Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Edukacja zawodowa. Czego chcą przedsiębiorcy?

0
Podziel się:

Potrzebne są dalsze zmiany edukacji zawodowej, uwzględniające zarówno oczekiwania przedsiębiorców i rynku, jak i samych absolwentów.

Edukacja zawodowa. Czego chcą przedsiębiorcy?
(Andrzej Stawinski/REPORTER)

Rozwiązaniem może być kształcenie w zakładach pracy - mówili dzisiaj w Płocku uczestnicy panelu na temat kształcenia zawodowego.

Panel dyskusyjny _ Szkolnictwo Zawodowe w Polsce a w krajach Unii Europejskiej _ zorganizowała Izba Gospodarcza Regionu Płockiego (IGRP). Uczestniczyli w nim przedsiębiorcy, przedstawiciele szkół zawodowych i instytucji związanych z edukacją, a także uczniowie.

_ Edukacja zawodowa w Polsce wydaje się zastygła, nie nadąża za zmianami, jakie wymusza świat, a szczególnie Unia Europejska i jej ciągle dynamicznie zmieniająca się gospodarka _ - powiedział wiceprezes IGRP Lech Księżakowski. Podkreślił, że UE to bardzo wymagający rynek, cechujący się ogromną konkurencją na najwyższym poziomie.

W ocenie Księżakowskiego, bez dobrej kadry zawodowej nie mamy szans na wygrywanie z tą konkurencją. Zaznaczył, że przedsiębiorcy potrzebują dobrze merytorycznie przygotowanego absolwenta, innowacyjnego, zmotywowanego do twórczego działania, dbającego o jakość pracy i o pewnej już wykształconej kulturze technicznej. _ To może wydawać się ideałem, ale powinniśmy do niego zmierzać _ - podkreślił wiceprezes IGRP.

Księżakowski przypomniał, że według danych Eurostatu, wydajność pracy w Polsce w latach 2011-13 wzrosła o 3,3 proc. w porównaniu do 2010 r. _ To dobry symptom, ale odnosząc to do wydajności w krajach UE, jesteśmy dopiero na poziomie 60 proc. Mamy zatem co poprawiać. Najważniejszy jest poziom wykształcenia pracownika _ - ocenił.

Maria Montowska z Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej zwróciła uwagę, że edukacja zawodowa to nie tylko szkoły, lista zawodów i kwalifikacji, ale także system doradztwa zawodowego, którego w Polsce nie ma oraz wsparcie partnerów społecznych.

_ - W Niemczech działa Instytut ds. kształcenia zawodowego. To gremium, składające się z nauczycieli, przedsiębiorców, przedstawicieli władz i związków zawodowych, które zajmuje się zawodami, jakie tamtejsza gospodarka będzie potrzebowała za 10, 15 lat. To jest główna rola państwa na poziomie federalnym - wydawanie pieniędzy na rozwój konkretnych zawodów _ - powiedziała Montowska.

Zaznaczyła, że system niemieckiego kształcenia zawodowego polega na tym, że 2/3 nauki odbywa się w zakładzie pracy, a 1/3 w szkole. _ To może być bardzo mały zakład. To co przekazuje się w szkole w teorii, jest uzupełnieniem do nauki praktycznej zawodu _ - wyjaśniła Montowska. Jej zdaniem, w Polsce jest zbyt mało praktyk zawodowych, np. w zawodach technicznych.

Montowska oceniła, że do rozwoju kształcenia zawodowego w Polsce niezbędne jest przede wszystkim duże zaangażowanie samych przedsiębiorców. _ Nie wierzę, że szkoła, czy centrum kształcenia, nadąży za technologią. Technologia jest w zakładzie pracy. Kształcenie ucznia kosztuje, ale z drugiej strony uczeń przygotowywany do zawodu kosztuje pracodawcę w pierwszym roku, mniej w drugim roku, gdy może już świadczyć jakieś usługi na rzecz zakładu, a już w trzecim roku jest to tak naprawdę często niżej opłacany prawie pełnoprawny pracownik _ - dodała.

Montowska podkreśliła, że forma kształcenia ucznia w zakładzie pracy, buduje jego lojalność, jako przyszłego pracownika. _ Ważną rzeczą jest też wynagrodzenie, jakie otrzymuje uczeń szkoły zawodowej w Polsce przez pierwsze trzy lata. Wynagrodzenie w pierwszej klasie szkoły zawodowej to 140 zł miesięcznie. To jest jakiś przekaz, który nie do końca mówi: "fajnie, że wybrałeś tę szkołę, że będziesz budował w ten sposób swoją karierę zawodową" _ - zaznaczyła.

Czytaj więcej w Money.pl
10 najważniejszych rzeczy, które musi zapewnić pracodawca Obowiązki pracodawcy powinny być znane zarówno pracownikom firmy, jak i zatrudniającym.
Jak mobilni zawodowo muszą być Polacy? Czy bylibyście skłonni zmienić miejsce pracy w przypadku otrzymania lepiej płatnej oferty, aczkolwiek zupełnie odmiennej od Waszych kwalifikacji i umiejętności?
Home office - dobry sposób na prowadzenie firmy? Bardzo często słyszymy określenie Home Office. Co niektórzy opisują to zjawisko jako nowy trend w obszarze aktywności zawodowej.
wiadomości
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)