Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

interpretacja indywidualna

Odliczenie podatku VAT od zakupu nieruchomości pochodzącej ze wspólnego majątku

sygnatura: ILPP2/443-100/09-2/GZ

autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

data: 2009-03-19

słowa kluczowe:lokale, majątek wspólny małżonków, odliczenie podatku od towarów i usług, wspólność majątkowa

Wniosek ORD-IN: [ 707 kB]

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 stycznia 2009 r. (data wpływu 29 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni - osoba fizyczna - w dniu 21 października 2008 r. założyła firmę. Rodzaj prowadzonej działalności to: wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi. W dniu 3 listopada 2008 r. Wnioskodawczyni podpisała jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą umowę z deweloperem, w której to umowie deweloper zobowiązuje się do wybudowania i przeniesienia na kupującego prawa odrębnej własności lokalu usługowego, który dalej w ramach prowadzonej działalności Wnioskodawczyni zamierza wynajmować.

Zapłata za lokal ustalona została w 4 ratach - na dzień: 10 listopada 2008 r., 1 grudnia 2008 r., 31 marca 2009 r. i 31 października 2009 r. Wnioskodawczyni uiściła jak dotąd 2 raty, otrzymując od dewelopera 2 faktury (zapłata zaliczki) wystawione na nabywcę, tj. firmę Wnioskodawczyni.

Środki na zakup lokalu pochodzą w części ze wspólnej własności majątkowej oraz z dwóch kredytów, które Wnioskodawczyni wzięła razem z mężem jako osoby fizyczne. Jeden z kredytów jest kredytem gotówkowym, którego przeznaczeniem jest zakup lokalu usługowego, drugi kredyt jest kredytem mieszkaniowym. Przeznaczenie kredytu: na potrzeby własne. Środki z obu ww. kredytów zostały przelane na rachunek bankowy kredytobiorcy, skąd bezpośrednio trafiły na rachunek dewelopera.

Po wybudowaniu lokalu zostanie sporządzony akt notarialny. Z uwagi na pozostawanie we wspólności małżeńskiej akt notarialny zostanie sporządzony na obojga małżonków, przy czym mąż Wnioskodawczyni złoży oświadczenie, iż wyraża zgodę na użytkowanie kupionej wspólnie nieruchomości wyłącznie na potrzeby prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej. Lokal zostanie wprowadzony do ewidencji środków trwałych, amortyzowany i wynajmowany, zgodnie z zakresem prowadzonej działalności.

Faktura końcowa zostanie wystawiona na firmę Wnioskodawczyni z uwagi na fakt, iż to ona jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzącym działalność gospodarczą, faktura będzie zawierać jej numer NIP.

Zainteresowana stwierdziła, że opisana transakcja dokumentuje nabycie nieruchomości dla potrzeb prowadzonej przez nią działalności gospodarczej i zostanie w ten sposób udokumentowana na fakturze wystawionej na Wnioskodawczynię, jako podmiot mający status podatnika VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawczyni - jako czynny zarejestrowany podatnik VAT - ma pełne prawo do odliczenia w całości podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych na firmę, dokumentujących między innymi zakup lokalu, pomimo, że akt notarialny na zakup lokalu jest sporządzany na oboje małżonków z uwagi na pozostawanie przez nich we wspólności małżeńskiej...

Zdaniem Wnioskodawczyni, wystawione na jej firmę faktury, dokumentujące zaliczki na poczet zakupu przyszłej inwestycji jak i końcowe rozliczenie inwestycji daje jej pełną podstawę do odliczenia w całości podatku naliczonego, pomimo, że akt notarialny zakupu lokalu zostanie sporządzony na obojga małżonków z uwagi na pozostawanie we wspólności małżeńskiej. Zainteresowana uważa, że ma prawo do czerpania korzyści z nieruchomości wspólnej, przy czym wybory sposobu opodatkowania (podatkiem dochodowym i podatkiem VAT) może dokonać jeden z małżonków, za zgodą drugiego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do zapisu art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Przepis art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (...) - art. 88 ust. 4 ustawy.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione warunki: odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wynajmu i zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi i jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Przedmiotem wniosku jest zakup na własność lokalu usługowego, który Zainteresowana zamierza wykorzystywać w prowadzonej działalności gospodarczej. Na fakturach zakupu, zarówno na tych, które dokumentują wpłacone zaliczki jak i na fakturze końcowej, jako nabywca figuruje i będzie figurować Wnioskodawczyni - osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą. Natomiast w akcie notarialnym nabywcami przedmiotowej nieruchomości jest Zainteresowana wraz z małżonkiem, gdyż przedmiot umowy kupowany jest na zasadach wspólności majątkowej.

Biorąc pod uwagę przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz stan faktyczny opisany we wniosku stwierdzić należy, iż w przypadku gdy Wnioskodawczyni jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług prowadzącym działalność gospodarczą, a nabyty lokal usługowy służyć będzie prowadzonej przez nią działalności gospodarczej, to Zainteresowanej przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z zakupem tej nieruchomości.

Zainteresowana w opisie stanu faktycznego wskazała, iż pierwsza rata na zakup przedmiotowej nieruchomości wyznaczona została na dzień 10 listopada 2008 r.

W stanie prawnym obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r. obowiązywał przepis art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Powyższe oznacza, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesiony wydatek, otrzymanych do dnia 30 listopada 2008 r., przysługiwało w sytuacji, kiedy zakup miał związek ze sprzedażą opodatkowaną i kiedy, co do zasady, wydatek był kosztem uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawą z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320), od dnia 1 grudnia 2008 r. w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wprowadzono m.in. zmianę w art. 88, uchylając ust. 1 pkt 2 oraz ust. 3. Tym samym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego od nabywanych towarów i usług nie uzależnia się, od zaliczenia wydatków na ich nabycie do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Tutejszy Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanej. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie faktycznym oraz własnym stanowisku w sprawie, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, że w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych wydana będzie odrębna interpretacja indywidualna nr ILPB1/415-137/09-2/AG.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY