Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Karolina Wysota
Karolina Wysota
|

ZUS Z-7. Ten formularz już nie obowiązuje!

0
Podziel się:

Aby otrzymać świadczenia z ZUS trzeba złożyć odpowiednie dokumenty. Sprawdź jakie.

ZUS Z-7. Ten formularz już nie obowiązuje!
(Redbaron/Dreamstime.com)

Aby ZUS wypłacił zasiłek chorobowy trzeba złożyć odpowiednie dokumenty. Przez wiele lat obowiązywał druk ZUS Z-7 - zastępcza asygnata zasiłkowa. Od trzech lat formularz jest nieważny, ale w dalszym ciągu wielu ubezpieczonych czy przedsiębiorców omyłkowo korzysta z niego przez co wydłuża się czas wypłaty zasiłku.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 kwietnia 2012 roku w sprawie określenia dowodów stanowiących podstawę przyznania i wypłaty zasiłków z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa w miejsce formularza ZUS Z-7 pojawiły się trzy nowe dokumenty: ZUS Z-3, ZUS Z-3a, ZUS Z-3b.

Przypomnijmy, że formularz ZUS Z-7, czyli zastępcza asygnata zasiłkowa obowiązywał przy wypłacie świadczeń z ubezpieczenia społecznego:

Druk należało wypełnić na podstawie otrzymanego od lekarza zwolnienia lekarskiego - ZUS ZLA (dawniej L4). Teraz, aby otrzymać jedno z wyżej wymienionych świadczeń z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, trzeba wypełnić właściwy dokument dla danej grupy ubezpieczanych:

Zakłady pracy, które nie mają uprawnień do wypłaty zasiłku z funduszu ubezpieczeń społecznych (czyli takie, które zatrudniają mniej niż 21 osób) oraz przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą muszą przekazać komplet dokumentów, w tym: jeden z wypełnionych druków Z-3, Z-3a lub Z3-b wraz ze zwolnieniem lekarskim (druk ZUS ZLA) do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

W przypadku wypłaty zasiłku opiekuńczego konieczne będzie dołączenie do dokumentacji druku ZUS Z-15. Jak prawidłowo wypełnić formularz można przeczytać tutaj.

Z kolei przy wnioskowaniu o wypłatę świadczeń rehabilitacyjnych koniecznie trzeba załączyć wypełniony druku ZUS Np-7 (oświadczenie dla celów rehabilitacyjnych), ZUS N-9 (zaświadczenie od lekarza o stanie zdrowia pacjenta) oraz ZUS N-10 (wywiad zdrowotny z miejsca pracy; dokument nie jest wymagany, w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą).

Przy wypłacie zasiłku macierzyńskiego trzeba dołączyć podanie o urlop/zasiłek oraz oryginał skróconego aktu urodzenia.

Pracownik na dostarczenie zwolnienia chorobowego do pracodawcy ma 7 dni, licząc od dnia jego wystawienia. O tym, co grozi za nieterminowe przekazanie dokumentu do zakładu pracy można przeczytać tutaj. Następnie tak zwany płatnik składek (czyli pracodawca) ma obowiązek niezwłocznie przekazać dokumentację do ZUS.

W przypadku przedsiębiorców w terminie 7 dni od daty wystawienia zwolnienia chorobowego mają oni obowiązek dostarczyć komplet dokumentów bezpośrednio do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. W przeciwnym razie za każdy dzień spóźnienia dzienna stawka zasiłku zostanie pomniejszona o 25 procent wartości.

Składając oryginały dokumentów do ZUS należy zachować ich kopie przez okres 5 lat. Jeżeli dokumentacja dostarczana jest bezpośrednio do inspektoratu ZUS urzędnik potwierdzi na kopii jej przyjęcie pieczątką. Natomiast, gdy komplet papierów wysyłany jest pocztą, wówczas za datę przyjęcia trzeba przyjąć datę stempla pocztowego. Przy wysyłce zalecana wysyłka listem poleconym, gdzie dowodem jest potwierdzenie nadania.

Czytaj więcej w Money.pl
Chorujesz? Możesz liczyć na duże pieniądze ZUS może wypłacić ci nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych.
Wypadek w drodze do pracy. Co ci się należy? Zobacz, ile pieniędzy możesz dostać.
baza wiedzy
giełda
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)