Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie
Wypadek w pracy - kiedy pracodawca płaci odszkodowanie. strona 2 z 2

Wypadek w pracy - kiedy pracodawca płaci odszkodowanie

Fot. mbrochh/CC/Flickr

W zakres odpowiedzialności właściciela firmy wchodzą także naruszenia zasad współżycia społecznego (w tym uczciwego postępowania i dobrych obyczajów, a także lojalności wobec pracownika). Ponadto ma on obowiązek zapewnienia pracownikom bezpiecznych narzędzi pracy oraz pomieszczeń i budynków, w których jest świadczona praca.

W szczególnych przypadkach odpowiedzialność pracodawcy może być także ukształtowana na zasadzie ryzyka. Dochodzi do tego w sytuacji, kiedy praca jest wykonywana przy użyciu maszyn lub urządzeń napędzanych siłami natury (czyli energią elektryczną, paliwami płynnymi, gazami czy parą).

Osoby, które prowadzą na własny rachunek przedsiębiorstwa lub zakłady wprawiane w ruch za pomocą sił przyrody, odpowiadają za szkodę wyrządzoną na osobie lub mieniu. Zaostrzone przepisy w szczególności odnoszą się do takich firm, jak zakłady energetyczne, transportowe, budowlane, kopalnie czy huty. Spowodowane to jest wykorzystywaniem w interesie zakładu prac sił przyrody, które uznawane są za stanowiące zwiększone zagrożenie.

Zmiana liczby zatrudnionych a fundusz świadczeń socjalnych
Odpowiedzialność pracodawcy na zasadzie ryzyka może zostać wykluczona, w sytuacji kiedy zdarzenie ubezpieczeniowe zostało spowodowane siłą wyższą, wyłączną winą poszkodowanego lub osoby trzeciej, za którą pracodawca nie ponosi odpowiedzialności. Przez siłę wyższą należy rozumieć zdarzenie wyjątkowe, którego zajście nie jest możliwe do przewidzenia i zapobieżenia, takie jak uderzenie pioruna lub powódź.

Odpowiedzialność pracodawcy można wykluczyć jedynie wtedy, gdy działanie siły wyższej lub wina pracownika były jedynymi i wyłącznymi przyczynami wystąpienia wypadku.

Odszkodowanie za zniszczone mienie

Pracownik, niezależnie od świadczeń przysługujących mu na podstawie ustawy wypadkowej, może domagać się też odszkodowania na podstawie przepisów kodeksu pracy. Zgodnie z nimi osobie, która uległa wypadkowi przy pracy, przysługuje od pracodawcy odszkodowanie za utratę lub uszkodzenie (w związku z wypadkiem) przedmiotów osobistego użytku oraz przedmiotów niezbędnych do wykonywania pracy. Z powyższych przepisów wyłączone są szkody dotyczące utraty lub uszkodzenia pojazdów oraz wartości pieniężnych

Należy przyjąć, że w razie utraty lub całkowitego zniszczenia przedmiotów odszkodowanie ustala się według ceny zakupu obowiązującej w czasie ustalania odszkodowania z uwzględnieniem stopnia zużycia przedmiotów.

W razie uszkodzenia przedmiotów odszkodowanie powinno stanowić równowartość przywrócenia ich do stanu przed wypadkiem. Jeżeli zaś stopień uszkodzenia jest znaczny albo koszty naprawy przekroczyłyby wartość uszkodzonego przedmiotu, odszkodowanie powinno być wypłacone w wysokości takiej, jak w przypadku całkowitego zniszczenia przedmiotów.

Czytaj w Money.pl
Kto płaci chorobowe po zakończeniu urlopu bezpłatnego
Zasiłek chorobowy, a więc także wynagrodzenie chorobowe, nie przysługuje za okresy niezdolności do pracy przypadające w czasie urlopu bezpłatnego.
Kiedy można poprosić ZUS o kontrolę często chorującego pracownika?
Pracodawca może złożyć do ZUS wniosek o sprawdzenie, czy zwolnienie zostało wystawione prawidłowo. Jeśli lekarz orzecznik ZUS stwierdzi, że nie, zaświadczenie lekarskie traci ważność.
Pracodawca musi zadbać o powietrze w biurze
Przepisy BHP określają odpowiednią wilgotność powietrza, temperaturę, oraz normy dotyczące regularnej wymiany świeżego powietrza.

Autor jest prawnikiem D.A.S. Towarzystwo Ubezpieczeń Ochrony Prawnej SA

  • 1
  • 2
Następna strona
zus, firma, składka, renta, praca, pracownik, odszkodowanie, zdrowie, pracodawca, wypadek, bhp, obowiązek, świadczenie, uszczerbek, inwalidzka, krzywda
Money.pl
Czytaj także
Polecane galerie
ona28
46.169.9.* 2016-05-23 23:23
witam! mialam udatr w pracy! pracowalam w firmie carrefour! podnosilam karton na drabinie i wrzucalam na polke w tym momencie dostalam udaru mozgu! firma uznala wypadek w pracy gdyz czynnikiem zewnetrznym byl karton!wszystko bylo zgodnie z przepisami. niestety nie otrzymalam od firmy odszkodowania! powiedziano mi ze oni wyplacaja za zlamania lub szycie a mnie sie nie nalezy! czy to prawda? mialam dwie ciezkie operacje glowy,35szwow na glowie,9dni w spiaczce walczac o zycie! w tej chwili jestem rencistka, chodze z kula i mam niesprawna calkowicie reke! kazda rehabilitacja jest dla mnie na wage zlota niestety to sa ogromne koszty! mam 28lat i 5 letniego syna! czy powinnam walczyc z pracodawca?czy mam jakiekolwiek szanse? z gory dziekuje za odpowiedz!
hm
194.107.18.* 2016-01-27 22:33
witam kilka dni temu potknęłam się w pracy o karton i upadłam na pupę bardzo bolało więc szef kazał jechać na pogotowie. na pogotowiu zrobiono zdjęcie i na zdjęciu nic nie wyszło Pani doktor stwierdziła stłuczenie miednicy i grzbietu ja nie wzięłam chorobowego tylko dwa dni urlopu czy w takiej sytuacji należy mi się odszkodowanie od pracodawcy ??
Paskudka
37.152.19.* 2015-11-24 14:23
Witam
Niedawno doznałam urazu w pracy. Po dwóch dniach od zdarzenia wystapiły dolegliwości i udałam sie do lekarza POZ. Diagnozował mnie pod kontem innej jednostki chorobowej. Gdy wyniki badan byly ok, wtedy wysłał mnie na RTG gdzie wyszło złamanie.
Przełożonego poinformowałam dopiero po pełnej diagnozie - 7 dni później.

Na chwile obecną prowadze batalie z kierownictwem o uznanie zdarzenia jako wypadek w pracy, bo oczywiście nie chca uznac - i powtarzają jak mantrę "że nie zgłosiłam w dniu zdarzenia".

Czy w jakichkolwiek przepisach jest określony termin zgłoszenia zdarzenia, informowanie przełożonych jeżeli zgłosiiłam po 7 dniach od zdarzenia, po pełnej diagnozie.
Wszystkie przepisy mówią jasno o natychmiastowym poinformowaniu przełożonych.
jak to rozumieć.
Zobacz więcej komentarzy (43)