Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Auta pod nadzorem

0
Podziel się:

W większości małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce nie ma funkcji fleet managera, czyli osoby, która zarządza autami firmowymi, a o samochody zwykle dbają sami kierowcy.

Auta pod nadzorem
(PAP/ Bogdan Borowiak)

Niewielkie firmy wciąż chętnie kupują auta za gotówkę, coraz większą popularność zyskują za to karty paliwowe.

W sektorze MŚP brakuje często świadomości, że uporządkowanie spraw związanych nawet z niewielkim parkiem samochodowym to nie tylko mniejszy bałagan, ale i niższe koszty funkcjonowania przedsiębiorstwa. Firmy, koncentrując się na osiąganiu zysków, nie znajdują czasu (a często nie dostrzegają potrzeby) na zarządzanie samochodami, których eksploatacja stanowi przecież bardzo istotny wydatek.

*Pod opieką kierowców *

61% firm z sektora MŚP nie tworzy odrębnych stanowisk do zarządzania parkiem samochodowym, a w 56% przedsiębiorstw opieka nad autami należy do obowiązków kierowców – wynika z badania przeprowadzonego

_ Jeśli zarządzanie autami powierza się wielu różnym osobom, najłatwiej o nadużycia i wzrost kosztów funkcjonowania parku samochodowego. _ przez Instytut Analiz Rynku Flotowego FlotaMONITOR. Samochodami służbowymi zajmują się również pracownicy, dla których opieka nad pojazdami jest jednym z wielu obowiązków w ramach danego stanowiska pracy. Ma to miejsce w 31% firm. Zdarza się też, że samochodem zajmuje się jego właściciel (5%), opiekę nad pojazdami sprawują różne osoby w zależności od wolnego czasu, jakim dysponują (4%). Ta ostatnia forma zarządzania parkiem samochodowym, kiedy w zasadzie nikt nie odpowiada za auta, może prowadzić do największych nadużyć, chaosu, a tym samym generować zupełnie niepotrzebne koszty.

*Najchętniej za gotówkę *
Niezmiennie lubimy kupować za gotówkę, również samochody do firmy. Z tej formy finansowania aut korzysta prawie połowa (48%) przedsiębiorstw – dowiadujemy się z badania przeprowadzonego przez FlotaMONITOR. Popularnym sposobem finansowania pojazdów jest również leasing (32%). Część przedsiębiorstw (11%) finansuje auta firmowe, zarówno gotówką, jak i leasingiem. Niezbyt chętnie korzystamy z kredytu oraz z usługi wynajmu długoterminowego (inaczej full service leasingu, CFM, a więc finansowania połączonego z zarządzaniem samochodami). Mała popularność tej ostatniej formy finansowania w dużej mierze zależeć może od małej wiedzy przedsiębiorców na jej temat i wynikających z tego obaw. Jak zapewniają firmy oferujące full service leasing pozytywnie oceniają rozwój rynku swoich usług wśród MŚP w ciągu ostatnich 2-3 lat i aż 83% tych firm spodziewa się wzrostu zainteresowania ich ofertą wśród małych i średnich przedsiębiorstw w
najbliższym roku. Co ciekawe, w ocenie niemal 70% badanych firm oferujących wynajem długoterminowy firmy z sektora MŚP stanowią ponad połowę ich klientów.

Leasing nie tylko w EFL

Wybierając firmę leasingową firmy często decydują się na Europejski Fundusz Leasingowy oraz Millennium Leasing (13% wskazań) – wynika z badania. Okazuje się jednak, że niewiele mniejszą popularnością cieszy się: BRE Leasing/BRE Bank, Raiffeisen Bank, WBK. Każda z tych firm zanotowała identyczny procent wskazań (11%). W dalszej kolejności plasuje się PKO, Volvo Leasing z identycznym poparciem wśród MŚP (8%). 5% badanych firm wskazało Fortis jako firmę udzielającą wsparcia finansowego w zakresie aut firmowych.

Kartą za paliwo

Prawie połowa (49%) badanych firm korzysta z kart paliwowych, a większość z nich (74%) przynajmniej od 2 lat. Rozwiązanie to jest wygodne i dla firm, bo zapewnia jedną zbiorczą fakturę, i dla kierowców, którzy nie muszą wozić przy sobie gotówki. Niestety, wiele małych przedsiębiorstw nie może korzystać z tego udogodnienia, ponieważ spalają za mało paliwa, a koncerny paliwowe mają ustalone zwykle dość wysokie miesięczne limity, które zobowiązuje się kupić firma korzystająca z kart paliwowych. Niemniej 11% ankietowanych przedsiębiorstw niekorzystających aktualnie z kart zamierza je wprowadzić w ciągu najbliższych 6 miesięcy.

Artykuł opracowany na podstawie danych Instytutu Analiz Rynku Flotowego FlotaMONITOR.
W badaniu uczestniczyły małe i średnie przedsiębiorstwa, w posiadaniu których znajdowało się co najwyżej 20 aut służbowych.

flota
wiadomości
porady
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)