Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego

1. Czy gmina ma prawo odliczać podatek naliczony przy zakupach inwestycyjnych w związku z budową sieci wodociągowej, jeżeli po jej wybudowaniu przekazuje tą sieć nieodpłatnie zakładowi budżetowemu zajmującemu się gospodarką komunalną?2. Czy czynność nieodpłatnego przekazania zakładowi komunalnemu sieci wodociągowej podlega opodatkowaniu podatkiem VAT?

sygnatura: 1408/PPM/443-3/07

autor: Urząd Skarbowy w Kozienicach

data: 2007-02-16

słowa kluczowe:

Postanowienie

Na podstawie art. 216 § 1 i art. 14a § 1 i 4 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r., nr 8, poz. 60 ze zm.), w związku z wnioskiem Gminy ... nr ... z dnia 21 listopada 2006 r., uzupełnionym pismem nr ... z dnia 15 stycznia 2007 r. oraz pismem nr ... z dnia 13 lutego 2007 r. - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kozienicach informuje, że stanowisko podatnika przedstawione w przedmiotowej sprawie: - w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z budową wodociągów - jest nieprawidłowe, - w części dotyczącej nieodpłatnego przekazania sieci wodociągów i kanalizacji ... Gospodarce Komunalnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem nr FB 3327/1/2006 z dnia 21-11-2006 r. Burmistrz Gminy ... zwrócił się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, przedstawiając następujący stan faktyczny:

Gmina ... realizuje inwestycję komunalną polegającą na budowie sieci wodociągów i kanalizacji. Przedsięwzięcie to wykonywane jest w ramach zadań własnych gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 Ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz ze statutem Gminy. Wszelkie wydatki związane w powyższą inwestycją ponosi Gmina. Faktury wystawiane są na gminę Kozienice jako nabywcę towarów i usług. Następnie wybudowaną sieć wodociągów i kanalizacji Gmina przekazuje ... Gospodarce Komunalnej (dalej KGK) do bezpłatnego używania na czas nieokreślony w drodze protokołu zdawczo-odbiorczego (zgodnie z właściwymi przepisami prawa) - nie będzie zawierana żadna umowa cywilnoprawna. KGK jest zakładem budżetowym utworzonym w drodze Uchwały Rady Miasta i Gminy ..., którego przedmiotem działalności jest produkcja i dostarczanie wody, odbiór ścieków i odpadów komunalnych. Zadania te KGK wykonuje przy wykorzystaniu mienia gminnego - w myśl § 6 statutu KGK będącego załącznikiem w/w Uchwały. KGK świadcząc usługi komunalne pobiera opłaty za eksploatację sieci i z tego tytułu, będąc zarejestrowanym podatnikiem VAT, rozlicza podatek należny w składanych deklaracjach podatkowych. Koszty utrzymania sieci ponosi KGK. Opłaty pobierane od indywidualnych odbiorców za eksploatację sieci są w całości przychodem KGK.

W związku z powyższym podatnik zapytuje: 1). Czy Gmina ... dokonując powyższych inwestycji ma prawo do odliczenia w całości podatku naliczonego od tych zakupów? 2). Czy przekazanie nieodpłatnie sieci wodociągów i kanalizacji zakładowi budżetowemu jest czynnością nie podlegającą opodatkowaniu?

Stanowisko wnioskodawcy: Ad. 1). Wnioskodawca twierdzi, że KGK jest zakładem budżetowym gminy i cały jej majątek jest własnością Gminy. KGK, zgodnie ze statutem, wykonuje zadania Gminy. Dlatego Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy na powyższą inwestycję, gdyż są one związane ze sprzedażą opodatkowaną. Ad. 2). Pytający stwierdza, że nieodpłatne przekazanie przez Gminę sieci wodociągowej nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż jest to czynność administracyjna wykonywana przez organ publiczny i urząd go obsługujący.

Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy: Obydwa pytania są ze sobą ściśle związane. Odpowiedź na pierwsze jest uwarunkowana rozstrzygnięciem drugiej kwestii tj. tego, czy nieodpłatne przekazanie przez gminę sieci wodociągowej na rzecz KGK podlega bądź nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z tym Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kozienicach stwierdza co następuje: Ad. 2) Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.) ,,nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych".

Tak, więc dokonując oceny czy w przedmiotowym stanie faktycznym Gmina będzie wyłączona z kręgu podatników podatku od towarów i usług należy ustalić czy spełnione są kryteria zarówno podmiotowe jak i przedmiotowe tego wyłączenia.

Wobec braku definicji legalnej ,,organów władzy publicznej" w ustawie o podatku od towarów i usług należy posłużyć się uregulowaniami z innych dziedzin prawa. Jak stanowi art. 2 ustawy z 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. nr 16, po9z. 95 ze zm.) gmina, będąc wspólnotą samorządową wyposażoną w osobowość prawną, wykonuje zadania publiczne. Artykuł 6 tej ustawy stanowi, że do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone dla innych organów. Tak określony przedmiot działania jednostki samorządowej sprawia, że Gmina i jej organy mają charakter publiczny, w związku z tym należy uznać, że mieszczą się one w zbiorze ,,organów władzy publicznej" z cyt. wyżej art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej. Zadanie to obejmuje m.in. sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych. W celu wykonywania tych zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne (art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). Taką jednostką jest ... Gospodarka Komunalna będąca zakładem budżetowym Gminy. Zakład ten jest wyposażony przez Gminę w majątek trwały, w skład którego wchodzi sieć wodociągowo-kanalizacyjna.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że przekazanie sieci wodociągowej nastąpi w celu wykonania przez Gminę jej zadań własnych nałożonych przez odrębne przepisy. Przekazanie nastąpi w drodze protokołu zdawczo-odbiorczego, w wykonaniu Uchwały powołującej do życia KGK - nie będzie zawierana żadna umowa cywilnoprawna. W związku z powyższym, zdaniem tut. Organu, Gmina ... nie jest podatnikiem podatku VAT w zakresie dokonania nieodpłatnego przekazania sieci wodociągowej ... Gospodarce Komunalnej. Tym samym czynność nieodpłatnego przekazania sieci wodociągowej nie podlega podatkowi od towarów i usług. Zatem stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe.

Ad.1) Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT ,,w zakresie w, jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi (...) przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...)". Dokonane zakupy inwestycyjne są związane z czynnością nieodpłatnego przekazania sieci kanalizacyjno-wodociągowej, która jest czynnością nie podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z tym Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy tych zakupach.

Faktem jest, że przedmiotowe zakupy inwestycyjne poniesione przez Gminę są związane z wykonywanymi przez nią zadaniami własnymi. Jednakże zadania te Gmina scedowała odrębnemu podmiotowi, jakim jest KGK, która wykonuje odpłatnie czynności podlegające opodatkowaniu.Argument wnioskodawcy, że majątek KGK jest własnością Gminy nie ma znaczenia dla powyższej sprawy, gdyż stosunki właścicielskie są obojętne dla prawa podatkowego. Istotne jest kto wykonuje czynności opodatkowane. KGK jest zakładem budżetowym będącym zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym i to on, a nie Gmina, wykonuje czynności w zakresie świadczenia usług komunalnych podlegające opodatkowaniu. Zatem stanowisko wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Konkludując, Naczelnik Urzędu skarbowego stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy w sprawie prawa odliczenia podatku naliczonego przy zakupach dotyczących inwestycji budowy sieci wodociągowo-kanalizacyjnej jest nieprawidłowe. Natomiast w kwestii dotyczącej opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania tej sieci zakładowi budżetowemu tut. Organ uznaje stanowisko pytającego za prawidłowe.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy zażalenie, na podstawie art. 236 § 1 i 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, w terminie 7 dni od doręczenia postępowania do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kozienicach (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY