Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Akcja promocyjna "trzy w cenie dwóch", a rozliczenie VAT

0
Podziel się:

Oto, co na ten temat mówi Sąd Administracyjny w Krakowie.

Akcja promocyjna "trzy w cenie dwóch", a rozliczenie VAT

Przedsiębiorcy w celu przyciągnięcia większej liczby klientów niejednokrotnie oferują zakup trzech produktów w cenie dwóch. Jak w takiej sytuacji powinno wyglądać rozliczenie VAT?

Określone powyżej zagadnienie było przedmiotem wydanego przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie wyroku z 9 sierpnia 2014 r. (sygn. I SA/Kr 831/14). Orzeczenie zostało wydane na gruncie następującego stanu faktycznego: Spółka w celu zachęcenia klientów do zakupu towarów przeprowadziła akcję promocyjną _ kup trzy produkty w cenie dwóch _.

Promocja polegała na tym, że klient, który zdecydował się na zakup określonej liczby produktów np. dwóch, otrzymywał dodatkowo jeszcze jeden towar, płacąc cenę odpowiadającą wartości dwóch towarów (a przekazywane były trzy). Gratisowy produkt wydawany był osobno, na żądanie klienta. Na paragonach i fakturach dokumentujących sprzedaż Spółka wskazywała sprzedaż dwóch produktów, nie wyszczególniano natomiast towaru przekazywanego dodatkowo.

W ocenie spółki organizującej akcję promocyjną wydanie klientowi dodatkowego produktu stanowiło rodzaj rabatu, upust, który nie jest wliczany do podstawy opodatkowania VAT. Podstawa opodatkowania winna więc uwzględniać faktycznie otrzymaną przez sprzedawce należność (nie obejmującą wartości towaru wydanego gratis).

Jednocześnie podkreślono, że w zaistniałej sytuacji nie doszło do nieodpłatnej dostawy towarów, gdyż spółka otrzymała od klienta zapłatę. Z przedstawioną argumentacją nie zgodził się jednak orzekający w sprawie organ podatkowy, a później także Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie.

Sąd zwrócił uwagę, że dostawa udokumentowana paragonem/fakturą dotyczy sprzedaży dwóch, a nie trzech towarów. Z tego względu nie można uznać, że ma miejsce udzielenie rabatu. Tak byłoby, gdyby dodatkowy trzeci produkt sprzedawany był przykładowo za 1 grosz i wykazywany na dokumentach dotyczących transakcji. Wówczas doszłoby do dostawy trzech towarów i udzielenia rabatu. Natomiast w rozważanej sytuacji nie można mówić o rabacie. Wydanie dodatkowego, trzeciego produktu należy traktować jako nieodpłatną dostawę.

Trzeba także pamiętać, że klient nie musi odebrać gratisowego produktu - jest on wydawany na żądanie klienta. W przypadku zdecydowania przez klienta o otrzymaniu jedynie dwóch produktów, nie może być wątpliwości, że dostawa dotyczy dwóch towarów i nie doszło do udzielenia rabatu.

Jak wynika z powyższego, wydanie dodatkowego produktu w ramach promocji _ kup trzy produkty w cenie dwóch _ nie stanowiło w rozważanej sprawie rabatu, ale nieodpłatną dostawę towarów. W tym kontekście zauważyć trzeba, że co do zasady opodatkowaniu VAT podlega odpłatna dostawa towarów. Jednakże VAT należy także uiścić w związku z nieodpłatną dostawą towarów, jeżeli z tytułu nabycia tych towarów przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Uprawnienie to przysługuje, jeżeli towary mają zostać przeznaczone do czynności opodatkowanych.

W analizowanej sytuacji spółka organizująca promocję zakupiła towary z zamiarem ich dalszej sprzedaży, która to jest czynnością podlegającą opodatkowaniu VAT. Spółka mogła zatem odliczyć VAT. W konsekwencji, nieodpłatna dostawa towaru przekazywanego w ramach promocji _ kup trzy produkty w cenie dwóch _ stanowiła czynność opodatkowaną VAT.

Przedsiębiorcy organizujący akcje promocyjne, w ramach których dochodzi do wydania towaru gratis, powinni mieć na uwadze, że działanie takie wiąże się z obowiązkiem zapłaty VAT. W celu uniknięcia konieczności zapłaty podatku, zamiast nieodpłatnego przekazania towaru, można udzielić rabatu i sprzedać towar np. za 1 grosz. Wówczas nie będzie miała miejsca nieodpłatna dostawa towarów.

Warto również zwrócić uwagę, że nieodpłatna dostawa towaru w ramach jego wydania w akcji promocyjnej nie będzie opodatkowania w sytuacji, gdy towary będą stanowiły na gruncie ustawy o VAT prezenty o małej wartości. Prezentami o małej wartości są przekazywane jednej osobie towary o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym 100 zł (jeżeli prowadzona jest ewidencja pozwalająca na ustalenie tożsamości osób, które otrzymują towary) bądź 10 zł (w tym przypadku nie ma konieczności prowadzenia ewidencji).

Czytaj więcej w Money.pl

wiadomości
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)