Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Auto z kratką jest dla firmy o 13 procent tańsze

0
Podziel się:

Choć samochody z homologacją ciężarową nominalnie są droższe, jednak faktycznie na ich zakup - jeśli policzymy wszelkie koszty podatkowe - przedsiębiorca wydać musi o 12 do 13 procent mniej.

Auto z kratką jest dla firmy o 13 procent tańsze

Choć samochody z homologacją ciężarową nominalnie są droższe, jednak faktycznie na ich zakup – jeśli policzymy wszelkie koszty podatkowe - przedsiębiorca wydać musi o 12 do 13 procent mniej niż w przypadku „osobówki”. Taniej będzie go też kosztować comiesięczna eksploatacja.

Przy rozliczaniu „aut z kratką” do końca roku wykorzystać możemy pełne odliczenie podatku VAT. Przysługuje ono na mocy wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości przedsiębiorcom, którzy zarejestrowani są jako czynni płatnicy podatku od towarów i usług, czyli VAT. Z odliczenia można skorzystać, gdy kupiony samochód „nie jest samochodem osobowym” i jego ładowność jest nie mniejsza niż 500 kilogramów.

Auto musi więc posiadać homologację ciężarową – taki dokument, w przypadku zakupu na rynku pierwotnym, czyli „z pierwszej ręki” – dostaniemy od autoryzowanego dealera. Jeśli masa całkowita auta nie przekracza 3,5 t., oznacza to w praktyce, że otrzymamy za niewielką dopłatą komfortowy samochód, z oddzieloną kratką przestrzenią ładunkową.

Taniej o VAT

Wersje z homologacją ciężarową są nieco droższe od „tradycyjnych”. W przypadku popularnej Skody Fabia jest to, na przykład, 1 500 zł na każdym z modeli – niezależnie od pojemności silnika i klasy auta. Dla firm ten dodatkowy wydatek jest opłacalny podatkowo.

Przede wszystkim – przy zakupie samochodu, homologowanego jako ciężarowy odliczymy sobie pełen VAT. To obecnie 22 procent ceny netto, czyli nieco ponad 18 procent brutto –tego, co musimy zapłacić w salonie. Biorąc pod uwagę modele: najtańszy i najdroższy, na podatku VAT zyskamy - w przypadku Fabii - od *6 942,62 *zł przy modelu Skoda Fabia, 1.2l 44kW do *11 748,36 zł *w przypadku Skody Fabia Combi, Komfort, 1.6l TDI 77kW.

Oczywiście, licząc ostateczny zysk na tego rodzaju zakupie, wziąć też musimy pod uwagę dwie rzeczy: wyższą cenę wersji z homologacją ciężątową i mniejszą wartość auta, którą będziemy mogli zamortyzować – czyli większy podatek dochodowy, jaki trzeba będzie zapłacić.

VAT a PIT lub CIT

Podatek VAT, z samej swojej konstrukcji, odliczany jest bezpośrednio w deklaracji składanej do Urzędu Skarbowego. Oznacza to, że jego płatnik, czyli popularnie mówiąc, „VAT-owiec” od należnej wartości (obliczanej jako procent od sprzedaży) odejmuje „naliczony” VAT od zakupów. Jeśli zatem sprzedamy towary za 366 tys. złotych brutto - fiskusowi wpłacić powinniśmy z tego (według stawki podstawowej 22 procent) 66 tysięcy. Możemy jednak zmniejszyć tę kwotę o VAT zapłacony przy zakupie towarów i usług, które służą nam do opodatkowanej działalności. Przykładowo – przy zakupach na kwotę 122 tys. zł brutto, obciążonych podstawową stawką (czyli 22 procent od 100 tys. złotych netto), nasz podatek naliczony – do odliczenia – zmniejsza nam wpłatę do urzędu skarbowego o 22 tysiące.

Pieniądze z odliczanego VAT trafiają więc niemal wprost do kieszeni przedsiębiorcy.

Od tej reguły istnieją istotne wyjątki: najważniejszy z nich to właśnie kwestia samochodów firmowych. Ustawodawca ograniczył w tym przypadku odliczenia. Pełnej kwoty podatku nie możemy odliczyć w przypadku aut osobowych oraz „innych niż osobowe” o ładowności mniejszej niż 500 kilogramów.

Z odliczenia mogą natomiast obecnie skorzystać firmy, kupujące samochody z homologacją ciężarową, których ładowność przekracza pół tony. Z przepisów dotyczących warunków technicznych pojazdów wynika, że dla uzyskania takiej homologacji powinny mieć one trwale oddzieloną przestrzeń ładunkową – stąd popularna nazwa dla tego typu pojazdów: „auto z kratką”.

Możliwość odpisania pełnego VAT od „aut z kratką” firmy zawdzięczają obecnie wyrokowi Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z grudnia 2008 roku. ETS uznał, że rząd, wprowadzając po wejściu do Unii Europejskiej ograniczenia w odliczeniach złamał unijne prawo.

Jednak minister finansów Jacek Rostowski, powołując się na związane z kryzysem trudności budżetowe, zwrócił się do Trybunału o zawieszenie decyzji. ETS zgodził się, by przejściowo – na dwa lata – powrócić do niekorzystnych dla podatników zapisów. Według zapowiedzi rządu od stycznia 2011 do końca 2013 roku ponownie obowiązywać będą ograniczenia w odliczeniach.

Jeśli Rostowski wprowadzi zmiany, na które ma już zgodę Trybunału, podatek należny fiskusowi zmniejszymy nie o całą kwotę VAT, a o jej 60 procent – ale nie więcej niż o 6 tys. złotych.

Część podatku od towarów i usług, która nie podlega odliczeniu dopisywana jest natomiast do wartości auta w książce środków trwałych firmy, podczas, gdy przy pojazdach z homologacją ciężarową jest to jedynie kwota netto. Znaczy to, że koszty amortyzacji w przypadku osobówek są większe o kwotę VAT. Od droższych aut, na które nie przysługuje odliczenie VAT mamy więc większe koszty podatkowe, dzięki czemu niższy jest z kolei nasz podatek dochodowy – PIT albo CIT.

Trzeba jednak pamiętać, że amortyzację rozliczamy – przynajmniej standardowo – przez pięć lat. Na tyle też rozłożą się nasze oszczędności z tytułu większych kosztów podatkowych.

Przy najtańszej Skodzie Fabia II Limuzyna, Classic, 1.2l 44kW w wersji osobowej kosztującej 37 000 brutto na podatku PIT według stawki liniowej 19 procent oszczędzimy przez pięć lat 7 030 złotych. Kupując ten sam model w wersji „van” oszczędność na PIT uzyskamy wprawdzie w kwocie 5 996 zł na 5 lat, jednak jednorazowe odliczenie VAT wyniesie wtedy *6 942,62 *zł. Nawet doliczając 1 500 złotych, które dopłacić trzeba dealerowi za przeróbkę z wersji osobowej na „kratkę” – ostatecznie zyskujemy prawie 4,5 tysiąca zł, czyli 12 procent ceny wyjściowej tańszej wersji.

Netto Brutto Netto Brutto
Osobowe VAN
Fabia II 1.2l 44kW 30327,87 37000 31557,38 38500
Fabia II Combi 1.6l TDI 77kW 52172,13 63650 53401,64 65150
do zapłaty zwrot vat w koszty wpiszesz
osobowy z kratką osobowy z kratką osobowy z kratką
Fabia II 37000 38500 0 6942,623 37000 31557,38
Fabia II Combi 63650 65150 0 11748,36 63650 53401,64
zmniejszenie PIT faktyczny koszt różnica (proc. ceny wersji oobowej)
osobowy z kratką osobowy z kratką
Fabia II 7030 5995,902 29970 25561,48 12%
Fabia II Combi 12093,5 10146,31 51556,5 43255,33 13%

Zysk na eksploatacji

To jednak nie wszystkie zalety zakupu auta z kratką. Pełne odliczenie VAT przysługuje przy jego zakupie leasingowym. Ale, co najważniejsze mamy niższe comiesięczne koszty eksploatacji. Ustawodawca wprowadził bowiem ograniczenia odliczeń VAT też w przypadku używanego do samochodów osobowych paliwa. Jeśli nasze auto ma poniżej 500 kg ładowności lub nie posiada homologacji, VAT od paliwa odliczać nie można. Pełne odliczenie przysługuje natomiast w przypadku aut „z kratką”, co obniża miesięczne koszty transportu. Za każdy litr PB 98 posiadacz firmowego samochodu homologowanego płaci w praktyce nie 4,65 zł (Wrocław, stan na wrzesień 2010), a 3,81 złotych.

vat
wiadomości
podatki
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)