poprzedni wątek | następny wątek | pl.soc.prawo.podatki |
2006-01-11 09:08 | inwentaryzacja a zakończenie roku | Blady |
Witam serdecznie :) Mam wrażenie, że czegoś nie zrobiłem w zw. z inwentaryzacją i pomimo tego, że trochę już poczytałem o inwentaryzacjach na koniec i początek roku, dalej nie mogę sobie poradzić z problemem, a chciałbym przebrnąć pozytywnie przez przełom 2005/2006. Mały rys historyczny na określenie sytuacji: - firma nie rozlicza się z VAT, prowadzi KPiR, głównie usługi. - kupiłem towar w grudniu 2005, wpisałem go w kol 10. KPiR - nie sprzedałem towaru w grudniu 2005 - zrobiłem inwentaryzację na koniec roku 2005 gdzie wykazałem ten towar - w styczniu 2006 sprzedałem już towar I teraz tak, jak powinna wyglądać właściwa procedura zamknięcia roku w sytuacji kiedy jest w grudniu towar? Wystawić jakiś dokument wewnętrzny i przeksięgować na inne konto, żeby towar wszedł w koszty? Jak mam rozpisać to w KPiR? Jak zapisać w KPiR w styczniu 2006 ten towar? Wpisać wartość towaru z grudnia, w inwentaryzacji początkowej na styczeń? Jak później potraktować taką inwentaryzację początkową ze stycznia na koniec 2006 roku? pozdrowionka blady |
2006-01-11 09:40 | Re: inwentaryzacja a zakończenie roku | jureq |
Blady wrote: > I teraz tak, jak powinna wyglądać właściwa procedura zamknięcia roku w > sytuacji kiedy jest w grudniu towar? > Wystawić jakiś dokument wewnętrzny i przeksięgować na inne konto, żeby > towar wszedł w koszty? Jak mam rozpisać to w KPiR? > Jak zapisać w KPiR w styczniu 2006 ten towar? Wpisać wartość towaru z > grudnia, w inwentaryzacji początkowej na styczeń? > Jak później potraktować taką inwentaryzację początkową ze stycznia na > koniec 2006 roku? Jakie konta, jakie przeksięgowania? W KPiR????? Ty nie prowadzisz pełnej księgowości. W KPiR masz wipsać remanent końcowy i początkowy. Potem przeczytać objaśnienia do KPiR (Dz. Ust.152/2003 poz 1475) - w porównaniu z innymi przepisami ten jest napisany naprawdę łopatologicznie. Bez stosowania tej instrukcji ty naprawdę nie możesz prowadzić poprawnie KPiR. Rozwiązaniem twojego problemu z wliczeniem w koszty w styczniu roku 2006 może być dodatkowy remanent na koniec stycznia. Tylko zawiadom US na 7 dni wcześniej. |
||
2006-01-11 10:43 | Re: inwentaryzacja a zakończenie roku | Blady |
Użytkownik "jureq" news:dq2g9s$nnr$1@opal.futuro.pl... > Jakie konta, jakie przeksięgowania? W KPiR????? Tak to sie nazywa w programie z którego korzystam, ale oczywiście chodzi o to, że w efekcie wpis wpada w odpowiednią kolumnę KPiR. > Potem przeczytać objaśnienia do KPiR (Dz. Ust.152/2003 poz 1475) - w > porównaniu z innymi przepisami ten jest napisany naprawdę > łopatologicznie. OK, zagłębiam się w czytanie. :) Dzięki jureq za właściwe ukierunkowanie. pozdrowionka baldy |
||
2006-01-11 23:47 | Re: inwentaryzacja a zakończenie roku | Gotfryd Smolik news |
On Wed, 11 Jan 2006, it was written: > Wystawić jakiś dokument wewnętrzny i przeksięgować na inne konto, żeby towar > wszedł w koszty? Jak mam rozpisać to w KPiR? Jureq już "nadał", ale może dla porządku... Zmień sposób myślenia o towarze. Towar to *twój majątek*. Zasadą jest, że nabycie towaru nie jest kosztem - zamieniasz pieniądze (stanowiące twój majątek) na towar (stanowiący twój majątek). Problem w tym, że żeby tę zasadę w pełni stosować trzeba... "prowadzić magazyn", żeby było dokładnie wiadomo co i za ile kupiono i *w momencie sprzedaży*, czyli kiedy *pozbywasz* się swojego majątku :) uznać owo "pozbycie się" za koszt (jednocześnie wpływają pieniądze od nabywcy, onże majątek powiększając). Aby rzecz *uprościć*, na KPiR zastosowano taki myk: - zakłada się że prowadzący DG ciągle kupuje i sprzedaje - i że nie musi "prowadzić magazynu" Aby to jakoś dopasować do zasady "twój towar to twój majątek" robi się to tak że zakup towaru uznaje się za koszt - państwo udziela "pożyczki w podatku" (łaskawe, nie ? :)), ale okresowo rozlicza się magazyn. I różnica stanów magazynowych *automatycznie* wyznacza *faktyczny* koszt, wynikły z "ubycia majątku wskutek sprzedaży", strat i ubytków itp! No i: - jest PRZYMUS rozliczenia tej różnicy na koniec roku - jest MOŻLIWOŚĆ rozliczenia tej różnicy w dowolnej chwili, z wyprzedzeniem 7 dni zarówno podatnik jak i US mają prawo zarządzenia remanentu (a przy takim "urzędowym" remanencie liczy się właśnie różnicę remanentową). - przyjęło się że przy zdarzeniach nadzwyczajnych (włamanie albo pożar na przykład) również się ją obowiązkowo liczy (z paru przyczyn, w tym że podatnik ma korzyść podatkową odzyskując CZĘŚĆ straty) > Jak zapisać w KPiR w styczniu 2006 ten towar? :) Nigdzie - to jest TWOJE :) Zaliczone do DG - ale w odróżnieniu od np. wyposażenia towar *nie jest* kosztem :) > Jak później potraktować taką inwentaryzację początkową ze stycznia na koniec > 2006 roku? ...o to to. Roporzadzenie o prowadzeniu KPiR czytałeś? Tam na końcu są "objaśnienia"... one stanowią CZĘŚĆ ROZPORZĄDZENIA! Przeczytać! -- pozdrowienia, Gotfryd (KPiR, VAT, memoriał, ZUS) |
nowsze | 1 | starsze |
Tytuł | Autor | Data |
---|---|---|
KPiR inwentaryzacja roczna/mój ulubiony temat:) |
Ania | 2005-12-07 13:45 |
DG koniec roku.... |
mvoicem | 2005-12-21 09:06 |
inwentaryzacja - KH |
jarmulowicz krzysztof | 2005-12-21 19:57 |
Inwentaryzacja podlega rozliczeniu czy nie? |
Anxy | 2006-01-12 15:26 |
Akcje po roku... |
jgrotnik | 2006-03-20 20:13 |
ZUS do 2. roku działalności i po. |
macias | 2006-04-10 18:33 |
Akcje po roku... |
jgrotnik | 2006-03-20 20:13 |
Inwentaryzacja |
intercomln | 2006-11-11 20:06 |
fv w roku podatkowym |
groups | 2007-01-02 19:14 |
ZUS- zakończenie DG, problemy |
endriuwytnij | 2007-06-19 10:18 |