Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Wojciech Grzesiak
|
aktualizacja
Płatna współpraca z marką Mercedes-Benz

Rynek samochodów luksusowych stale rośnie. Gwiazda Mercedesa błyszczy swoją strategią

Podziel się:

Rynek dóbr luksusowych od zawsze opierał się przeciwnościom losu. Co więcej, im bardziej sytuacja geopolityczna i gospodarcza na świecie się komplikowała, tym chętniej zamożni ludzie wydawali pieniądze. Robią to tym chętniej, im bardziej szaleje inflacja. Jedną z najmocniejszych kategorii dóbr luksusowych są samochody. Wie o tym doskonale Mercedes-Benz. W 2023 r. grupa odnotowała kolejny wzrost sprzedaży. Co robi, żeby przyciągnąć klientów?

Rynek samochodów luksusowych stale rośnie. Gwiazda Mercedesa błyszczy swoją strategią
Mercedes-Benz Klasy S (materiały partnera, Mercedes-Benz AG – Communications & Marketing)

W raporcie Bain & Company i Fondazione Altagamma o wszystko mówiącym tytule "Long Live Luxury" ("Niech żyje luksus") czytamy, że w 2023 r. rynek dóbr luksusowych osiągnął wynik 1,5 biliona euro, co daje wzrost na poziomie od 8 do 10 proc. w porównaniu do 2022 r., uwzględniając wahania kursów walut. Badanie obejmuje 9 segmentów i na ponad 80 proc. rynku składają się luksusowe samochody, luksusowe zakwaterowanie i osobiste dobra luksusowe. Prognozowana sprzedaż aut klasy premium w 2023 r. sięgnęła 635 mld euro – to o 12 proc. więcej niż w 2022 r.

Strategia nowej ery

Jak w te trendy wpisuje się Mercedes-Benz? W 2023 r. łączna sprzedaż samochodów tej marki wyniosła 2 491 800 sztuk i wzrosła o 1,5 proc rok do roku. Sprzedaż pojazdów w pełni elektrycznych wzrosła o 61 proc. – z 149 200 do 240 700 egzemplarzy. W Polsce Mercedes-Benz sprzedał 21 339 samochodów osobowych i uplasował się na podium marek premium. Globalnie największym zainteresowaniem cieszyły się topowe modele. Ultra luksusowy Mercedes-Maybach zanotował wzrost o 19 proc, a oferująca przygodę w stylu premium Klasa G wzmocniła sprzedaż o 11 proc. Z kolei zainteresowanie samochodami Mercedes-AMG wzrosło o 4 proc.

W 2022 r. Mercedes-Benz przedstawił strategię, która ma skupić się na rozwoju produktów w najbardziej dochodowych segmentach rynku. Do 2026 r. sprzedaż samochodów z najwyższej półki ma wzrosnąć o ok. 60 proc. Podstawą jest przekształcenie portfolio z naciskiem na samochody luksusowe z najwyższej (Top-End Luxury) i pośredniej (Core Luxury) półki. Na ten cel producent przeznaczy 75 proc. inwestycji.

Rozwój skupi się wokół Maybacha, AMG i Klasy G, oferty elektrycznej i ekskluzywnych samochodów kolekcjonerskich Mythos. Najbogatsi lubią się wyróżniać, dlatego Mercedes-Benz rozszerzy zakres indywidualizacji. Punktem wyjścia jest Klasa E z roku modelowego 2023, która stanowi drogowskaz dla segmentu Core Luxury.

Do rozwoju samochodów elektrycznych zostanie użyta platforma EVA2. W 2023 pojawił się Mercedes-Maybach EQS 680 SUV, który łączy technologie z modelu EQS SUV i ekskluzywność Maybacha. To pierwszy ultra luksusowy SUV z napędem elektrycznym. Ma 2 silniki elektryczne o łącznej mocy 484 kW, a maksymalny moment obrotowy sięga aż 950 Nm. Według wstępnych danych zasięg samochodu wynosi do 600 km. Wyposażono go w wiele ciekawych rozwiązań i materiałów. Co więcej, pojawi się też całkowicie elektryczna Klasa G.

Wyniki sprzedaży za 2023 r. potwierdzają, że nowa strategia przynosi efekty. Kolejnym potwierdzeniem jest fakt, że Mercedes-Benz awansował na 7. miejsce w rankingu "Best Global Brands 2023" jako jedna z najcenniejszych marek na świecie. W porównaniu z 2022 r. wartość marki wzrosła o 9 proc. – do 61,414 mld USD. Ten prestiżowy ranking jest przygotowywany przez firmę Interbrand, która od 1999 r. zajmuje się badaniem i analizą najcenniejszych marek, a także wyróżnia 100 z nich w corocznym raporcie.

Luksusowe doświadczenie klienta

Mercedes-Benz od zawsze stawiał klienta w centrum uwagi, dlatego firma ustanowiła nowe kanały marketingu i sprzedaży online i offline. Pomimo postępującej cyfryzacji plan zakłada, że do 2025 r. ponad 80 proc. sprzedaży w Europie będzie stanowić sprzedaż bezpośrednia. Jednocześnie konfiguracja online będzie uproszczona poprzez dodanie pakietów wyposażenia. Z kolei poszukujący naprawdę wyjątkowego samochodu mogą skorzystać z programu MANUFAKTUR.

Jeśli chodzi o wybór samochodu, nasi klienci oczekują pojazdu budzącego pożądanie, korzystającego z najnowszej techniki i o najwyższej jakości wykonania, wyprodukowanego w odpowiedzialny i zrównoważony sposób. Właśnie to oferuje MANUFAKTUR w naszym niemieckim zakładzie produkcyjnym w Sindelfingen. Zespół starannie dobranych specjalistów jest przeszkolony w dostosowywaniu aut do osobistych upodobań naszych klientów przy użyciu najlepszych materiałów i kunsztownych metod wykonania – powiedział Jörg Burzer, członek zarządu Mercedes-Benz Group AG ds. zarządzania produkcją i łańcuchem dostaw.

Mercedes-Benz MANUFAKTUR daje klientom możliwość stworzenia samochodu perfekcyjnie dopasowanego do ich gustu i osobowości. Specjalnie wyszkoleni pracownicy, wysoko wykwalifikowani eksperci tworzący indywidualne elementy, a także mnogość kompozycji kolorów, materiałów i wykończenia to klucze do sukcesu. Nabywcy Klasy G mogą wybierać spośród 30 odcieni MANUFAKTUR, w Klasie S gama kolorów obejmuje 13 lakierów i dodatkowo producent oferuje tonacje dwukolorowe. O najbardziej specyficzne wymagania klientów zadbają konsultanci Mercedes-Benz Center of Excellence w Sindelfingen i Maybach Atelier w Szanghaju.

Specjalne edycje na specjalne okazje

Limitowane edycje samochodów od zawsze przyciągają kolekcjonerów i tych, którzy chcą mieć wyjątkowe auto. W ramach serii Mythos Mercedes-Benz zamierza tworzyć kolekcjonerskie edycje, które będą mogli kupić najbardziej oddani entuzjaści marki. Dzięki temu Ci będą mogli poczuć się jeszcze bardziej docenieni. Jako pierwszy w ramach projektu pojawił się Maybach by Virgil Abloh. To Mercedes-Maybach Klasy S zbudowany w hołdzie dla kreatywności i talentu, który był dyrektorem artystycznym linii męskiej Louis Vuitton i dyrektorem naczelnym domu mody Off-White. Powstało tylko 150 limuzyn z limitowanej edycji. W 2025 r. pojawi się pierwszy samochód stworzony od podstaw na potrzeby projektu Mythos.

Luksusowa przyszłość

Mercedes EQS SUV i Mercedes-Maybach EQS SUV to początek nowego rozdziału w historii marki. W ramach strategii rozwoju na najbliższe lata i podążając z duchem czasu, producent przewiduje rozwinięcie oferty samochodów w pełni elektrycznych z najwyższej półki, a więc Electric Luxury. Główną ideą nadal pozostanie obietnica budowania najbardziej pożądanych samochodów na świecie. Mercedes-Benz spodziewa się, że w drugiej połowie dekady sprzedaż modeli xEV osiągnie nawet 50 proc. całkowitego wolumenu.

Jak widać po wynikach sprzedaży za 2023 r., nowa strategia Mercedesa szybko zaczęła przynosić pierwsze efekty, a to dopiero początek. Nowe, ekscytujące i ekskluzywne modele, napędy przyszłości oraz wzmocnienie doświadczenia zakupowego – to wszystko czeka na tych, którzy zdecydują się dołączyć do grona gwiazd.

Zapraszamy na najnowszy odcinek programu "Biznes Klasa", gdzie Mercedes-Maybach Klasy S pełni rolę mobilnego i luksusowego studia nagrań.

Zobacz także: Polak stworzył potęgę - Panattoni to największy deweloper przemysłowy w Europie - Biznes Klasa #21

Płatna współpraca z marką Mercedes-Benz

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.