Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie
Wypadek w pracy - kiedy pracodawca płaci odszkodowanie

Wypadek w pracy - kiedy pracodawca płaci odszkodowanie

Fot. mbrochh/CC/Flickr

Każdy wypadek pracownika, który zdarzył się podczas wykonywania obowiązków służbowych, objęty jest ubezpieczeniem gwarantowanym przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Gdy ZUS nie pokryje pełnych kosztów leczenia poszkodowanego, pracownik może się domagać odszkodowania od pracodawcy.

Przepisy określające odpowiedzialność z tytułu wypadku przy pracy są określone w ustawie z 2002 r. Opłacanie ubezpieczenia wypadkowego należy do obowiązków pracodawcy. Składki na nie zasilają fundusz wypadkowy - z niego wypłacane są m. in. zasiłek chorobowy, świadczenie rehabilitacyjne, jednorazowe odszkodowanie oraz renty z tytułu niezdolności do pracy.

Pracownik, który uległ wypadkowi przy pracy i doznał szkody w postaci uszczerbku na zdrowiu lub rozstroju zdrowia, może żądać od swego pracodawcy świadczeń odszkodowawczych na podstawie przepisów kodeksu cywilnego. Celem dodatkowej odpowiedzialności pracodawcy jest wyrównanie szkody i krzywdy, jaką poniósł pracownik w wyniku wypadku przy pracy, a która nie została w całości pokryta z ubezpieczenia wypadkowego wypłacanego przez ZUS.

Jeśli pracodawca ponosi winę za wypadek, zobowiązany jest do pokrycia kosztów leczenia, a jeżeli poszkodowany stał się inwalidą - także sumy potrzebnej do przygotowania go do innego zawodu. W sytuacji gdy pracownik całkowicie lub częściowo utracił zdolność do pracy zarobkowej, może on żądać odpowiedniej renty. Ustawa wypadkowa nie zawiera ograniczeń w możliwości dochodzenia od pracodawcy roszczeń odszkodowawczych w sytuacji, gdy szkoda doznana w wyniku wypadku przy pracy nie została w całości pokryta przez ZUS.

Odpowiedzialność pracowników za mienie firmy
Odpowiedzialność pracodawcy ma jednak charakter uzupełniający. Oznacza to, że pracownik może się domagać od niego odszkodowania dopiero po uzyskaniu świadczenia z ubezpieczenia wypadkowego wypłacanego przez ZUS.

Trzeba też podkreślić, że pracodawca zobligowany jest do wypłacenia odszkodowania pokrzywdzonemu jedynie w sytuacji, gdy świadczenia wypłacane przez ZUS, nie rekompensują w całości poniesionych przez poszkodowanego pracownika strat na osobie, a dodatkowo istnieje cywilnoprawna podstawa odpowiedzialności pracodawcy. Również Sąd Najwyższy jednoznacznie stwierdza, że cywilnoprawna odpowiedzialność pracodawcy za skutki wypadku przy pracy ma charakter uzupełniający.

Kiedy pracownik może dochodzić odszkodowania?

Jak zabezpieczyć roszczenia zanim sąd wyda wyrok?
Jeśli pracownik zdecydował, że chce dochodzić roszczeń od pracodawcy na podstawie kodeksu cywilnego z powodu szkody spowodowanej wypadkiem w pracy, musi czekać na rozpoznanie roszczeń na podstawie przepisów ustawy wypadkowej. Musi także wykazać odpowiedzialność pracodawcy z tytułu czynu niedozwolonego - nie wystarczy samo stwierdzenie zaistnienia wypadku, nawet poparte protokołem powypadkowym.

Jednocześnie, zgodnie z przepisami Kodeksu Cywilnego, to na poszkodowanym leży obowiązek wykazania poniesionej szkody (czyli uszczerbku na zdrowiu) oraz udowodnienie zaistnienia związku przyczynowego pomiędzy jej powstaniem i wypadkiem przy pracy.

Za obciążające pracodawcę uznane mogą być wszystkie zaniedbania obowiązków związanych z przestrzeganiem przepisów BHP. Co istotne, dotyczy to nie tylko naruszenia samych przepisów, ale także złamania ogólnych zasad BHP związanych z wykonywaniem określonego rodzaju pracy.

Poprzednia strona
  • 1
  • 2
zus, firma, składka, renta, praca, pracownik, odszkodowanie, zdrowie, pracodawca, wypadek, bhp, obowiązek, świadczenie, uszczerbek, inwalidzka, krzywda
Money.pl
Czytaj także
Polecane galerie
Połamany
46.113.45.* 2016-06-16 13:22
Nie wiem jak bardzo jest sprawa skomplikowana ale polecam każdemu odezwać sie do specjalistów. W obecnej sytuacji obywatel nie jest w stanie nic sobie załatwic sam... bo jestesmy oszukiwani na kazdym kroku a specjalista sie oszukac nie da. Polecam np. KROP. Korzystałem z ich usług w sprawie odszkodowania i wiem że sam bym sobie tego nie załatwił.
ona28
46.169.9.* 2016-05-23 23:23
witam! mialam udatr w pracy! pracowalam w firmie carrefour! podnosilam karton na drabinie i wrzucalam na polke w tym momencie dostalam udaru mozgu! firma uznala wypadek w pracy gdyz czynnikiem zewnetrznym byl karton!wszystko bylo zgodnie z przepisami. niestety nie otrzymalam od firmy odszkodowania! powiedziano mi ze oni wyplacaja za zlamania lub szycie a mnie sie nie nalezy! czy to prawda? mialam dwie ciezkie operacje glowy,35szwow na glowie,9dni w spiaczce walczac o zycie! w tej chwili jestem rencistka, chodze z kula i mam niesprawna calkowicie reke! kazda rehabilitacja jest dla mnie na wage zlota niestety to sa ogromne koszty! mam 28lat i 5 letniego syna! czy powinnam walczyc z pracodawca?czy mam jakiekolwiek szanse? z gory dziekuje za odpowiedz!
hm
194.107.18.* 2016-01-27 22:33
witam kilka dni temu potknęłam się w pracy o karton i upadłam na pupę bardzo bolało więc szef kazał jechać na pogotowie. na pogotowiu zrobiono zdjęcie i na zdjęciu nic nie wyszło Pani doktor stwierdziła stłuczenie miednicy i grzbietu ja nie wzięłam chorobowego tylko dwa dni urlopu czy w takiej sytuacji należy mi się odszkodowanie od pracodawcy ??
Zobacz więcej komentarzy (45)