkt 1 zasady wspierania przedsięwzięć termomodernizacyjnych mających na celu:
a) zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania i budynków służących do wykonania przez jednostki samorządu terytorialnego zadań publicznych na potrzeby ogrzewania oraz podgrzewania wody użytkowej,
b) zmniejszenie strat w energii w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a), do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii określone obowiązującymi przepisami lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
c) całkowitą lub częściową zamianę konwencjonalnych źródeł energii na źródła niekonwencjonalne, w tym źródła odnawialne.
W świetle powyższego można stwierdzić, że w przypadku Spółdzielni, przedsięwzięcie termomodernizacyjne obejmować będzie m. in. budynki mieszkalne. Zatem przyznanie premii termomodernizacyjnej związane będzie z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, przez które należy rozumieć:
#61607; budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, jak w szczególności: - dźwigi osobowe i towarowe, - aparaty do wymiany ciepła, - kotłownie i hydrofornie wbudowane, - klatki schodowe, - strychy, piwnice, komórki, - garaże,
#61607; pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych tj.: - budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, - kotłownie i hydrofornie wolnostojące, - osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno ? remontowe,
#61607; urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się ww. budynki, jak: - zbiorniki ? szamba, - rurociągi i przewody sieci wodociągowo ? kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, - budowle inżynieryjne (np. studnie), - budowle komunikacyjne, jak drogi osiedlowe, ulice, chodniki, - inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu,, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia.
Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu związane z wyżej wymienionymi budynkami i budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami wpływy stanowią przychody gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody podatkowe w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi ? w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi. Jak wynika z treści tego przepisu, aby dochód podmiotów, o których w nim mowa, korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:
#61607; dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi,
#61607; dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie tych zasobów mieszkaniowych.
W ocenie tut. organu premia termomodernizacyjna stanowić będzie w Spółdzielni Mieszkaniowej przychód podatkowy z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, a dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 tej ustawy, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Stanowisko tut. organu odwoławczego znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (działającego w imieniu Ministerstwa Finansów) z dnia 31.10.2007 r., sygn. ILPB3/423-41/07-2/HS.
Jednocześnie Dyrektor Izby Skarbowej we Wrocławiu stwierdza, iż przepis art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie ma zastosowania do przychodów dot. premii termomodernizacyjnej uzyskanej na podstawie przepisów ustawy o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych.
Mając na uwadze powyższe Dyrektor Izby Skarbowej we Wrocławiu orzekł jak na wstępie.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY