Money.plFirmaAkty prawne

Dziennik Ustaw - rok 1997, nr 86, poz. 545

Wydany przez:Minister Finansów
Tytuł aktu:Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 lipca 1997 r. w sprawie zakresu i zasad wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego.
Status aktu prawnego:Uchylony
Treść aktu prawnego:  pobierz treść dokumentu
Data wydania:1997-07-16
Data wejscia w życie:1997-09-30
Data obowiązywania:1997-09-30
Pełna treść dokumentu: Dziennik Ustaw - rok 1997, nr 86, poz. 545
Na podstawie art. 35h ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. Nr 100, poz. 442, z 1992 r. Nr 21, poz. 85, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i Nr 152, poz. 720 oraz z 1997 r. Nr 18, poz. 105 i Nr 71, poz. 449) zarządza się, co następuje:


Rozdział 1

Przepisy ogólne

§ 1. 1. Szczególny nadzór podatkowy polega na kontroli:
  1)  produkcji, importu, eksportu oraz obrotu niektórymi wyrobami akcyzowymi, a także czynności bezpośrednio z nimi związanych jak wytwarzanie, uszlachetnianie, przerabianie, zużywanie, skażanie, rozlew, przyjmowanie, magazynowanie, wydawanie i przewóz,
  2)  działalności wymienionej w pkt 1 co do ilości i jakości wyrobów, przebiegu procesów technologicznych, ruchu towarowego oraz wydajności, użytków i zużycia, a także dokumentacji tej działalności,
  3)  stosowania, a zwłaszcza zużycia, znaków skarbowych akcyzy do wyrobów wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 3.
2. Kontrole, o których mowa w ust. 1, przeprowadzają pracownicy szczególnego nadzoru podatkowego, na podstawie upoważnienia pracownika szczególnego nadzoru podatkowego, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia. Wydane upoważnienia są rejestrowane przez jednostkę organizacyjną kontroli skarbowej, wyodrębnioną w strukturze Ministerstwa Finansów.
3. Pracownicy zatrudnieni w jednostce organizacyjnej kontroli skarbowej, wyodrębnionej w tym celu w strukturze Ministerstwa Finansów, mają prawo do przeprowadzania kontroli w zakresie szczególnego nadzoru podatkowego na całym terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

§ 2. Przez użyte w rozporządzeniu określenia:
  1)  ustawa - rozumie się ustawę z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. Nr 100, poz. 442, z 1992 r. Nr 21, poz. 85, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i Nr 152, poz. 720 oraz z 1997 r. Nr 18, poz. 105 i Nr 71, poz. 449),
  2)  podmiot - rozumie się osobę prawną, jednostkę organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej lub osobę fizyczną prowadzącą działalność lub wykonującą czynności określone w § 1 ust. 1 pkt 1 i 3 na podstawie tytułu prawnego,
  3)  wyrób - rozumie się wyrób gotowy luzem lub w opakowaniach jednostkowych, półprodukt w toku produkcji, półfabrykat, produkt uboczny lub odpadowy, a także surowiec,
  4)  przesyłka - rozumie się wszystkie naczynia służące do transportu użyte do przewiezienia określonej ilości wyrobów wymienionych w § 3 ust. 1 do tego samego odbiorcy, tego samego dnia i na podstawie jednego dokumentu przewozu; przesyłkę stanowi także określona partia wyrobu przesłana do odbiorcy rurociągiem,
  5)  zabezpieczenie urzędowe - rozumie się plomby, pieczęcie lub inne znaki urzędowe nakładane przez urzędy kontroli skarbowej na pomieszczenia, urządzenia, aparaty, zbiorniki, rurociągi, naczynia, próbki, urządzenia ewidencyjne, księgi i dokumentacje w celu ich urzędowego uwierzytelnienia lub uniemożliwienia dostępu do ich wnętrz bez uszkodzenia stanu zabezpieczenia urzędowego,
  6)  urzędowe sprawdzenie podmiotu - rozumie się przez to czynności, podczas których urząd kontroli skarbowej ustala, czy istnieją warunki do wykonywania kontroli zgodnie z przepisami ustawy i niniejszego rozporządzenia.

Rozdział 2

Wyroby akcyzowe objęte szczególnym nadzorem podatkowym

§ 3. 1. Szczególnym nadzorem podatkowym są objęte następujące wyroby akcyzowe:
  1)  spirytus własnej produkcji oraz nabyty, jeżeli w cenie jego nabycia nie jest zawarty podatek akcyzowy obliczony według najwyższej stawki ustalonej dla tego spirytusu,
  2)  wyroby spirytusowe, piwo, wyroby winiarskie i inne napoje alkoholowe przed powstaniem obowiązku w podatku akcyzowym,
  3)  wyroby, w odniesieniu do których na podstawie odrębnych przepisów został wprowadzony obowiązek oznaczania znakami skarbowymi akcyzy.
2. Przepis ust. 1 pkt 1 nie ma zastosowania do:
  1)  spirytusu w opakowaniach jednostkowych o pojemności mniejszej niż 10 litrów, skażonego środkiem skażającym na podstawie odrębnych przepisów, jeżeli został od niego uiszczony należny podatek akcyzowy,
  2)  denaturatu,
  3)  spirytusu posiarczynowego, chyba że jest przerabiany albo zużywany łącznie ze spirytusem, o którym mowa w ust. 1 pkt 1,
  4)  spirytusu odwodnionego skażonego środkiem skażającym, przeznaczonego jako dodatek do paliw, do którego ponadto dodano inne substancje w ilości nie mniejszej niż 15%.

Rozdział 3

Zakres i zasady wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego w stosunku do spirytusu

§ 4. Urządzenia służące do wytwarzania, wydzielania z innego wytworu, oczyszczania i odwadniania spirytusu powinny zapewnić dokonanie pomiaru ilości uzyskanego spirytusu oraz być przystosowane do nałożenia zabezpieczeń urzędowych.

§ 5. 1. W gorzelniach przemysłowych, rektyfikacjach, zakładach odwadniania spirytusu i wytwórniach wódek sprawowany jest stały nadzór.
2. Dyrektor urzędu kontroli skarbowej może wprowadzić stały nadzór w podmiotach nie wymienionych w ust. 1, jeżeli przerabiają, zużywają lub magazynują ilości przekraczające 20.000 dm3 100% spirytusu rocznie.

§ 6. 1. Wytwarzanie, wydzielanie z innego wytworu, oczyszczanie i odwadnianie spirytusu może odbywać się tylko w obecności pracownika szczególnego nadzoru podatkowego, z zastrzeżeniem przepisu ust. 3.
2. Podmiot jest obowiązany przesłać urzędowi kontroli skarbowej co najmniej na 7 dni przed zamierzonym wytwarzaniem, wydzielaniem, oczyszczaniem lub odwadnianiem spirytusu pisemne zgłoszenie, podając:
  1)  ilość i rodzaj surowców lub innych produktów, z których spirytus ma być wytworzony lub odzyskany,
  2)  miejsce i czas trwania czynności z tym związanych,
  3)  przewidywaną ilość spirytusu oraz sposób ustalenia tej ilości.
Podmiot, w którym jest sprawowany stały nadzór, zawiadamia komórkę tego nadzoru na 3 dni przed rozpoczęciem wyżej wymienionych czynności.
3. Przy czynnościach, o których mowa w ust. 1, obecność pracownika szczególnego nadzoru podatkowego nie jest wymagana, jeżeli zabezpieczenia urzędowe nałożone na pomieszczenia, urządzenia, aparaturę, zbiorniki i pojemniki wykluczają dostęp do spirytusu lub jego par przed ustaleniem ilości uzyskanego spirytusu.
4. Przepis ust. 1 nie ma zastosowania do jednostek naukowo-badawczych, kontrolnych i doświadczalnych oraz samodzielnych laboratoriów naukowo-badawczych i doświadczalnych, w których w ciągu roku łączna ilość uzyskanego spirytusu nie przekracza 300 dm3 100%.
5. Przepisy ust. 1 i 2 nie mają zastosowania do gorzelni rolniczych kontrolowanych w systemie zamkniętego magazynu spirytusu, określonym w § 11.

§ 7. 1. Skażanie spirytusu, na podstawie odrębnych przepisów, odbywa się w obecności pracownika szczególnego nadzoru podatkowego. Z czynności skażenia sporządza się protokół, według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do rozporządzenia, co najmniej w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje urząd kontroli skarbowej, a jeżeli spirytus skażony ma być wysłany do innego podmiotu - co najmniej w trzech egzemplarzach.
2. Podmiot, w którym nie jest sprawowany stały nadzór, jest obowiązany przesłać urzędowi kontroli skarbowej, z zastrzeżeniem przepisu ust. 3, co najmniej na 7 dni przed zamierzonym skażaniem spirytusu pisemne zgłoszenie zawierające następujące dane:
  1)  datę zamierzonego skażania, nazwę pomieszczenia oraz rodzaj (opis) naczyń, które będą użyte do przeprowadzenia skażania,
  2)  ilość dm3 100% spirytusu przeznaczonego do skażania oraz nazwy przewidzianych środków skażających,
  3)  stwierdzenie, że środki skażające, które mają być użyte, zostały w sposób przepisowy zbadane.
3. Zgłoszenie, o którym mowa w ust. 2, nie jest wymagane, jeżeli podmiot zawiadomi pisemnie pracownika szczególnego nadzoru podatkowego obecnego przy skażaniu o następnym terminie zamierzonego skażania i jego warunkach.
4. Jeżeli skażanie spirytusu będzie odbywać się w przewidzianych terminach i w niezmienionych warunkach, zgłoszenia, o którym mowa w ust. 2, podmiot dokonuje jednorazowo.
5. Na naczyniach, w których jest przechowywany spirytus oraz środki skażające, powinny być umieszczone napisy, wskazujące rodzaj spirytusu oraz nazwy środków skażających, a jeżeli naczyniami tymi są beczki - także ich numery oraz tary.

§ 8. 1. Dyrektor urzędu kontroli skarbowej może nakazać, aby przechowywanie spirytusu odbywało się tylko w urzędowo zabezpieczonym magazynie (naczyniach) i wydanie spirytusu do przerobu lub zużycia następowało w obecności pracownika szczególnego nadzoru podatkowego.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, podmiot zawiadamia urząd kontroli skarbowej co najmniej na 3 dni przed każdym zamierzonym pobraniem spirytusu z magazynu, podając rodzaj i ilości spirytusu, jakie zamierza zużyć lub przerobić.
3. Przepisy § 7 ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio.

§ 9. 1. Do każdej przesyłki spirytusu lub wyrobów spirytusowych luzem należy dołączyć dokument przewozu "WzS" - wydanie spirytusu (półfabrykatu) na zewnątrz - według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do rozporządzenia. W przypadku przesyłki spirytusu skażonego do dokumentu przewozu "WzS" załącza się kopię protokołu skażenia spirytusu, o którym mowa w § 7 ust. 1.
2. Z czynności przyjęcia przesyłki spirytusu lub wyrobów spirytusowych luzem sporządza się dokument sprawdzenia i przyjęcia "PzS" - przyjęcie spirytusu (półfabrykatu) z zewnątrz - według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do rozporządzenia.
3. Przy przesyłce spirytusu lub wyrobów spirytusowych luzem przepisy § 45-49 stosuje się odpowiednio.

§ 10. 1. Podmioty dokonujące przerobu lub zużycia spirytusu prowadzą księgi kontroli:
  1)  obrotu spirytusem i jego skażenia - według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do rozporządzenia,
  2)  przerobu spirytusu na ocet - według wzoru stanowiącego załącznik nr 6 do rozporządzenia.
2. W razie otrzymywania spirytusu powstałego w wyniku oczyszczania, podmioty prowadzą księgę kontroli spirytusu powrotnego według wzoru stanowiącego załącznik nr 7 do rozporządzenia.
3. Podmioty prowadzące działalność w zakresie wytwarzania, wydzielania z innego wytworu, rektyfikacji, odwadniania i rozlewu spirytusu oraz wytwarzania i rozlewu wyrobów spirytusowych prowadzą odpowiednio księgi kontroli:
  1)  obrotu spirytusami w magazynie spirytusu - według wzoru stanowiącego załącznik nr 8 do rozporządzenia,
  2)  rektyfikacji i odwadniania spirytusu - według wzoru stanowiącego załącznik nr 9 do rozporządzenia,
  3)  produkcji i rozlewu wódek - według wzoru stanowiącego załącznik nr 10 do rozporządzenia.
4. Przepisu ust. 3 nie stosuje się do wytwarzania spirytusu w gorzelniach rolniczych.

Rozdział 4

Zakres i zasady wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego w stosunku do spirytusu w gorzelniach rolniczych

§ 11. 1. W gorzelni rolniczej, która wytwarza spirytus surowy w wyniku destylacji odfermentowanych zacierów lub brzeczki, sporządzonych z surowców skrobiowo-cukrowych, stosuje się system zamkniętego magazynu.
2. System zamkniętego magazynu polega na:
  1)  nałożeniu urzędowych zabezpieczeń na urządzenia produkcyjne i magazynowe spirytusu, w celu wyeliminowania dostępu do spirytusu i jego par oraz flegmy spirytusowej,
  2)  określeniu dziennej ilości wyprodukowanego spirytusu na podstawie wskazań licznika objętościowego urządzenia (przyrządu) pomiarowego,
  3)  wydawaniu spirytusu z magazynu oraz napełnianiu spirytusem naczyń służących do transportu tylko w obecności pracowników szczególnego nadzoru podatkowego.
3. Rozchód spirytusu w systemie zamkniętego magazynu stanowi równocześnie pozycję przychodową w ewidencji, określającą ostateczną wielkość produkcji spirytusu.

§ 12. 1. W czasie urzędowego sprawdzenia w gorzelni rolniczej pracownicy szczególnego nadzoru podatkowego sprawdzają i włączają urządzenie pomiarowe do określania ilości spirytusu oraz nakładają zabezpieczenia urzędowe niezbędne do przeprowadzania kontroli w systemie zamkniętego magazynu, a także nakładają zabezpieczenia urzędowe w celu uniemożliwienia nie zgłoszonej produkcji spirytusu.
2. Do akt urzędowego sprawdzenia gorzelni rolniczej należy również załączyć protokół badania stanu aparatu destylacyjnego, sporządzony według wzoru stanowiącego załącznik nr 11 do rozporządzenia. Badanie stanu aparatu destylacyjnego przeprowadza się w czasie każdego urzędowego sprawdzenia gorzelni.

§ 13. 1. Za rozpoczęcie produkcji spirytusu w gorzelni rolniczej uważa się czynności techniczno-technologiczne począwszy od dodania drożdży do zacieru słodkiego.
2. Pierwsza destylacja spirytusu po rozpoczęciu jego produkcji przez gorzelnię rolniczą może odbywać się tylko w obecności pracownika szczególnego nadzoru podatkowego, który sprawdza szczelność aparatury, przewodów i zbiornika magazynowego spirytusu.
3. Produkcja spirytusu w gorzelni rolniczej powinna odbywać się zgodnie ze zgłoszeniem o zamierzonej produkcji spirytusu, sporządzonym przez podmiot według wzoru stanowiącego załącznik nr 12 do rozporządzenia. Kopię tego zgłoszenia gorzelnia rolnicza przesyła do urzędu kontroli skarbowej co najmniej na 7 dni przed rozpoczęciem zamierzonej produkcji spirytusu.
4. Zmiany w produkcji spirytusu w gorzelni rolniczej, wynikające ze zmian ilości zacierów w czasie procesu fermentacji, jak również surowca powodującego zmianę ceny zbytu spirytusu, wymagają ponownego zgłoszenia o zamierzonej produkcji spirytusu. Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio.
5. Przebieg produkcji spirytusu w gorzelni rolniczej należy odnotowywać w księdze produkcji i rozchodu spirytusu, sporządzonej według wzoru stanowiącego załącznik nr 13 do rozporządzenia. W księdze tej powinny być również odnotowane zmiany w produkcji spirytusu nie wymagające ponownego zgłoszenia zamierzonej produkcji spirytusu oraz wyniki codziennej obserwacji stanu naczynia przelewowego w szafce stągwi i posadzki pomieszczeń magazynowych spirytusu.

§ 14. 1. Za stan techniczny urządzeń oraz naczyń służących do produkcji, magazynowania i przewozu spirytusu, a także za prawidłowość przebiegu procesu produkcji spirytusu jest odpowiedzialny podmiot prowadzący działalność.
2. Urządzenia, w tym i aparatura gorzelni rolniczej, na które nałożono zabezpieczenia urzędowe, nie mogą być używane do innych celów niż produkcja spirytusu.

§ 15. Wszystkie czynności polegające na otwarciu i badaniu urządzenia pomiarowego w gorzelni rolniczej pracownicy szczególnego nadzoru podatkowego stwierdzają zapisem w księdze produkcji i rozchodu spirytusu, zamieszczając informację o dacie i przyczynie otwarcia, stanie początkowym i końcowym licznika oraz stanie zabezpieczeń urzędowych zdjętych i nałożonych, również odnotowanym w spisie zabezpieczeń urzędowych, o którym mowa w § 33 ust. 3.

§ 16. 1. W razie zacięcia się licznika urządzenia pomiarowego albo nieszczelności aparatury, przewodów i urządzeń, jak również przelania się spirytusu do naczynia przelewowego w szafce stągwi, przelania się spirytusu ze zbiornika pomocniczego (odbieralnika) albo ze zbiornika magazynowego w gorzelni rolniczej, podmiot jest obowiązany niezwłocznie zawiadomić o tym fakcie urząd kontroli skarbowej lub wyznaczonego przez ten urząd pracownika szczególnego nadzoru podatkowego, odnotowując ten fakt w księdze produkcji i rozchodu spirytusu, zamieszczając datę, godzinę i stan licznika urządzenia pomiarowego.
2. Pracownicy szczególnego nadzoru podatkowego przeprowadzają szczegółowe badania przyczyn usterek, o których mowa w ust. 1, a po ich usunięciu nakładają ponownie zabezpieczenia urzędowe, sporządzają z tych czynności protokół i dokonują w księdze produkcji i rozchodu spirytusu adnotacji o przyczynach powstania usterek.
3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się także w razie wycieku spirytusu spowodowanego awarią urządzeń lub klęską żywiołową, przy czym podmiot jest obowiązany natychmiast przerwać odpęd spirytusu i podjąć czynności przeciwdziałające zwiększaniu się strat oraz bezzwłocznie powiadomić o tym zdarzeniu właściwą jednostkę organizacyjną Policji.

§ 17. 1. Każda ilość spirytusu wydawana z magazynu gorzelni rolniczej powinna być zapisana w księdze produkcji i rozchodu spirytusu. Przepisy § 9 ust. 1 oraz § 45 i 46 stosuje się odpowiednio.
2. Stan spirytusu stwierdzony w magazynie przed i po jego wydaniu pracownicy szczególnego nadzoru podatkowego wpisują do księgi rewizyjnej magazynu spirytusu, sporządzonej według wzoru stanowiącego załącznik nr 14 do rozporządzenia.
3. Z czynności związanych z nalewem spirytusu do naczyń służących do transportu sporządza się protokół według wzoru stanowiącego załącznik nr 15 do rozporządzenia.
4. W przypadku skażania spirytusu w gorzelni rolniczej przepisy § 7 stosuje się odpowiednio.

§ 18. Pracownicy szczególnego nadzoru podatkowego przeprowadzają w gorzelni rolniczej kontrole obrachunkowe obejmujące kolejne okresy produkcji w terminie trzymiesięcznym, licząc od dnia zakończenia produkcji, a ponadto kontrole obrachunkowe roczne, o których mowa w § 39 ust. 1 i 2.

Rozdział 5

Zakres i zasady wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego w stosunku do piwa

§ 19. 1. Wytwarzanie piwa odbywa się zgodnie z wykazem terminów procesów produkcyjnych oraz stosownie do ustalonych norm.
2. Podmiot jest obowiązany co najmniej na 3 dni przed rozpoczęciem procesu produkcyjnego przesłać urzędowi kontroli skarbowej wykaz terminów warek piwa na następny okres.
3. Zmiany w ustalonym wykazie terminów procesów produkcyjnych powinny być odnotowane w odpisie wykazu tych terminów oraz bieżąco zgłoszone urzędowi kontroli skarbowej.

§ 20. Podmiot jest obowiązany do odnotowywania czynności produkcyjnych dotyczących sporządzenia warki piwa i zmian w objętości brzeczki piwnej oraz rozlewu i obrotu piwem w:
  1)  dokumencie przebiegu gotowania warki według wzoru stanowiącego załącznik nr 16 do rozporządzenia,
  2)  księdze kontroli przychodu i rozchodu piwa według wzoru stanowiącego załącznik nr 17 do rozporządzenia.

§ 21. Przy przesyłce piwa luzem przepisy § 45-49 stosuje się odpowiednio, z tym że dokument przewozu powinien zawierać następujące dane:
  1)  rodzaj lub asortyment piwa,
  2)  ilości, rodzaje i pojemności naczyń służących do transportu,
  3)  ogólną objętość piwa.

§ 22. Podmiot zgłasza urzędowi kontroli skarbowej przyjęcie piwa zwróconego w wyniku reklamacji w ciągu 3 dni od jego przyjęcia.

Rozdział 6

Zakres i zasady wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego w stosunku do wyrobów winiarskich i innych napojów alkoholowych

§ 23. 1. Wytwarzanie wyrobów winiarskich powinno odbywać się zgodnie ze zgłoszeniem procesów technologicznych lub wykazem terminów procesów produkcyjnych, które podmiot jest zobowiązany przesłać urzędowi kontroli skarbowej, co najmniej na 3 dni przed rozpoczęciem tych procesów, a w razie sprawowania stałego nadzoru w podmiocie - komórce tego nadzoru.
2. Zmiany w ustalonym wykazie terminów procesów produkcyjnych lub zgłoszeniu podmiot odnotowuje w odpisie wykazu lub zgłoszenia i bieżąco zgłasza urzędowi kontroli skarbowej lub komórce stałego nadzoru.
3. Wykaz terminów produkcyjnych lub zgłoszenie procesów produkcyjnych, o których mowa w ust. 1, powinny uwzględniać następujące dane:
  1)  określenie wyrobu winiarskiego, który ma być produkowany,
  2)  datę i godzinę rozpoczęcia procesu wytwarzania (nastaw, kupaż, przekazanie wina z magazynu do przerobu),
  3)  ilość i rodzaj surowców oraz dodatków użytych do produkcji,
  4)  numery i pojemność naczyń, w których będzie przeprowadzona fermentacja,
  5)  datę i godzinę rozpoczęcia obciągu wyrobu po ukończeniu fermentacji,
  6)  ilość i rodzaj wyrobu podlegającego dosładzaniu, doprawianiu, alkoholizowaniu oraz kupażowaniu, a także datę tych czynności.
4. Dyrektor urzędu kontroli skarbowej ustala w porozumieniu z podmiotem szczegółowy zakres danych zgłaszanych w wykazie terminów procesów technologicznych, o których mowa w ust. 3.

§ 24. Czynności produkcyjne w zakresie nastawu fermentacyjnego oraz kupażu wyrobów winiarskich, ich dosładzania, doprawiania i alkoholizowania, a także rozlewu tych wyrobów, odnotowuje się w następujących dokumentach:
  1)  metryczce nastawu według wzoru stanowiącego załącznik nr 18 do rozporządzenia,
  2)  karcie kupażu lub wytwarzania wyrobu winiarskiego według wzoru stanowiącego załącznik nr 19 do rozporządzenia,
  3)  księdze kontroli rozlewu wyrobów winiarskich według wzoru stanowiącego załącznik nr 20 do rozporządzenia.

§ 25. Przy przesyłce wyrobu winiarskiego luzem przepisy § 45-49 stosuje się odpowiednio, z tym że dokument przewozu powinien zawierać następujące dane:
  1)  rodzaj lub nazwę wyrobu,
  2)  wagę netto, ciężar właściwy i objętość,
  3)  zawartość lub stężenie alkoholu etylowego.

§ 26. Podmiot zgłasza urzędowi kontroli skarbowej przyjęcie wyrobów winiarskich zwróconych w wyniku reklamacji w ciągu 3 dni od ich przyjęcia.

§ 27. Przepisy § 23-26 stosuje się odpowiednio do innych napojów alkoholowych, z wyjątkiem wódek i piwa.

Rozdział 7

Zakres i zasady wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego przy oznaczaniu wyrobów znakami skarbowymi akcyzy

§ 28. 1. W podmiotach wytwarzających wyroby podlegające obowiązkowi oznaczania znakami skarbowymi akcyzy, zwanymi dalej "znakami akcyzy", sprawowany jest w tym zakresie stały nadzór. Jeżeli czynności oznaczania wyrobów w tych podmiotach są dokonywane nieregularnie (niecodziennie), wówczas sprawowanie szczególnego nadzoru podatkowego może odbywać się w formie kontroli doraźnych.
2. Oznaczanie wyrobów znakami akcyzy odbywa się w obecności pracownika szczególnego nadzoru podatkowego, z zastrzeżeniem przepisów ust. 6 oraz § 32.
3. Przepisu ust. 2 nie stosuje się do wyrobów importowanych, jeżeli oznaczanie ich znakami akcyzy następuje poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub w wolnym obszarze celnym, w składzie wolnocłowym bądź w składzie celnym.
4. Podmiot jest obowiązany przesłać urzędowi kontroli skarbowej co najmniej na 7 dni przed zamierzonym oznaczaniem wyrobów pisemne zgłoszenie, a w razie sprawowania stałego nadzoru w podmiocie - komórce tego nadzoru na dzień przed zamierzonym oznaczaniem, podając ilość i rodzaj wyrobów, rodzaj opakowań jednostkowych oraz miejsce przeprowadzenia tych czynności.
5. Dyrektor urzędu kontroli skarbowej może również wprowadzić stały nadzór w podmiocie dokonującym pakowania, przepakowywania, rozważania i rozlewania oraz ponownego rozważania i rozlewania wyrobów, w zakresie oznaczania ich znakami akcyzy.
6. Przy czynnościach, o których mowa w ust. 2, bezpośrednia obecność pracownika szczególnego nadzoru podatkowego nie jest konieczna, jeżeli warunki do nakładania znaków akcyzy na opakowania jednostkowe wyrobów pozwalają na ograniczenie dostępu do znaków akcyzy innych osób niż materialnie odpowiedzialne za powierzone im znaki akcyzy.

§ 29. W przypadkach gdy oznaczanie wyrobów znakami akcyzy ma nastąpić z powodu uszkodzenia znaków akcyzy na wyrobach lub nieprawidłowego oznaczenia wyrobów bądź oznaczenia nieodpowiednimi znakami akcyzy, jak również wystąpienia w obrocie wyrobów nie oznaczonych znakami akcyzy, podmiot sporządza spis tych wyrobów i przesyła go do urzędu kontroli skarbowej w ciągu 7 dni od stwierdzenia tych zdarzeń lub ich wystąpienia, w celu sprawdzenia i potwierdzenia stanu wyrobów objętych spisem.

§ 30. 1. Ewidencja wydanych, zużytych, zwróconych, uszkodzonych, utraconych i zniszczonych znaków akcyzy, prowadzona przez podmiot, podlega opieczętowaniu przez urząd kontroli skarbowej.
2. Raporty dzienne, a w przypadku pracy podmiotu w systemie zmianowym, raporty zmianowe ze zużycia oraz utraty, zniszczenia lub uszkodzenia znaków akcyzy w podmiotach, w których wprowadzono stały nadzór, podpisuje również pracownik szczególnego nadzoru podatkowego.
3. W razie stwierdzenia wystąpienia wad fizycznych znaków akcyzy posiadanych przez podmiot sporządza on protokół określający ilość i rodzaj wadliwych znaków, a także występujące wady. Protokół podpisuje również pracownik szczególnego nadzoru podatkowego.

§ 31. W razie wprowadzenia kasowania znaków akcyzy, kasowanie ich powinno odbywać się w obecności pracownika szczególnego nadzoru podatkowego, z zastrzeżeniem przepisu § 32. Z czynności kasowania sporządza się protokół.

§ 32. Jeżeli podmiot zgłosił urzędowi kontroli skarbowej zamiar oznaczania wyrobów znakami akcyzy lub kasowania znaków akcyzy, a pracownik szczególnego nadzoru podatkowego nie przybył w ciągu 2 dni od wskazanej przez podmiot daty, czynności tych dokonuje podmiot we własnym zakresie sporządzając odpowiedni protokół, który przesyła do urzędu kontroli skarbowej nie później niż w ciągu 3 dni od wykonania tych czynności.

Rozdział 8

Tryb nakładania zabezpieczeń urzędowych oraz rodzaje lub formy tych zabezpieczeń

§ 33. 1. Pieczęcie, znaki urzędowe i plomby ołowiane bądź z innych materiałów plastycznych jako zabezpieczenia urzędowe, o których mowa w § 2 pkt 5, są nakładane bezpośrednio lub z użyciem cięgien spinających: szpagatu z drucikiem, drutu lub żyłki syntetycznej z nawiniętą na nich spiralą metalową lub podobnym dwuskładnikowym elementem.
2. Podmiot podlegający szczególnemu nadzorowi podatkowemu jest obowiązany dostarczyć potrzebną ilość plomb, laku lub masy plastycznej do pieczęci oraz inne materiały do nałożenia zabezpieczeń urzędowych.
3. Nałożenie zabezpieczeń urzędowych oraz ich zdjęcie odnotowuje się w spisie zabezpieczeń urzędowych sporządzonym według wzoru, stanowiącego załącznik nr 21 do rozporządzenia, który opieczętowuje urząd kontroli skarbowej. W spisie odnotowuje się również znaki odcisków urzędowego zabezpieczenia, którymi są wizerunek godła państwa oraz ustalone oznaczenia literowe, cyfrowe bądź symbole. Fakt nałożenia lub zdjęcia zabezpieczeń urzędowych należy ponadto odnotować w protokole z czynności kontrolnych.
4. Za stan nałożonych zabezpieczeń urzędowych odpowiedzialny jest podmiot prowadzący działalność objętą szczególnym nadzorem podatkowym.

Rozdział 9

Zakres i zasady urzędowego sprawdzenia podmiotów podlegających szczególnemu nadzorowi podatkowemu

§ 34. 1. Pomieszczenia i urządzenia podmiotu, które są związane z działalnością objętą szczególnym nadzorem podatkowym, podlegają odpowiedniemu przygotowaniu i urzędowemu sprawdzeniu przed rozpoczęciem wykonywania czynności, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 i 3, oraz po przerwie w tej działalności trwającej dłużej niż 3 miesiące, a także na żądanie urzędu kontroli skarbowej.
2. Przygotowanie podmiotu polega na:
  1)  oznaczeniu w sposobów trwały i na widocznym miejscu:
a)    pomieszczeń - odpowiednimi napisami określającymi ich przeznaczenie,
b)    urządzeń, aparatów i przyrządów - numerami,
c)    urządzeń, aparatów oraz przyrządów, o których mowa w lit. b), służących do pomiaru ilości wyrobów - również napisami określającymi ich zakres pomiarowy,
d)    naczyń służących do transportu wyrobów objętych szczególnym nadzorem podatkowym - numerami, tarą lub pojemnością oraz nazwą podmiotu lub jej skrótem,
  2)  zalegalizowaniu przyrządów pomiarowych objętych obowiązkiem legalizacji,
  3)  zaopatrzeniu zbiorników w urządzenia umożliwiające określenie ilości znajdujących się w nich cieczy.
3. W celu przeprowadzenia urzędowego sprawdzenia podmiot jest obowiązany co najmniej na 14 dni przed rozpoczęciem działalności, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 i 3, przesłać do urzędu kontroli skarbowej zgłoszenie zamiaru rozpoczęcia tej działalności w dwóch egzemplarzach według wzoru stanowiącego załącznik nr 22 do rozporządzenia. Do zgłoszenia załącza się:
  1)  szkic sytuacyjny, skrócony opis pomieszczeń oraz wykaz, nazwy i numerację znajdujących się w tych pomieszczeniach urządzeń, aparatów, przyrządów, a dla zbiorników, pojemników i naczyń - ich pojemność,
  2)  wykaz przyrządów pomiarowych z podaniem ich przeznaczenia i numeracji oraz zakresu pomiarowego,
  3)  opis procesu technologicznego i postępowania technicznego oraz instrukcje obiegu dokumentacji produkcyjnej i magazynowej, a także dotyczące przeprowadzania inwentaryzacji wyrobów,
  4)  wykaz pracowników podmiotu, w tym ich imiona i nazwiska, adresy i stanowiska, odpowiedzialnych za wykonywanie powierzonych im obowiązków w zakresie objętym szczególnym nadzorem podatkowym oraz ich oświadczenia i podpisy o przyjęciu tej odpowiedzialności.

§ 35. 1. Urzędowe sprawdzenie podmiotu przeprowadzają pracownicy szczególnego nadzoru podatkowego w obecności przedstawiciela podmiotu. Z czynności tych sporządza się protokół w dwóch egzemplarzach. Protokół wraz ze zgłoszeniem i załączonymi dokumentami stanowi akta weryfikacyjne podmiotu, które zatwierdza dyrektor urzędu kontroli skarbowej. Jeden egzemplarz akt weryfikacyjnych pozostaje w urzędzie kontroli skarbowej, a drugi otrzymuje podmiot.
2. Podczas urzędowego sprawdzenia podmiotu pracownicy szczególnego nadzoru podatkowego nakładają w razie potrzeby zabezpieczenia urzędowe w celu skutecznego wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego.
3. W przypadku stwierdzenia braku warunków do przeprowadzenia czynności związanych z urzędowym sprawdzeniem podmiotu lub do wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego podmiot jest obowiązany do zapewnienia tych warunków w terminie wyznaczonym przez dyrektora urzędu kontroli skarbowej.

§ 36. 1. Działalność podmiotu w zakresie objętym szczególnym nadzorem podatkowym odbywa się zgodnie ze zgłoszonym przez podmiot opisem procesu technologicznego i postępowania technicznego.
2. O wprowadzeniu zmian w stosunku do stanu stwierdzonego w protokole urzędowego sprawdzenia podmiot powinien zawiadomić urząd kontroli skarbowej co najmniej na 7 dni przed zamierzonym terminem wprowadzenia tych zmian i przeprowadzenia dodatkowego w tym zakresie urzędowego sprawdzenia.
3. Przepisy § 35 stosuje się odpowiednio.

§ 37. 1. Urzędowemu sprawdzeniu pomieszczeń i urządzeń nie podlegają podmioty, które:
  1)  nie wytwarzają lub nie pakują, nie przepakowują albo nie rozlewają wyrobów, w odniesieniu do których jest wykonywany na podstawie odrębnych przepisów obowiązek oznaczania znakami akcyzy,
  2)  w zakresie swej działalności są jednostką naukowo-badawczą, doświadczalną, szkołą, samodzielnym laboratorium, szpitalem, jednostką opieki zdrowotnej lub apteką zużywającą lub przerabiającą w ciągu roku do 3.000 dm3 100% spirytusu w stanie nie skażonym oraz do 20.000 dm3 100% spirytusu w stanie skażonym,
  3)  przerabiają, zużywają lub dokonują obrotu spirytusem w ilościach nie przekraczających w ciągu roku 1.000 dm3 100% spirytusu w stanie nie skażonym oraz 3.000 dm3 100% spirytusu skażonego, chyba że dyrektor urzędu kontroli skarbowej, ze względu na warunki i rodzaj prowadzonej przez podmiot działalności, uzna za uzasadnione objęcie go urzędowym sprawdzeniem.
2. Podmioty wymienione w ust. 1 pkt 3 są obowiązane na 3 dni przed zamierzonym zużyciem lub przerobem spirytusu powiadomić o tym urząd kontroli skarbowej, podając równocześnie, jaki rodzaj spirytusu, do jakich celów i według jakich norm ma być używany, jeśli te normy zostały określone.

Rozdział 10

Szczegółowe zasady i tryb przeprowadzania doraźnych i okresowych kontroli oraz sprawowania stałego nadzoru przez pracowników szczególnego nadzoru podatkowego

§ 38. 1. Kontrole w zakresie określonym w § 1 ust. 1 są wykonywane przez bezpośrednie uczestniczenie pracowników szczególnego nadzoru podatkowego w czynnościach związanych z działalnością objętą szczególnym nadzorem podatkowym oraz na podstawie dokumentacji tej działalności, doraźnie, okresowo lub przez sprawowanie stałego nadzoru.
2. Sprawowanie przez urząd kontroli skarbowej stałego nadzoru polega na ciągłym kontrolowaniu działalności i czynności podmiotu przez pracowników szczególnego nadzoru podatkowego komórki organizacyjnej utworzonej w tym celu na terenie podmiotu. Regulamin pracy tej komórki ustala dyrektor urzędu kontroli skarbowej.

§ 39. 1. Kontrole obrachunkowe zapasów i obrotów wyrobami oraz stosowania znaków akcyzy przeprowadzają pracownicy szczególnego nadzoru podatkowego za okresy roczne oraz kontrole doraźne za okresy dowolne - krótsze niż rok.
2. Kontrole obrachunkowe roczne przeprowadza się nie później niż w okresie roku następnego po roku objętym kontrolą.
3. Przepisu ust. 2 nie stosuje się do podmiotów zwolnionych od obowiązku urzędowego sprawdzenia pomieszczeń i urządzeń.
4. Zapasy wyrobów, stwierdzone podczas kontroli obrachunkowej, są porównywane ze stanem ewidencyjnym i podlegają zapisaniu w ewidencji. Ustalone w wyniku kontroli obrachunkowej ubytki wyrobów porównuje się z ich dopuszczalnymi ubytkami.
5. Wyniki kontroli obrachunkowej ujmuje się w protokole. Strona nie zgadzająca się z ustaleniami zawartymi w protokole może złożyć umotywowane zastrzeżenia lub uwagi do protokołu albo w ciągu 14 dni od jego otrzymania przesłać je do urzędu kontroli skarbowej.
6. Podmioty, w których jest sprawowany stały nadzór, mogą we własnym zakresie przeprowadzać obrachunki zapasów i obrotów wyrobami oraz stosowania znaków akcyzy za okresy dowolne - krótsze niż rok, zawiadamiając o tym komórkę tego nadzoru co najmniej na 3 dni przed planowanym przeprowadzeniem obrachunku.

§ 40. 1. Podstawą kontroli wykonywanych przez pracowników szczególnego nadzoru podatkowego jest prowadzona przez dany podmiot ewidencja księgowa i dokumentacja związana z produkcją, przerobem, zużyciem, magazynowaniem oraz obrotem wyrobami bądź ze stosowaniem znaków akcyzy.
2. Ewidencja i dokumentacja, o których mowa w ust. 1, powinny być prowadzone w sposób umożliwiający identyfikację przeprowadzonych operacji gospodarczych, zwłaszcza czynności produkcyjnych lub związanych z obrotem wyrobami oraz stanów zapasów wyrobów przy zachowaniu ciągłości zapisów i bezbłędności stosowanych procedur obliczeniowych.
3. Wpisów do ksiąg i dokumentacji należy dokonywać w sposób trwały i wyraźny. Zmian i poprawek w księgach lub dokumentach dokonuje się w taki sposób, aby przekreślony tekst pierwotny pozostał czytelny, a każdą zmianę lub poprawkę należy potwierdzić podpisem osoby dokonującej zmiany lub poprawki, z podaniem daty ich wprowadzenia, oraz w razie potrzeby opisać je w rubryce "uwagi".
4. Podmiot dokonuje ostatniego dnia każdego miesiąca zamknięcia ksiąg i sporządza podsumowanie miesięczne.
5. Podmiot dokonuje również rocznego zamknięcia ksiąg według stanu na ostatni dzień roku i ustala, z wyjątkiem gorzelni rolniczej, rzeczywisty stan zapasów na koniec roku. Rzeczywisty stan zapasów na koniec roku należy przyjąć jako stan początkowy roku następnego.
6. Podmiot obowiązany jest ponadto dokonać zamknięcia ksiąg na żądanie pracownika szczególnego nadzoru podatkowego w celu umożliwienia porównania rzeczywistego stanu zapasów ze stanem ewidencyjnym.
7. Jeżeli przepisy rozporządzenia przewidują obowiązek prowadzenia przez podmiot specjalnych ksiąg bądź dokumentacji według ustalonych wzorów, powinny one być opieczętowane przez urząd kontroli skarbowej, a poszczególne karty ksiąg lub dokumentacji kolejno ponumerowane. Podmiot sporządza księgi na własny koszt i we własnym zakresie.
8. Wpisów do ksiąg i dokumentów służących do ewidencjonowania przychodu, rozchodu i transportu wyrobów oraz obrotu i zużycia znaków akcyzy dokonuje się bezpośrednio po zakończeniu czynności podlegającej wpisaniu.
9. W przypadku prowadzenia przy użyciu komputera specjalnych ksiąg i dokumentacji, o których mowa w ust. 7, mogą one być prowadzone na odrębnych kartach dostosowanych do wpisów dokonywanych w urządzeniach drukujących. Dyrektor urzędu kontroli skarbowej ustala w tym zakresie szczegółowe zasady prowadzenia przez podmiot tych ksiąg i dokumentacji.
10. Urząd kontroli skarbowej może opieczętować również prowadzone przez podmiot księgi i dokumentacje lub ich części zawierające dane i informacje, o których mowa w ust. 1. Przepis ust. 9 stosuje się odpowiednio.

Rozdział 11

Szczegółowe zasady i tryb pobierania próbek

§ 41. 1. Pracownicy szczególnego nadzoru podatkowego pobierają próbki wyrobów w obecności przedstawiciela podmiotu w dwóch jednakowych ilościach i w sposób określony w Polskich Normach lub normach branżowych.
2. Z czynności pobrania próbki wyrobów spisuje się protokół co najmniej w dwóch egzemplarzach. Protokół powinien zawierać następujące dane:
  1)  datę i miejsce pobrania próbki,
  2)  imiona i nazwiska osób pobierających próbkę oraz przedstawiciela podmiotu,
  3)  rodzaj, ilość wyrobu oraz numery pojemników (opakowań) lub partii, z których pobrano próbkę,
  4)  zastosowany środek konserwujący lub skażający,
  5)  sposób zabezpieczenia próbki.
3. Próbki wyrobów podlegają urzędowemu zabezpieczeniu.

§ 42. 1. Podmiot przesyła próbkę wyrobu w celu zbadania wraz z jednym egzemplarzem protokołu jej pobrania do laboratorium upoważnionej jednostki właściwej dla danego rodzaju analiz.
2. Wyniki badań są wiążące dla podmiotu.

Rozdział 12

Tryb niszczenia wyrobów akcyzowych objętych szczególnym nadzorem podatkowym w przypadku stwierdzenia ich nieprzydatności do spożycia, dalszego przerobu lub zużycia

§ 43. 1. Podmiot zgłasza urzędowi kontroli skarbowej wyroby nieprzydatne do spożycia, dalszego przerobu lub zużycia co najmniej na 7 dni przed zamierzonym terminem ich zniszczenia, a w razie sprawowania stałego nadzoru w podmiocie - komórce tego nadzoru na 3 dni przed zamierzonym zniszczeniem.
2. Protokół zniszczenia wyrobów nieprzydatnych do spożycia, dalszego przerobu lub zużycia, zawierający ocenę zasadności zniszczenia, sporządza się w dwóch egzemplarzach. Protokół podpisują: przedstawiciel podmiotu i pracownik szczególnego nadzoru podatkowego, z zastrzeżeniem przepisu ust. 3.
3. Jeżeli podmiot zgłosił urzędowi kontroli skarbowej zamiar zniszczenia wyrobów nieprzydatnych do spożycia, dalszego przerobu lub zużycia, a pracownik szczególnego nadzoru podatkowego nie przybył w ciągu 2 dni od wskazanej przez podmiot daty, czynności tych dokonuje podmiot we własnym zakresie sporządzając protokół, o którym mowa w ust. 2, który przesyła do urzędu kontroli skarbowej nie później niż w ciągu 3 dni od wykonania tych czynności.

Rozdział 13

Zasady i warunki przyjmowania, magazynowania, wydawania i przewożenia wyrobów akcyzowych objętych szczególnym nadzorem podatkowym

§ 44. 1. W zakresie działalności objętej szczególnym nadzorem podatkowym podmiot jest obowiązany posiadać oddzielne pomieszczenia i naczynia do przechowywania lub magazynowania wyrobów, o których mowa w § 3 ust. 1, także przeznaczonych do przerobu lub zużycia, z zastrzeżeniem przepisu ust. 5.
2. Wyroby zapakowane lub rozlane do opakowań jednostkowych powinny być przekazane do magazynu wyrobów gotowych w dniu zakończenia zmiany produkcyjnej i bezzwłocznie zaewidencjonowane we właściwych dokumentach lub ewidencji magazynowej.
3. Wyroby w opakowaniach jednostkowych powinny być właściwie oznakowane zgodnie z wymogami ustalonymi na podstawie odrębnych przepisów.
4. W magazynie wyrobów gotowych opakowania jednostkowe z wyrobami powinny być ustawione oddzielnie według ich rodzaju oraz w miarę możliwości według stawek podatkowych, gramatury, pojemności i w takim porządku, aby ich sprawdzenie nie nastręczało trudności.
5. Dyrektor urzędu kontroli skarbowej może w uzasadnionych wypadkach wyrazić zgodę na składowanie w pomieszczeniach, o których mowa w ust. 1, innych wyrobów niż objętych szczególnym nadzorem podatkowym, a także wyrazić zgodę na odstąpienie od wymogu ustalonego w ust. 4.

§ 45. 1. Podmiot zgłasza urzędowi kontroli skarbowej zamiar odprawienia przesyłki wyrobu luzem co najmniej na 3 dni przed terminem tej czynności, a w razie sprawowania stałego nadzoru w podmiocie - komórce tego nadzoru na dzień przed zamierzoną odprawą.
2. Odprawa przesyłki, o której mowa w ust. 1, odbywa się w obecności pracownika szczególnego nadzoru podatkowego, z zastrzeżeniem przepisu § 49. Napełnione naczynia służące do transportu powinny być urzędowo zabezpieczone, a rodzaj i liczbę zabezpieczeń oraz ich cechy należy odnotować w dokumencie przewozu, sporządzonym co najmniej z dwiema kopiami, z których jedna pozostaje w podmiocie.
3. Dokumenty przewozu oraz ich kopie powinny być ponumerowane i opieczętowane przez urząd kontroli skarbowej.
4. Przy przewozie przesyłki publicznymi środkami transportu dokument przewozu dołącza się do listu przewozowego, a w razie przewozu przesyłki innymi środkami transportu dokument przewozu wręcza się osobie odpowiedzialnej za przesyłkę.
5. Kopię dokumentu przewozu podmiot przesyła nie później niż w ciągu 3 dni do urzędu kontroli skarbowej właściwego miejscowo dla odbiorcy przesyłki, a w razie sprawowania stałego nadzoru w podmiocie będącym odbiorcą przesyłki - do komórki tego nadzoru. Kopia dokumentu przewozu może być również doręczona przez posłańca za pokwitowaniem.
6. Kopię dokumentu przewozu, po sprawdzeniu zgodności z dokumentem przewozu, urząd kontroli skarbowej lub stały nadzór zwraca podmiotowi, który wysyłał przesyłkę, w ciągu 30 dni od daty otrzymania kopii dokumentu przewozu, jeśli szczególne przepisy nie stanowią inaczej.

§ 46. Jeżeli podczas transportu przesyłka wyrobu luzem została uszkodzona i zachodzi konieczność jej przelania do innych naczyń, przewoźnik jest obowiązany zawiadomić o tym urząd kontroli skarbowej, właściwy dla miejsca uszkodzenia przesyłki lub miejsca stwierdzenia uszkodzenia, oraz odnotować w dokumencie przewozu datę i godzinę uszkodzenia przesyłki, jak również nazwę urzędu kontroli skarbowej, do którego przesłano zawiadomienie.

§ 47. 1. Przyjęcie przesyłki wyrobu luzem, o której mowa w § 45 ust. 1, odbywa się w obecności pracownika szczególnego nadzoru podatkowego, z zastrzeżeniem przepisu § 49. Podmiot odbierający przesyłkę jest obowiązany najpóźniej w dniu następnym po otrzymaniu przesyłki zawiadomić o tym urząd kontroli skarbowej, a w razie sprawowania stałego nadzoru w podmiocie - komórkę tego nadzoru.
2. Dyrektor urzędu kontroli skarbowej może zwolnić podmiot od obowiązku określonego w ust. 1.
3. Z czynności przyjęcia przesyłki sporządza się dokument sprawdzenia i przyjęcia przesyłki, którego kopię podmiot przesyła nie później niż w ciągu 3 dni do urzędu kontroli skarbowej właściwego dla nadawcy przesyłki lub do komórki stałego nadzoru, jeżeli jest on sprawowany u nadawcy przesyłki.
4. Podmiot odbierający przesyłkę jest zobowiązany dokładnie opróżnić naczynia służące do transportu i nałożyć na nie własne zabezpieczenia.
5. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do podmiotów wymienionych w § 37 ust. 1, z wyjątkiem przyjęcia przesyłek spirytusu nie skażonego, a także do podmiotów w przypadku ich zwolnienia z tego obowiązku przez dyrektora urzędu kontroli skarbowej.

§ 48. 1. Jeżeli w przyjęciu przesyłki wyrobów luzem następuje zwłoka przekraczająca 2 dni od daty otrzymania przesyłki, przedstawiciel podmiotu odbierającego przesyłkę dokonuje w obecności pracownika szczególnego nadzoru podatkowego tymczasowego przyjęcia przesyłki przez ustalenie wagi brutto lub objętości przesyłki i parametrów jakościowych wyrobów luzem we wszystkich naczyniach wchodzących w skład przesyłki. Do tymczasowego przyjęcia przesyłki przepis § 47 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
2. Po dokonaniu tymczasowego przyjęcia przesyłki naczynia z wyrobami luzem powinny być ponownie urzędowo zabezpieczone przez pracownika szczególnego nadzoru podatkowego. Ostateczne przyjęcie przesyłki odbywa się w obecności pracownika szczególnego nadzoru podatkowego.

§ 49. Jeżeli podmiot zgłosił urzędowi kontroli skarbowej odprawę lub przyjęcie przesyłki, o których mowa w § 45 ust. 1 i § 47 ust. 1, a pracownik szczególnego nadzoru podatkowego nie przybył w ciągu 1 dnia od wskazanej daty wysłania lub przyjęcia przesyłki, czynności tych dokonuje podmiot we własnym zakresie, sporządzając odpowiedni protokół, który przesyła nie później niż w ciągu 3 dni do urzędu kontroli skarbowej.

§ 50. Przepisy § 45-49 stosuje się odpowiednio do przesyłek wyrobów w opakowaniach jednostkowych w przypadku ich przewozu - przed powstaniem obowiązku w podatku akcyzowym.

Rozdział 14

Przepisy końcowe

§ 51. Traci moc rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 18 lutego 1994 r. w sprawie szczególnego nadzoru podatkowego oraz zasad i trybu wykonywania tego nadzoru (Dz. U. Nr 26, poz. 91).

§ 52. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 października 1997 r. z wyjątkiem przepisu § 37 ust. 1 pkt 2 i 3, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1998 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr 1

UPOWAŻNIENIE Nr ........

pracownika szczególnego nadzoru podatkowego
(pominięty)

ZAŁĄCZNIK Nr 2

.................................      ........................
(pieczątka nagłówkowa podmiotu)               Nr koncesji

                  PROTOKÓŁ NR .............

  Skażenia spirytusu środkiem skażającym .....................
                                          (wymienić środek
                                             skażający)
...............................................................
   (nazwa podmiotu, dla którego dokonano skażenia spirytusu)
z dnia .................. roku.
  Po sprawdzeniu, że zabezpieczenia na naczyniach
(opakowaniach)ze środkami skażającymi nie są uszkodzone,
pracownicy podmiotu, w którym przeprowadza się skażenie:
    - ...................      - ..........................
      (imię i nazwisko)            (stanowisko służbowe)
    - ...................      -...........................
      (imię i nazwisko)            (stanowisko służbowe)
w obecności pracownika szczególnego nadzoru podatkowego:
    - ...................      - ..........................
      (imię i nazwisko)            (stanowisko służbowe)
dokonali czynności skażenia spirytusu.
  Przed zastosowaniem środek skażający został zbadany w celu
identyfikacji przez .................   ........ wg orzeczenia
(atestu) nr .......... z dnia ........... roku.
  Do skażenia spirytusu wzięto ........ dm3 - kg*) spirytusu
o mocy .....% w 20°C (pogrążenie alkoholomierza ..............
w temperaturze pomiaru ........°C) co stanowi ...... dm3100%,
dodano ........ dm3 - kg*) środka skażającego ...... o ciężarze
właściwym ........ kg/dm3 co odpowiada ...... dm3 - kg*) środka
skażającego na 100 dm3100% spirytusu.
  Po dodaniu środka skażającego i jego wymieszaniu otrzymano
........ dm3 - kg*) spirytusu o mocy pozornej (pogrążenie
alkoholomierza) ...... w temp. °C. Naczynia ze spirytusem
skażonym zabezpieczono plombami urzędowym oraz plombami
podmiotu skażającego*) .....................................
                           (wymienić ilość i odciski)
  Z otrzymanej mieszaniny pobrano próbkę w ilości 0,5 dm3 -
0,05 dm3*), którą zabezpieczono ...............................
                                (podać sposób zabezpieczenia)
do przechowywania przez okres 3 miesięcy.
  Na spirytus wystawiono dokument przewozu nr ................
z dnia ............. roku.*)
  Niniejszy protokół sporządzono w ......... egzemplarzach.

 Podpisy pracowników biorących  Podpis pracownika szczególnego
udział w czynnościach skażenia   nadzoru podatkowego obecnego
                                       przy skażeniu
...............    ...........    ............................

*) niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr 3

WYDANIE SPIRYTUSU (PÓŁFABRYKATU) NA ZEWNĄTRZ
(pominięty)

ZAŁĄCZNIK Nr 4

PRZYJĘCIE SPIRYTUSU (PÓŁFABRYKATU) Z ZEWNĄTRZ
(pominięty)

ZAŁĄCZNIK Nr 5

KSIĘGA KONTROLI
obrotu spirytusem i jego skażenia
(pominięty)

ZAŁĄCZNIK Nr 6

KSIĘGA KONTROLI
przerobu spirytusu na ocet
(pominięty)

ZAŁĄCZNIK Nr 7

KSIĘGA KONTROLI
spirytusu powrotnego
(pominięty)

ZAŁĄCZNIK Nr 8

KSIĘGA KONTROLI
obrotu spirytusem w magazynie
(pominięty)

ZAŁĄCZNIK Nr 9

KSIĘGA KONTROLI
rektyfikacji i odwadniania spirytusu
(pominięty)

ZAŁĄCZNIK Nr 10

KSIĘGA KONTROLI
produkcji i rozlewu wódek
(pominięty)

ZAŁĄCZNIK Nr 11

...............................
(pieczątka nagłówkowa podmiotu)

PROTOKÓŁ

Badania stanu aparatu destylacyjnego gorzelni rolniczej
w ...................... województwo .............. dokonanego
w dniu ........... roku przez pracowników szczególnego nadzoru
podatkowego ...................................................
...............................................................
w obecności przedstawiciela podmiotu ..........................
Stwierdzono, że aparat destylacyjny jest przygotowany do pracy
(tak/nie)*): jednokolumnowy, dwukolumnowy*) ...................
...............................................................
Szczegółowy opis aparatury podany jest w aktach
weryfikacyjnych. Od tego czasu w stanie aparatury nie zaszły
zmiany - stwierdzono następujące zmiany*) .....................
...............................................................
...............................................................
Ponadto stwierdzono następujące odchylenia od obowiązujących
przepisów: ....................................................
...............................................................
...............................................................
Po dokonaniu oględzin aparat destylacyjny połączono
z urządzeniem do określania mocy i temperatury (stągwią)
i urządzeniem pomiarowym oraz nałożono urzędowe zabezpieczenia,
które odnotowano w spisie zabezpieczeń urzędowych.
Protokół niniejszy sporządzono w dwóch egzemplarzach, które
dołączono do akt urzędowego sprawdzenia gorzelni.
Przedstawiciel podmiotu         Pracownicy szczególnego nadzoru
                                        podatkowego
.......................         ...............................
    (podpis)                             (podpisy)
ľľľľľľľľľľľľ
*) niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr 12
...............................
(pieczątka nagłówkowa podmiotu)
Okres produkcji
.........../................
                                      Urząd Kontroli Skarbowej
                                      w ......................

zgłoszenie Nr ........
              o zamierzonej produkcji spirytusu

  Gorzelnia ...................... należąca do   .............
  zgłasza, że od dnia ............ do dnia ........... będzie:
1) rozpoczynać pracę*) o godz. ....... kończyć o godz. ........
2) sporządzać po ....... zaciery(ów) na dobę przy .............
  dobowej fermentacji i używać na każdy zacier następujące
  rodzaje ilości surowców:**)
 
Kolejny zacierSurowce w q
Lp.      
       
       
       
       
       
Razem
 
      
 
3) rozpoczynać destylację alkoholu o godz. ........ kończyć
  o godz. ..........
4) przekazywać spirytus do magazynu z naczynia pośredniczącego
  o godz. ................
5) stosować przerwy w produkcji w dniach ......................
  ............................................................
  Uwagi: .....................................................
  ............................................................
  ............................................................
  ............................................................
  ............................................................
ľľľľľľľľľľľľ
*)  rozpałka pod kotłem.
**) podać ilości surowców przeciętnie stosowanych do
   sporządzania poszczególnych zacierów, ewentualne dodatkowe
Publikowane akty nie są źródłem prawa. Jedyne źródło prawa na terenie Rzeczypospolitej Polskiej stanowią, na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. "O ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych" (Dz.U. 2000 r. Nr 62, poz. 718) akty prawne ogłaszane i wydawane w Dzienniku Ustaw i Monitorze Polskim. Money.pl nie ponosi odpowiedzialności za skutki działań podjętych w oparciu o udostępnione publikacje.

Dziennik Ustaw nr 86 z 1997 roku - pozostałe dokumenty:

  • Dziennik Ustaw - rok 1997, nr 86, poz. 545

Polecamy produkty dla firm

PRZYDATNE LINKI