ranking kont 2010
Leasing - zapytaj o ofertę
Ranking firm kurierskich
Artykuły
Rynek leasingowy w Polsce w roku 200916.03.2010 (15:29)
Rynek leasingowy w Polsce w roku 2009
Czwarty kwartał 2009 potwierdził, że znaczący spadek obrotów na rynku leasingu został już zahamowany. Poprawa dynamiki w porównaniu z wcześniejszymi kwartałami widoczna była prawie we wszystkich kategoriach.

ZAPISZ SIĘ NA BEZPŁATNY NEWSLETTER



Ranking kont osobistych Money.pl

Firmy nie korzystają z leasingu,
bo o nim mało wiedzą


Co piąta firma nie korzysta z leasingu, bo zbyt mało wie o tej formie finansowania - wynika z ankiety Money.pl.

Wśród ponad 8,5 tys. przedsiębiorców, którzy odpowiedzieli na naszą ankietę ponad jedna czwarta z leasingu już skorzystała. Nie zdecydowało się na niego ponad 3 tys odpowiadających na ankietę przedsiębiorców. Głównym powodem były oszczędności.

Ponad 21 procent ankietowanych nie korzysta z tej formy finansowania, bo zbyt mało o niej wie. Z kolei jedna trzecia respondentów nie chce korzystać z leasingu, bo nie zamierza w tym roku dokonywać nowych inwestycji. To zdecydowanie największa grupa niechętnych. Na to, że leasing jest zbyt drogi, wskazało mniej niż 11 procent ankietowanych.

Brak wiedzy o leasingu wskazało w ankiecie 45 procent firm jednoosobowych. Zatrudniający od 2 do 9 osób powoływali się na tę przyczynę tylko w 26 procentach. Im większa firma, tym większa znajomość tej formy finansowania: przedsiębiorstwa zatrudniające od 10 do 50 osób nie korzystały z leasingu ze względu na niewiedzę tylko w 7,52 proc., a zatrudniające powyżej 50 osób w niecałych 4.

W leasing brane były przede wszystkim samochody. To aż 81 procent wszystkich zakupów finansowanych w ten sposób. Maszyny i urządzenia stanowiły zaledwie nieco ponad 12 procent, a komputery nie przekroczyły w tym roku trzech procent sprzętu, w który zaopatrują się leasingobiorcy. To efekt niższych cen na sprzęt elektroniczny i bardziej dostępnej oferty kredytowej.

Ankietowani przez nas przedsiębiorcy decydowali się na leasing przede wszystkim ze względu na korzyści podatkowe: był to kluczowy argument dla ponad połowy leasingobiorców. Kolejnym argumentem są bonusy, które niedostępne były przy kredytowaniu, lub zakupach gotówkowych.

Wśród tych, którzy podjęli decyzję o leasingu, bo nie mogli uzyskać finansowania w innej formie, przeważały firmy, które bezskutecznie ubiegały się wcześniej o kredyt. To aż dwie trzecie z przedsiębiorców, którzy do leasingu zostali zmuszeni. Jedna piąta chciała sfinansować zakupy dzięki dotacji unijnej, co dwudziesty próbował uzyskać pieniądze z obligacji, funduszy veture capitals lub sprzedaż części udziałów.

Ranking kont osobistych Money.pl

Auta z kratką rozruszały rynek leasingowy


Wartość rynku leasingowego spadła o tym półroczu o dwa procent. Kryzys nie dotknął jednak oprogramowania i samochodów, od których odliczyć można ulgi.

Przedsiębiorcy w pierwszym półroczu podejmowali ostrożne decyzje inwestycyjne - wynika z danych, opublikowanych przez Związek Polskiego Leasingu. Jednak w porównaniu do pierwszego półrocza 2009 znacznie poprawiła się sprzedaż w kilku branżach. Przede wszystkim aż o 136 procent urósł rynek na samochody o ładowności do 3,5 tony.

 

źródło: Związek Polskiego Leasingu


To efekt zmian w przepisach, dotyczących tak zwanych aut z kratką. Już od nowego roku nie będą one traktowane jak samochody ciężarowe. Europejski Trybunał Sprawiedliwości przychylił się do wniosku polskiego rządu i zezwolił na ograniczenie odliczenia VAT od samochodów o ładowności do 3,5 t. Stąd zapewne tak ogromny popyt na tego typu auta w ostatnim okresie.

źródło: Związek Polskiego Leasingu