Money.plFirmaGrupa pl.soc.prawo

inwentaryzacja a zakończenie roku

poprzedni wątek | następny wątek pl.soc.prawo.podatki
2006-01-11 09:08 inwentaryzacja a zakończenie roku Blady
Witam serdecznie :)
Mam wrażenie, że czegoś nie zrobiłem w zw. z inwentaryzacją i pomimo tego,
że trochę już poczytałem o inwentaryzacjach na koniec i początek roku, dalej
nie mogę sobie poradzić z problemem, a chciałbym przebrnąć pozytywnie przez
przełom 2005/2006.

Mały rys historyczny na określenie sytuacji:
- firma nie rozlicza się z VAT, prowadzi KPiR, głównie usługi.
- kupiłem towar w grudniu 2005, wpisałem go w kol 10. KPiR
- nie sprzedałem towaru w grudniu 2005
- zrobiłem inwentaryzację na koniec roku 2005 gdzie wykazałem ten towar
- w styczniu 2006 sprzedałem już towar

I teraz tak, jak powinna wyglądać właściwa procedura zamknięcia roku w
sytuacji kiedy jest w grudniu towar?
Wystawić jakiś dokument wewnętrzny i przeksięgować na inne konto, żeby towar
wszedł w koszty? Jak mam rozpisać to w KPiR?
Jak zapisać w KPiR w styczniu 2006 ten towar? Wpisać wartość towaru z
grudnia, w inwentaryzacji początkowej na styczeń?
Jak później potraktować taką inwentaryzację początkową ze stycznia na koniec
2006 roku?

pozdrowionka
blady

2006-01-11 09:40 Re: inwentaryzacja a zakończenie roku jureq
Blady wrote:

> I teraz tak, jak powinna wyglądać właściwa procedura zamknięcia roku w
> sytuacji kiedy jest w grudniu towar?
> Wystawić jakiś dokument wewnętrzny i przeksięgować na inne konto, żeby
> towar wszedł w koszty? Jak mam rozpisać to w KPiR?
> Jak zapisać w KPiR w styczniu 2006 ten towar? Wpisać wartość towaru z
> grudnia, w inwentaryzacji początkowej na styczeń?
> Jak później potraktować taką inwentaryzację początkową ze stycznia na
> koniec 2006 roku?

Jakie konta, jakie przeksięgowania? W KPiR?????
Ty nie prowadzisz pełnej księgowości.
W KPiR masz wipsać remanent końcowy i początkowy.
Potem przeczytać objaśnienia do KPiR (Dz. Ust.152/2003 poz 1475) - w
porównaniu z innymi przepisami ten jest napisany naprawdę
łopatologicznie. Bez stosowania tej instrukcji ty naprawdę nie możesz
prowadzić poprawnie KPiR.

Rozwiązaniem twojego problemu z wliczeniem w koszty w styczniu roku
2006 może być dodatkowy remanent na koniec stycznia. Tylko zawiadom US
na 7 dni wcześniej.
2006-01-11 10:43 Re: inwentaryzacja a zakończenie roku Blady

Użytkownik "jureq" napisał w wiadomości
news:dq2g9s$nnr$1@opal.futuro.pl...
> Jakie konta, jakie przeksięgowania? W KPiR?????

Tak to sie nazywa w programie z którego korzystam, ale oczywiście chodzi o
to, że w efekcie wpis wpada w odpowiednią kolumnę KPiR.

> Potem przeczytać objaśnienia do KPiR (Dz. Ust.152/2003 poz 1475) - w
> porównaniu z innymi przepisami ten jest napisany naprawdę
> łopatologicznie.

OK, zagłębiam się w czytanie. :)
Dzięki jureq za właściwe ukierunkowanie.

pozdrowionka
baldy

2006-01-11 23:47 Re: inwentaryzacja a zakończenie roku Gotfryd Smolik news
On Wed, 11 Jan 2006, it was written:

> Wystawić jakiś dokument wewnętrzny i przeksięgować na inne konto, żeby towar
> wszedł w koszty? Jak mam rozpisać to w KPiR?

Jureq już "nadał", ale może dla porządku...
Zmień sposób myślenia o towarze.
Towar to *twój majątek*.
Zasadą jest, że nabycie towaru nie jest kosztem - zamieniasz pieniądze
(stanowiące twój majątek) na towar (stanowiący twój majątek).
Problem w tym, że żeby tę zasadę w pełni stosować trzeba... "prowadzić
magazyn", żeby było dokładnie wiadomo co i za ile kupiono i *w momencie
sprzedaży*, czyli kiedy *pozbywasz* się swojego majątku :) uznać
owo "pozbycie się" za koszt (jednocześnie wpływają pieniądze od
nabywcy, onże majątek powiększając).

Aby rzecz *uprościć*, na KPiR zastosowano taki myk:
- zakłada się że prowadzący DG ciągle kupuje i sprzedaje
- i że nie musi "prowadzić magazynu"

Aby to jakoś dopasować do zasady "twój towar to twój majątek"
robi się to tak że zakup towaru uznaje się za koszt - państwo
udziela "pożyczki w podatku" (łaskawe, nie ? :)), ale okresowo
rozlicza się magazyn.
I różnica stanów magazynowych *automatycznie* wyznacza *faktyczny*
koszt, wynikły z "ubycia majątku wskutek sprzedaży", strat
i ubytków itp!

No i:
- jest PRZYMUS rozliczenia tej różnicy na koniec roku
- jest MOŻLIWOŚĆ rozliczenia tej różnicy w dowolnej chwili,
z wyprzedzeniem 7 dni zarówno podatnik jak i US mają prawo
zarządzenia remanentu (a przy takim "urzędowym" remanencie
liczy się właśnie różnicę remanentową).
- przyjęło się że przy zdarzeniach nadzwyczajnych (włamanie
albo pożar na przykład) również się ją obowiązkowo liczy
(z paru przyczyn, w tym że podatnik ma korzyść podatkową
odzyskując CZĘŚĆ straty)

> Jak zapisać w KPiR w styczniu 2006 ten towar?

:)
Nigdzie - to jest TWOJE :)
Zaliczone do DG - ale w odróżnieniu od np. wyposażenia towar
*nie jest* kosztem :)

> Jak później potraktować taką inwentaryzację początkową ze stycznia na koniec
> 2006 roku?

...o to to.
Roporzadzenie o prowadzeniu KPiR czytałeś?
Tam na końcu są "objaśnienia"... one stanowią CZĘŚĆ ROZPORZĄDZENIA!

Przeczytać!

--
pozdrowienia, Gotfryd
(KPiR, VAT, memoriał, ZUS)
nowsze 1 starsze

Podobne dyskusje

Tytuł Autor Data

KPiR inwentaryzacja roczna/mój ulubiony temat:)

Ania 2005-12-07 13:45

DG koniec roku....

mvoicem 2005-12-21 09:06

inwentaryzacja - KH

jarmulowicz krzysztof 2005-12-21 19:57

Inwentaryzacja podlega rozliczeniu czy nie?

Anxy 2006-01-12 15:26

Akcje po roku...

jgrotnik 2006-03-20 20:13

ZUS do 2. roku działalności i po.

macias 2006-04-10 18:33

Akcje po roku...

jgrotnik 2006-03-20 20:13

Inwentaryzacja

intercomln 2006-11-11 20:06

fv w roku podatkowym

groups 2007-01-02 19:14

ZUS- zakończenie DG, problemy

endriuwytnij 2007-06-19 10:18