Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Auta z kratką - od jakiego samochodu odliczysz VAT?

0
Podziel się:

Rząd na razie wycofał się z ograniczeń w odliczeniach VAT od paliwa dla samochodów służbowych. Jak wybrać auto, żeby skorzystać na niższym podatku?

Auta z kratką - od jakiego samochodu odliczysz VAT?
(Money.pl/Anna Kraszkiewicz)

Rząd na razie wycofał się z ograniczeń w odliczeniach VAT od paliwa dla samochodów służbowych. Jak wybrać auto, żeby skorzystać na niższym podatku?

Przy zakupie nowego auta w salonie o możliwości odliczenia VAT jesteśmy zazwyczaj szczegółowo poinformowani przez sprzedawcę. Przy zakupie z drugiej ręki w praktyce wystarczy sprawdzić, czy samochód posiada homologację ciężarową i ładowność powyżej 500 kg. Przed kupnem takiego samochodu sprawdzamy, czy poprzedni właściciel nie zdemontował kratki i nie zmienił homologacji na osobową.

Niedogodnością przy takim zakupie jest fakt, że tego typu auta ciężarowe, czyli tak zwane _ auta z kratką _ mogą przewozić mniej pasażerów (czterech a nie pięciu) oraz że przy ich używaniu obowiązują nas pewne ograniczenia: między innymi inne limity dopuszczalnej prędkości.

Kombi, czy jednak pickup?

Wprawdzie tymczasemrząd wycofał się z zakazu odliczania VAT od paliwa do aut z kratką, jednak sprawa ma wrócić na jednym z kolejnych posiedzeń. Polski rząd już otrzymał zgodę na zawieszenie na trzy lata wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, więc sprawa odliczeń może w każdej chwili rozstrzygnąć się na niekorzyść podatników.

| Kryteria obowiązujące od 23 sierpnia 2005 r. - definicja _ samochodu osobowego _ |
| --- |
| W przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony nie można odliczać podatku naliczonego od paliwa. Ograniczenie to nie dotyczy: - pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van; - pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50 proc. długości pojazdu (dla tej proporcji przyjmuje się, że długość pojazdu to odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną
krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków); - pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków; - pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu; - pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o rodzajach przeznaczenia wymienionych w załączniku nr 9 do ustawy o VAT; - pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej dziesięciu osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie; - przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest: odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub oddanie w odpłatne
używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze i gdy te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy. * * |

Drugą _ podatkową wadą _ aut z kratką są ograniczenia zawarte w ustawie o podatku dochodowym. Jeżeli samochód spełnia powyższą ustawową definicję podatku dochodowego:

  • przedsiębiorca nie może zamortyzować go (czyli wpisać w koszty) jednorazowo
    • amortyzacja przysługuje tylko do wartości 20 tys. euro
    • tak samo w przypadku polis - można je wpisać w koszty tylko proporcjonalnie - w wysokości odpowiadającej kosztom polisy od auta wartego do 20 tys euro

Przepisy o odliczaniu VAT od zakupu samochodów oraz paliwa do nich zmieniono już po wejściu Polski do Unii Europejskiej.

Europejski Trybunał Sprawiedliwości uznał, że wprowadzając już po akcesji dodatkowe ograniczenia w podatku VATpolskie władze złamały prawo, jednak na wniosek rządu zgodził się, by przepis dotyczący odliczeń od paliwa funkcjonował jeszcze przez trzy lata, bo jego natychmiastowa zmiana byłaby dla budżetu zbyt obciążająca.

Według projektu przyszłorocznego budżetu przedsiębiorcy zapłaciliby za czasowe wyłączenie tego odliczenia 600 mln zł rocznie.

Szacunkowo koszt utrzymania jednego samochodu wzrósłby dla firmy od tysiąca do 7.700 zł rocznie.

Koszty przedsiębiorców związane z likwidacją odliczania VAT od paliw
rodzaj paliwa roczny przebieg koszt paliwa (rocznie) strata na VAT
ON (zużycie: 6 l/100 km) 25 tys. km 5.500 992 zł
ON (zużycie: 6 l/100 km) 100 tys. km 22.000 3.970 zł
benzyna (zużycie 10 l/100 km) 25 tys. km 10.675 1.925 zł
benzyna (zużycie 10 l/100 km) 100 tys. km 42.700 7.700 zł
firma
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)