Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

interpretacja indywidualna

Czy wykonanie inwestycji pn. ,,Przebudowa budynku (...)", daje możliwość prawną Gminie odliczenia podatku od towarów i usług?

sygnatura: ILPP1/443-68/09-3/AT

autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

data: 2009-03-30

słowa kluczowe:edukacja, gmina, jednostka samorządu terytorialnego, odliczenie podatku, odliczenie podatku od towarów i usług, szkoły, zadania inwestycyjne, zadania publiczne

Wniosek ORD-IN: [ 401 kB]

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 6 stycznia 2009 r. (data wpływu do Biura KIP w Płocku 12 stycznia 2009 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 16 stycznia 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 12 stycznia 2009 r. (data wpływu do Biura KIP w Płocku 16 stycznia 2009 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 22 stycznia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku do towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizowanej inwestycji pn. ,,Przebudowa budynku (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizowanej inwestycji pn. ,,Przebudowa budynku (...)". Wniosek uzupełniono w dniu 16 stycznia 2009 r. o informację dotyczącą uiszczenia opłaty.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina realizuje inwestycję pn. ,,Przebudowa budynku (...)". Przedmiotem inwestycji jest przebudowa budynku szkoły podstawowej wraz z zakupem pomocy dydaktycznych mających wpływ na innowacje w procesie kształcenia. Zakres zadania obejmuje docieplenie wszystkich ścian budynku metodą ,,lekko-mokrą", ocieplenie stropu poddasza, zmianę pokrycia dachu, ocieplenie stropodachów niewentylowanych, wymianę stolarki okiennej, przebudowę istniejącej drewnianej klatki schodowej.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), odliczenie podatku VAT przysługuje podatnikowi z tytułu nabycia towarów i usług, które będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Po zakończeniu przebudowy, szkoła będzie służyła uczniom i nauczycielom. Przedmiotowa inwestycja w całości zostanie sfinansowana z budżetu gminy oraz ewentualnie ze środków UE. Gmina nie planuje z tytułu dokonanej przebudowy i zakupu pomocy dydaktycznych prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT. Zarządca szkoły nie będzie pobierał opłat z tytułu poprawy warunków kształcenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wykonanie inwestycji pn. ,,Przebudowa budynku (...)", daje możliwość prawną Gminie odliczenia podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja inwestycji pn. ,,Przebudowa budynku (...)", nie daje możliwości prawnej odliczenia podatku od towarów i usług.

W rejestrze podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług oraz innych tytułów, prowadzonym przez Gminę, ujmowane są jedynie faktury związane z dalszą sprzedażą opodatkowaną. Natomiast faktury wystawione w ramach opisanej wyżej inwestycji są w całości kosztem Gminy (wraz z podatkiem VAT). w wyniku przeprowadzenia prac polegających m. in. na termomodernizacji, wymianie stolarki okiennej czy dociepleniu stropów i stropodachu budynku szkoły - Gmina nie będzie osiągała jakichkolwiek dochodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a powołanej ustawy, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem, wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. u. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powoływanej wyżej ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym m. in. sprawy edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 cyt. ustawy).

Przedstawione okoliczności wskazują, iż Gmina realizuje inwestycję polegającą na przebudowie budynku szkoły podstawowej wraz z zakupem pomocy dydaktycznych mających wpływ na innowacje w procesie kształcenia. Zakres zadania obejmuje docieplenie wszystkich ścian budynku metodą ,,lekko-mokrą", ocieplenie stropu poddasza, zmianę pokrycia dachu, ocieplenie stropodachów niewentylowanych, wymianę stolarki okiennej, przebudowę istniejącej drewnianej klatki schodowej. Po zakończeniu przebudowy, szkoła będzie służyła uczniom i nauczycielom. Przedmiotowa inwestycja w całości zostanie sfinansowana z budżetu gminy oraz ewentualnie ze środków UE. Gmina nie planuje z tytułu dokonanej przebudowy i zakupu pomocy dydaktycznych prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT. Zarządca szkoły nie będzie pobierał opłat z tytułu poprawy warunków kształcenia.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT warunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. w przedmiotowej sprawie warunek ten nie zostanie spełniony, ponieważ Gmina jest tylko inwestorem przedmiotowej inwestycji, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Reasumując, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego zadania, bowiem Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY