Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

interpretacja indywidualna

Czy w przypadku realizacji ww. operacji stanowiących zadanie własne gminy, Wnioskodawca ma możliwość odzyskania w jakikolwiek sposób podatku VAT?

sygnatura: ILPP1/443-103/09-5/MT

autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

data: 2009-04-10

słowa kluczowe:odliczenie podatku od towarów i usług, podatek naliczony, podatek od towarów i usług, prawo do odliczenia, zadania inwestycyjne

Wniosek ORD-IN: [ 375 kB]

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 22 stycznia 2009 r. (data wpływu 26 stycznia 2009 r.), uzupełnionym pismami: z dnia 30 marca 2009 r. (data wpływu 6 kwietnia 2009 r.) oraz z dnia 9 kwietnia 2009 r. (data wpływu 9 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku od towarów i usług znajdującego się kosztach poniesionych w związku z inwestycją pn. ,,Budowa 9...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku od towarów i usług znajdującego się kosztach poniesionych w związku z inwestycją pn. ,,Budowa (...)". Powyższy wniosek uzupełniono w dniach: 6 oraz 9 kwietnia 2009 r. o doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W związku z zamiarem złożenia wniosku o udzielenie dotacji z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na zadanie pn. ,,Budowa (...)", interpretacja indywidualna jest niezbędna Wnioskodawcy do wypełnienia oświadczenia o kwalifikowalności podatku VAT. Oświadczenie jest wymagane jako załącznik do wniosku.

W uzupełnieniu Zainteresowany wskazał, że świetlica wiejska w miejscowości X powstanie na działkach gruntu nr X oraz X, które stanowią własność Gminy. Głównym celem projektu jest przeciwdziałanie marginalizacji i aktywizacji ludności zamieszkującej tereny wiejskie. Budowa obiektu ma stanowić ,,Bazę Kulturalną", dzięki której można będzie realizować ww. cele. Ze świetlicy korzystać będą mieszkańcy Gminy X w ramach ww. celów bezpłatnie. Przedmiot inwestycji będzie własnością Wnioskodawcy i nie zostanie przekazany podmiotom trzecim. Świetlica wiejska nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych, czyli osiągania obrotów z czynności realizowanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Ponadto w uzupełnieniu z dnia 9 kwietnia 2009 r. Wnioskodawca oświadczył, iż planowana inwestycja realizowana będzie w ramach programów poakcesyjnych (lata 2007 - 2013).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Z jakiego powodu Gmina realizując zadanie pn. ,,Budowa (...)" nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina X jest podatnikiem podatku VAT oraz figuruje w ewidencji płatników podatku VAT. W oświadczeniu o kwalifikowalności VAT zobowiązuje się do zwrotu zrefundowanej w ramach zadania pn. ,,Budowa świetlicy wiejskiej w miejscowości X" części poniesionego VAT, jeżeli zaistnieją przesłanki umożliwiające odzyskanie przez nią tego podatku.

W uzupełnieniu Zainteresowany wskazał, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), Gmina nie może odzyskać poniesionego kosztu VAT na zadanie inwestycyjne pn. ,,Budowa (...)".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostają spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 cyt. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym m. in. zadania obejmujące sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy).

Zaznaczyć należy, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, lecz są objęte zwolnieniem określonym w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Gmina w ramach swoich zadań własnych będzie realizowała projekt pn. ,,Budowa (...)" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, będącego programem poakcesyjnym (lata 2007 - 2013). Ze świetlicy korzystać będą mieszkańcy Gminy w ramach przedmiotowych celów bezpłatnie. Przedmiot inwestycji będzie własnością Wnioskodawcy i nie zostanie przekazany podmiotom trzecim. Świetlica wiejska nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych, czyli osiągania obrotów z czynności realizowanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie nie zostanie jednak spełniony wskazany wyżej warunek, ponieważ Gmina będąca beneficjentem przedmiotowej inwestycji, będzie realizowała zadania własne, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu, nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Gminie nie będzie zatem przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji.

W zakresie ww. projektu Gmina nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 10 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m. in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Gmina nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 10 powołanego rozporządzenia.

Reasumując, Gmina nie będzie miała możliwości odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych z tytułu realizacji inwestycji polegającej na budowie świetlicy wiejskiej w miejscowości X, w związku z faktem, że nie będzie ona wykorzystywana do czynności opodatkowanych.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Zainteresowanego dotyczące braku możliwości odzyskania podatku VAT uznano za prawidłowe, należy jednak wskazać, że w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania przepis art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY