Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

interpretacja indywidualna

Czy Powiat może dokonać odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego wynikającego z faktury za realizację inwestycji pod nazwą ,,Budowa (...)" od podatku należnego (z tytułu wynajmu nieruchomości na własny rachunek, dzierżawy gruntów oraz oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych)?

sygnatura: ILPP1/443-160/09-4/BP

autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

data: 2009-04-20

słowa kluczowe:inwestycje, powiat, prawo do odliczenia

Wniosek ORD-IN: [ 358 kB]

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Starostwa Powiatowego, przedstawione we wniosku z dnia 22 stycznia 2009 r. (data wpływu do Biura KIP w Płocku: 2 lutego 2009 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie: 9 lutego 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 kwietnia 2009 r. (data wpływu: 16 kwietnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. ,,Budowa (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lutego 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. ,,Budowa (...)". Wniosek uzupełniono pismem z dnia 6 kwietnia 2009 r. (data wpływu: 16 kwietnia 2009 r.) o informacje doprecyzowujące zdarzenie przyszłe.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat planuje pozyskać środki na dofinansowanie działania V.3. Infrastruktura Edukacyjna w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2008-2013. Wniosek o dofinansowanie projektu został złożony na zadanie pn. ,,Budowa (...)". Inwestycja będzie obejmowała m. in. budowę sali gimnastycznej, przebudowę (modernizację) budynku internatu oraz budowę łącznika między szkołą i salą gimnastyczną. Dofinansowanie inwestycji będzie obejmowało jedynie tzw. koszty kwalifikowane, do których instytucja finansująca nie zalicza podatku od towarów i usług. O kwotę zapłaconego podatku od towarów i usług Wnioskodawca będzie musiał zwiększyć udział własny (który będzie dużym obciążeniem budżetu).

Kwota równa naliczonemu podatkowi od towarów i usług od zakupu towarów, usług i robót finansowana ze środków unijnych nie stanowi kosztu kwalifikowanego podlegającego refundacji. Powiat nie ma możliwości, działając zgodnie z przepisami obowiązującymi na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, dokonania odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego od należnego. Powiat jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Obowiązkiem podatkowym w podatku od towarów i usług Wnioskodawca został objęty z uwagi na świadczenie usług w zakresie wynajmu nieruchomości na własny rachunek, dzierżawy gruntów oraz oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych.

Z pisma Wnioskodawcy z dnia 6 kwietnia 2009 r. (data wpływu: 16 kwietnia 2009 r.) wynika, że zakupy towarów i usług w ramach realizacji inwestycji nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Powiat nie prowadzi działalności gospodarczej, ale jedynie wykonuje zadania odnośnie podatku od towarów i usług w zakresie wynajmu nieruchomości na własny rachunek, dzierżawy gruntów oraz oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych. Powiat dokonuje odliczeń podatku od towarów i usług jedynie w przypadku zakupu opału i remontu ww. nieruchomości. Wspomniana sytuacja nie dotyczy inwestycji pn. ,,Budowa (...)". Inwestycja nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych. Inwestycja będzie stanowiła własność Powiatu.

Inwestycja pn. ,,Budowa (...)" będzie inwestycją kubaturową polegającą na budowie oraz przebudowie infrastruktury edukacyjnej Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w celu racjonalnego zaspokajania potrzeb edukacyjnych w regionie. W ramach przedsięwzięcia planuje się wykonanie 3 głównych zadań zatytułowanych:

  • Budowa sali gimnastycznej (zadanie I),
  • Budowa łącznika między obiektami (zadanie II),
  • Przebudowa internatu na potrzeby szkoły (zadanie III).

Zadanie I zakłada budowę od podstaw wielofunkcyjnej sali gimnastycznej. Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nie dysponuje własną salą sportową, co powoduje liczne problemy organizacyjne związane z zapewnieniem uczniom zajęć sportowych i ogranicza możliwości integracji i kształtowania postaw społecznych i kulturowych. Sala gimnastyczna będzie przystosowana na potrzeby osób niepełnosprawnych.

Zadanie II zakłada zabudowanie zakrytego przejścia między nowopowstałą salą gimnastyczną a sąsiadującym obiektem, który również w ramach projektu zostanie przebudowany w celu adaptowania jego pomieszczeń do funkcji dydaktycznych.

Zadanie III zakłada przebudowę budynku internatu w celu utworzenia nowych sal i pracowni dydaktycznych.

W ramach przedsięwzięcia planowane są prace modernizacyjne, konstrukcyjne (m. in. wykonanie nowej klatki schodowej wraz z podciągami i słupem żelbetonowym, wykonanie nowych otworów drzwiowych wraz z osadzeniem nadproży prefabrykowanych nad nowymi przejściami komunikacyjnymi, wykonanie rozbiórki części ścian, elementów wyposażenia budynków), wykończeniowe (wykonanie tynków wewnętrznych, gładzi gipsowych i malowania, wymiany istniejących podłóg z parkietu na wykładzinę), instalacyjne (modernizacja instalacji elektrycznej, wodno-kanalizacyjnej, wentylacyjnej, piorunochronnej), zabezpieczające (m. in. wykonanie izolacji przeciwwilgociowej ścian fundamentowych), wymiana stolarki okiennej i drzwiowej oraz wykonanie elewacji w ramach termomodernizacji budynku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Powiat może dokonać odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego wynikającego z faktury za realizację inwestycji pn. ,,Budowa (...)" od podatku należnego (z tytułu wynajmu nieruchomości na własny rachunek, dzierżawy gruntów oraz oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych)...

Zdaniem Wnioskodawcy, możliwość odliczenia podatku od towarów i usług istnieje jedynie w przypadku realizacji inwestycji związanych z wynajmowaniem nieruchomości na własny rachunek, dzierżawą gruntów oraz oddaniem w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych. Natomiast nie ma takiej możliwości w przypadku realizacji inwestycji pn. ,,Budowa (...)".

Powiat jest jednostką samorządu terytorialnego i nie wykonuje działalności gospodarczej, ale jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu świadczenia usług w zakresie wynajmu nieruchomości na własny rachunek, dzierżawy gruntów oraz oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych. W ocenie Wnioskodawcy, Powiatowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W jego przypadku możliwe jest odzyskanie podatku od zrealizowanych inwestycji związanych z gospodarką gruntami i nieruchomościami np. remonty wynajmowanych lokali. Natomiast nierealne jest odzyskanie podatku od towarów i usług z inwestycji podlegającej na poprawie warunków nauczania poprzez budowę sali gimnastycznej oraz przebudowę infrastruktury edukacyjnej Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści przytoczonego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Powyższa zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednostki samorządu terytorialnego (gminy, powiaty czy województwa) są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych i nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, lecz są objęte zwolnieniem, wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat, należą m. in. zadania w zakresie edukacji publicznej (art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie powiatowym).

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, w celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami. Według art. 8 ust. 2 ww. ustawy, organami powiatu są rada powiatu i zarząd powiatu. W świetle art. 33 cyt. ustawy, zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Powiat planuje pozyskać środki na dofinansowanie działania V.3. Infrastruktura Edukacyjna w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2008-2013. Wniosek o dofinansowanie projektu został złożony na zadanie pn. ,,Budowa (...)". Powiat jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Obowiązkiem podatkowym w podatku od towarów i usług Powiat został objęty z uwagi na świadczenie usług w zakresie wynajmu nieruchomości na własny rachunek, dzierżawy gruntów oraz oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych. Zakupy towarów i usług w ramach realizacji inwestycji nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną. Inwestycja nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych - będzie służyła zaspokajaniu potrzeb edukacyjnych w regionie. Inwestycja będzie stanowiła własność Powiatu.

Zgodnie z przytoczonymi przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie zostanie spełniony, ponieważ zakupy towarów i usług w ramach realizacji inwestycji nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną.

Reasumując, Powiatowi nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizacji inwestycji pn. ,,Budowa (...)".

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY