Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. PBE
|
aktualizacja

Dzierżawy nie będzie. Zwrot w sprawie terminala w Porcie Gdynia

56
Podziel się:

Nie będzie dzierżawy portu zbożowego na 30 lat konsorcjum Szczecin Bulk Terminal, powiązanemu z holenderską Grupą Viterra. Taką decyzję podjęło Ministerstwo Infrastruktury, o czym poinformował w serwisie X wiceminister Arkadiusz Marchewka.

Dzierżawy nie będzie. Zwrot w sprawie terminala w Porcie Gdynia
Unieważniono przetarg na dzierżawę terminala zbożowego w Gdyni (EAST_NEWS, Wojciech Strozyk/REPORTER)

"Podjęliśmy decyzję, że nie wyrazimy zgody na dzierżawę terminala zbożowego w Gdyni przez konsorcjum, które uczestniczyło w przetargu. Musimy dbać i dbamy o bezpieczeństwo naszego kraju, dlatego po zasięgnięciu opinii właściwych służb i organów, decyzja resortu nie mogła być inna" - napisał wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.

Resort infrastruktury w osobnym wpisie dodał, że "Opinie, na podstawie których zapadła, mają charakter niejawny". Dlatego nie uzasadniono stanowiska ministerstwa.

Kontrowersje wokół dzierżawy portu zbożowego trwały od miesięcy. W grudniu ubiegłego roku unieważnienia przetargu domagali się posłowie KO. Przeciw był również minister rolnictwa i rozwoju wsi w rządzie Mateusza Morawieckiego.

Politycy nawoływali do unieważnienia przetargu, podkreślając, że terminal musi być w rękach polskich, musi być w rękach podmiotu z udziałem większościowym Skarbu Państwa.

Natomiast rozbudowa terminala możliwa jest dzięki funduszom unijnym, co sprawia, że proces przetargowy na dzierżawę musi być prowadzony w sposób transparentny i otwarty. A najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum Szczecin Bulk Terminal, Tapini i Ribera.

Kontrowersje wokół terminala

"To jednak wywołało kontrowersje – środowiska związane z rolnikami podniosły głos, że Tapini i Ribera są związane z firmą Viterra, która już w tym momencie kontroluje ponad 60 proc. polskiego eksportu zbóż przez port. Nikt jednak nie ma zastrzeżeń do samej procedury przeprowadzenia przetargu przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia" - czytamy w serwisie gospodarkamorska.pl.

Po wybraniu oferty konsorcjum Warmińsko-Mazurska Izba Rolnicza oceniła, że "spowoduje to istotne ograniczenie konkurencji na rynku przeładunku zbóż w terminalach morskich i na rynku eksportu zboża z terytorium Rzeczpospolitej Polskiej" - dodaje biznes.trojmiasto.pl.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(56)
godot
miesiąc temu
Z CPK/CPL prawdopodobnie może być podobna sytuacja. Wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że 49% dochodów z działalności tego lotniska będzie trafiać do prywatnych podmiotów, w tym funduszu inwestycyjnego. Nakłady inwestycyjne to zaś szacunkowo 80% Skarb Państwa i 20% inwestorzy prywatni. Takie to "biznesy" proponował nam poprzedni rząd i jego lobbyści.
artman1999
miesiąc temu
To nowy przetarg i nowa kasa pod stołem dla nowej władzy.O to w tym interesie chodzi.Kasa misiu kasa
Car16
miesiąc temu
PiS wszystko by sprzedał albo wydzierżawił. W 2017 Beata Szydło była w Chinach z propozycją wybudowania CPK w Polsce przez Chińczyków. Zaproponowała im dzierżawę na 99 lat, żeby tylko wybudowali te lotnisko, ale Chińczycy słynący z budowy autostrad przez pustynię albo miast od podstaw, stwierdzili że ten projekt się nie opłaca.
Sunny
miesiąc temu
Jak mozna wydzierzawiac port jtory rocznie przyniesie wiecej zysku niz dzierzawa 30 latnia? Ciekawe te biznesu. We Francji wszytko panstwowe w Polsce zarabiaja firmy z zachodu.
fakt
miesiąc temu
Niemcy i Holendrzy satakim samym wrogiem Polakow jak Rosja
...
Następna strona