Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Manager tymczasowy. Dobry na kryzys

0
Podziel się:

Pojawiają się w firmie na kilkumiesięcznym kontrakcie, wykonują określone zadanie i znikają. Są skuteczni i generują mniejsze koszty niż managerowie zatrudnieni na etat.

Manager tymczasowy. Dobry na kryzys

Zarabiają kilkadziesiąt tysięcy złotych miesięcznie, ale w czasach kryzysu warto ich zatrudnić. Pojawiają się w firmie na kilkumiesięcznym kontrakcie, wykonują określone zadanie i znikają. Są skuteczni i generują mniejsze koszty niż managerowie zatrudnieni na etat. W ostatnich latach firmy coraz chętniej korzystają z usług interim managerów.

Szacuje się, że największy na świecie, brytyjski rynek interim managerów wart jest około 1,5 mld funtów i 80 proc. tamtejszych firm zatrudnia tego typu specjalistów. Według badań firmy Russan GMS, swoje usługi oferuje tam ponad 12 tys. osób. W porównaniu z rokiem 2008, czyli początkiem globalnego kryzysu, liczba zatrudnionych interim managerów wzrosła dwukrotnie (według badań Purecom).

- _ W Polsce takich osób jest zdecydowanie mniej. Według naszych szacunków, nie więcej niż 200. Ich „popularność” z każdym rokiem jednak rośnie i widzimy, że coraz częściej firmy korzystają z tego typu usług. W trudnych gospodarczo czasach często konieczne jest szybkie działanie i dopasowanie się do zmienionego rynku. Managerom zatrudnionym na stałe, trudniej podejmować tak zdecydowane kroki _– wyjaśnia Agata Hagno, prezes firmy doradztwa personalnego, DPM.

Do zadań specjalnych

W skrócie interim managerowie to osoby, które _ wchodzą _ do firmy na kilka miesięcy i w tym czasie wykonują ustalone zadanie, np. podniesienie jakości na produkcji, reorganizacja działu sprzedaży lub przeprowadzenie fuzji firm. Interim manager zarabia co prawda sporo – płaca jest porównywalna do płacy tradycyjnego managera, plus dodatkowa premia zależna od osiągnięcia celu – ale generuje zdecydowanie mniejsze koszty dla pracodawcy niż osoba zatrudniona na etat.

- _ Nie są z nim związane dodatkowe wydatki, takie jak samochód służbowy, komputer, telefon, ubezpieczenia, koszty szkoleń, wyposażenia stanowiska pracy, czy też koszty administracyjno-kadrowe. Proces wynajęcia takiej osoby jest też zdecydowanie krótszy i mniej pracochłonny niż przeprowadzenie rekrutacji na stanowisko managerskie – _tłumaczy Agata Hagno.

Są to osoby z dużym, kilkudziesięcioletnim doświadczeniem, zdobytym w różnych branżach, często w korporacjach, na wysokich, managerskich stanowiskach. Muszą być odporne na stres i elastyczne, posiadać zdolności przywódcze i powinny być ekspertami od zarządzania. Są skuteczni, gdyż są wybierani pod konkretny projekt. Firma może zatem wybrać ściśle wyspecjalizowaną, w danym zakresie i do danej sytuacji, osobę.

Interim manager jest osobą z zewnątrz, ale często otrzymuje bardzo duże uprawnienia w firmie – Jeśli jego zadaniem jest przeprowadzenie restrukturyzacji to powinien otrzymać od klienta prawo do zwalniania pracowników lub zmiany ich miejsca w strukturze przedsiębiorstwa. Zdarza się również, że dla dobra firmy musi nawet przeprowadzić zmiany w samym zarządzie – dodaje prezes DPM.

Interim manager jest niezależną jednostką w organizacji, więc jest bardziej obiektywny, nie musi budować relacji i pozycji wewnątrz firmy i jednocześnie nie musi rywalizować z zatrudnionymi managerami. Jest skupiony tylko na jednym, konkretnym zadaniu i z tego jest rozliczany.

Statystyczny interim

W Europie Zachodniej, najczęściej interim managerowie to mężczyźni (75 proc. – wg raportu Institute of Interim Management) mający od 50 do 59 lat (47 proc.). Maja oni nienormowany czas pracy i średnio pracują 155 dni w roku.

Praktycznie nie ma przedstawicieli tego zawodu w wieku 20-29 lat, a najmłodsi mają ok. 35 lat. –_ Interim managerowie przeważnie są zatrudniani przez firmy produkcyjne, jednak w innych branżach również znajdą zajęcie. Zwykle trafiają do danej firmy z polecenia – _ mówi Agata Hagno.

W Wielkiej Brytanii średnia dzienna stawka wynosi 630 funtów. W Polsce standardowy kontrakt opiewa na około 30 tys. złotych miesięcznie, choć w bardziej skomplikowanych przypadkach i sytuacjach kryzysowych manager może otrzymać nawet 100 tys. zł miesięcznie.

Czytaj więcej w Money.pl
Zarządzanie nowym zespołem. Jak to robić? Jak zbudować sprawny zespół? Czy jego członkowie zaakceptują mnie jako lidera? To tylko niektóre z pytań, które towarzyszą świeżo upieczonemu menedżerowi.
Na te zmiany pracownicy czekali sześć lat Stawki rosną od 1 marca, o ponad 30 proc. Wyższe diety przekładają się na niższe zobowiązania podatkowe przedsiębiorców.
Pracodawcy mniej hojni. Winny kryzys Pod koniec roku pracownicy liczą na świąteczne prezenty od swoich pracodawców.
praca
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)