Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Auto służbowe a odpowiedzialność materialna

0
Podziel się:

Bez odpowiedniego dokumentu pracodawca może mieć problem z uzyskaniem odszkodowania.

Auto służbowe a odpowiedzialność materialna
(Money.pl/Anna Kraszkiewicz)

_ Chcemy powierzyć naszym przedstawicielom handlowym samochody służbowe. Czy zawierać z pracownikami umowy o odpowiedzialności materialnej? _

Firma nie ma obowiązku zawierania dodatkowej umowy z pracownikiem, który korzysta w czasie pracy i poza nim z samochodu służbowego. W przypadku samochodów odpowiedzialność odszkodowawcza zwykle spoczywa na ubezpieczycielu.

Jeśli jednak strony nie sporządzą odpowiedniej dokumentacji, którą może być umowa o warunkach odpowiedzialności materialnej lub inny dokument, określający rodzaj, stan i wartość mienia oraz obowiązki pracownika związane z powierzeniem i użytkowaniem mienia i dojdzie do wypadku z udziałem firmowego samochodu, może się okazać, że pracodawca będzie miał problemy z uzyskaniem odszkodowania.

| PRZYKŁAD: |
| --- |
| Jeżeli przykładowo samochód prowadzony był przez pracownika pod wpływem alkoholu - wówczas pracodawca w ogóle nie otrzyma odszkodowania, nawet jeśli posiadał polisę auto casco. Z kolei, gdy okaże się, że samochodem tym jechała osoba inna niż uprawniony pracownik lub pracownik, lecz w czasie, gdy nie miał zezwolenia na użytkowanie pojazdu (przykładowo w czasie urlopu)
, również może nastąpić wyłączenie odpowiedzialności ubezpieczyciela z tytułu AC na podstawie warunków ogólnych ubezpieczenia. |

W konsekwencji pracodawcy pozostanie dochodzenie odszkodowania wyłącznie od pracownika, co może być utrudnione ze względu na wysokość szkody, która w przypadku samochodu może znacznie przekraczać możliwości zarobkowe pracownika.
W celu uniknięcia problemów bez wątpienia korzystne dla pracodawcy jest zawarcie umowy w sprawie warunków odpowiedzialności materialnej w celu uregulowania kwestii używania przez pracownika samochodu służbowego, zarówno w czasie pracy, jak i poza czasem pracy, a zatem także w czasie urlopu.

Umowa taka powinna zawierać informację o podjętych przez pracodawcę działaniach w celu zabezpieczenia samochodu przed kradzieżą i uszkodzeniem. Należy zatem zamieścić wykaz zabezpieczeń, w jakie wyposażony jest samochód, oraz procedury, do przestrzegania których będzie zobowiązany pracownik (np. uruchamianie alarmu i blokady skrzyni biegów przy każdorazowym opuszczeniu pojazdu).

Autorka jest specjalistką z zakresu prawa pracy

wiadomości
baza wiedzy
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)