Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

interpretacja indywidualna

Czy jednostka budżetowa działająca na podstawie art. 20 ustawy o finansach publicznych, przy ustalaniu proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, do obrotu wlicza środki z budżetu Gminy na działalność jednostki?

sygnatura: IBPP1/443-144/09/AW

autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

data: 2009-04-20

słowa kluczowe:dotacja, jednostka budżetowa, proporcja, subwencja

Wniosek ORD-IN: [ 808 kB]

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2009r. (data wpływu 9 lutego 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie pytania czy jednostka budżetowa działająca na podstawie art. 20 ustawy o finansach publicznych, przy ustalaniu proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, do obrotu wlicza środki z budżetu Gminy na działalność jednostki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lutego 2009r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie pytania czy jednostka budżetowa działająca na podstawie art. 20 ustawy o finansach publicznych, przy ustalaniu proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, do obrotu wlicza środki z budżetu Gminy na działalność jednostki.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji jest jednostką budżetową powołaną przez Radę Miasta i działa na podstawie:

  • ustawy z dnia 30 czerwca 2004r. o finansach publicznych,
  • statutu zatwierdzonego uchwałą Rady Miejskiej z dnia 29 września 2004r.,
  • oraz innych przepisów szczególnych.

Na podstawie statutu, do podstawowej działalności Ośrodka należy:

  1. programowanie i realizacja usług w zakresie masowej kultury fizycznej, rekreacji, turystyki i sportu wypoczynkowego,
  2. programowanie i wykonywanie usług hotelarsko-gastronomicznych,
  3. prowadzenie promocji, reklamy i marketingu Ośrodka,
  4. właściwa eksploatacja, konserwacja i rozbudowa bazy Ośrodka,
  5. pełnienie funkcji inwestora bezpośredniego przy realizacji inwestycji w zakresie budowy, remontów i rozbudowy dalszych obiektów i urządzeń sportowych,
  6. prowadzenie innej działalności celem pozyskania środków finansowych.

Gospodarka finansowa Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji prowadzona jest na podstawie art. 20 ustawy o finansach publicznych.

Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji jest podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach swojej działalności prowadzi odpłatną sprzedaż towarów i usług oraz świadczy nieodpłatne usługi na rzecz stowarzyszeń i klubów sportowych oraz Zespołu Szkół Zawodowych, które są zwolnione z opłat za korzystanie z obiektów sportowych uchwałą Rady Miejskiej.

Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji korzysta z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W związku z tym, że prowadzi sprzedaż towarów i usług zarówno odpłatnych (opodatkowanych oraz nieopodatkowanych), a także nieodpłatnych - a brak jest możliwości wyodrębnienia zakupów przeznaczonych na działalność odpłatną i nieodpłatną - przyjęto zasadę, że wydzielany jest procentowy udział usług odpłatnych oraz nieodpłatnych (wycenionych wg cennika) w całości sprzedaży. Aby jak najobiektywniej wydzielić udział sprzedaży odpłatnej i nieodpłatnej do wyliczenia procentowego udziału ww. sprzedaży, przyjmuje się dane z ostatnich 12 miesięcy i wylicza średnią. Od całości podatku naliczonego wydzielany jest w I etapie procent podatku naliczonego przypadający na zakupy związane ze sprzedażą odpłatną. Następnie, w II etapie, z wydzielonej części podatku obliczany jest podatek naliczony podlegający odliczeniu zgodnie z proporcją na podstawie art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług. Korekcie rocznej, zgodnie z art. 91 ust 1 ustawy, podlega tylko część podatku wydzielona jako związana ze sprzedażą odpłatną.

Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji finansuje swoją działalność w 100% ze środków z budżetu Gminy, a uzyskane dochody ze sprzedaży usług odprowadza na rachunek budżetu Gminy. Przy ustalaniu proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3, ustala się roczny obrót z tytułu sprzedaży opodatkowanej w całkowitym obrocie z tytułu sprzedaży. Do obrotu uwzględnianego przy wyliczeniu proporcji nie wlicza się środków z budżetu Gminy na działalność Ośrodka.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy jednostka budżetowa działająca na podstawie art. 20 ustawy o finansach publicznych, przy ustalaniu proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, do obrotu wlicza środki z budżetu Gminy na działalność jednostki...

Zdaniem Wnioskodawcy, środków z budżetu Gminy, które jednostka budżetowa działająca na podstawie art. 20 ustawy o finansach publicznych przeznacza na finansowanie swojej działalności, nie wlicza się do obrotu uwzględnianego przy ustalaniu proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, mające bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Środki finansowe z budżetu Gminy otrzymane przez Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji na finansowanie działalności, stanowią 100% środków przeznaczanych na wydatki. Nie występuje bezpośredni związek pomiędzy wysokością otrzymanych środków, a konkretną dostawą towarów i usług. Nie ma też związku z ceną świadczonych usług i sprzedawanych towarów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2). Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (art. 90 ust. 3). Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej (art. 90 ust. 4).

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego nie wlicza się kwot otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29 ust. 1 czyli dotacji niepływających bezpośrednio na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika. Zatem otrzymane dotacje niemające bezpośrednio wpływu na ceny świadczonych czynności nie będą uwzględniane przy obliczaniu proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.

Jak wynika z podanego stanu faktycznego, Wnioskodawca jest jednostką budżetową powołaną przez Radę Miasta. Gospodarka finansowa Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji prowadzona jest na podstawie art. 20 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.). Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach swojej działalności prowadzi odpłatną sprzedaż towarów i usług oraz świadczy nieodpłatne usługi na rzecz stowarzyszeń i klubów sportowych oraz Zespołu Szkół Zawodowych, które są zwolnione z opłat za korzystanie z obiektów sportowych uchwałą Rady Miejskiej. Wnioskodawca korzysta z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W związku z tym, że prowadzi sprzedaż towarów i usług zarówno odpłatnych (opodatkowanych oraz nieopodatkowanych), a także nieodpłatnych - a brak jest możliwości wyodrębnienia zakupów przeznaczonych na działalność odpłatną i nieodpłatną - przyjęto zasadę, że wydzielany jest procentowy udział usług odpłatnych oraz nieodpłatnych (wycenionych wg cennika) w całości sprzedaży. Aby jak najobiektywniej wydzielić udział sprzedaży odpłatnej i nieodpłatnej do wyliczenia procentowego udziału ww. sprzedaży, Wnioskodawca przyjmuje dane z ostatnich 12 miesięcy i wylicza średnią. Od całości podatku naliczonego wydzielany jest w I etapie procent podatku naliczonego przypadający na zakupy związane ze sprzedażą odpłatną. Następnie, w II etapie, z wydzielonej części podatku obliczany jest podatek naliczony podlegający odliczeniu zgodnie z proporcją na podstawie art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług. Korekcie rocznej, zgodnie z art. 91 ust 1 ustawy, podlega tylko część podatku wydzielona jako związana ze sprzedażą odpłatną.

Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji finansuje swoją działalność w 100% ze środków z budżetu Gminy, a uzyskane dochody ze sprzedaży usług odprowadza na rachunek budżetu Gminy. Przy ustalaniu proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3, ustala się roczny obrót z tytułu sprzedaży opodatkowanej w całkowitym obrocie z tytułu sprzedaży. Do obrotu uwzględnianego przy wyliczeniu proporcji nie wlicza się środków z budżetu Gminy na działalność Ośrodka.

Tak więc stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym środków z budżetu Gminy, które jako jednostka budżetowa działająca na podstawie art. 20 ustawy o finansach publicznych przeznacza na finansowanie swojej działalności, nie wlicza do obrotu uwzględnianego przy ustalaniu proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, należy uznać za prawidłowe, gdyż z przedstawionego stanu faktycznego nie wynika, aby dotacje te stanowiły w jakimkolwiek zakresie dopłaty do cen świadczonych usług lub sprzedawanych towarów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Należy jednak podkreślić, że niniejsza interpretacja nie dotyczy prawidłowości klasyfikowania przez Wnioskodawcę wykonywanych czynności do działalności opodatkowanej czy nieopodatkowanej, jak i prawidłowości przyjętego dwuetapowego klucza podziału, bowiem nie było to przedmiotem zapytania Wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul.Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 53, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY