Jeśli mamy zamiarzałożyć działalność gospodarczą należy pamiętać o kilku zasadach, aby rzeczywiście skorzystać z _ jednego okienka _ i w krótkim czasie dopełnić wszystkich formalności bez konieczności uzupełniania dokumentów i składania dodatkowych wyjaśnień w organach rejestracyjnych.
Od 31.03.2009 r., w ramach tzw. _ jednego okienka _ wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej jest jednocześnie wnioskiem o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej, zgłoszeniem identyfikacyjnym lub aktualizacyjnym NIP oraz zgłoszeniem płatnika składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne (do ZUS).
Wniosek w formie papierowej lub elektronicznej powinien zawierać:
- oznaczenie przedsiębiorcy i jego nr PESEL jeśli go posiada,
- oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu przedsiębiorcy oraz
- adresy prowadzenia działalności,
- określenie działalności według Polskiej Klasyfikacji Działalności,
- wskazanie daty rozpoczęcia działalności,
- NIP (jeśli posiada),
- numer telefonu i adres elektroniczny jeśli przedsiębiorca go posiada.
Obywatel polski składa wniosek w urzędzie gminy, właściwej ze względu na miejsce zamieszkania przedsiębiorcy.
Z praktyki wrocławskiej Izby Skarbowej wynika m.in., że jednym z najczęstszych błędów przy wypełnianiu wniosków jest mylenie adresu zamieszkania i zameldowania. Zgodnie z definicją miejscem zamieszkania przedsiębiorcy jest miejscowość, na terenie której zamierzamy stale przebywać. Należy tu pamiętać, że jeśli zmieniamy adres (ulicę, czy konkretny nr mieszkania), to musimy te zmianę zgłosić w ciągu *7 dni *organowi prowadzącemu ewidencję działalności gospodarczej. I to nawet mimo tego, że nie zmieniliśmy miejscowości, w której stale mieszkamy (a jedynie ulicę).
Zatem miejsce zamieszkania nie jest tożsame z adresem zameldowania. Wypełniając formularz z danymi adresowymi, wskazujemy w odpowiednim miejscu. adres zamieszkania, czyli ten pod którym mieszkamy z zamiarem stałego pobytu. Różnica polega m.in. na tym, że adres zameldowania wcale nie musi być miejsce, gdzie na stałe przebywamy (np. jeśli firmę zakłada student, który wyprowadził się z rodzinnego miasta, a zameldowany jest ciągle w domu rodziców). Nasz adres zameldowania znajduje się na dowodzie osobistym.
Zmiany miejsca zamieszkania dokonuje się w urzędzie gminy, który dotychczas był właściwy do załatwiania spraw ewidencyjnych. Po dokonaniu zmiany dokumenty zostaną przesłane według właściwości do innego urzędu gminy i tam zostanie wydane z urzędu nowe zaświadczenie o wpisie do ewidencji prowadzonej w gminie, na terenie której jest nowy właściwy adres zamieszkania.
| Ewidencja a NIP |
| --- |
| Pamiętajmy, że organ prowadzący Ewidencję Działalności Gospodarczej wyda zaświadczenie o wpisie do ewidencji mimo, że przedsiębiorca nie posiada NIP. Organ ewidencyjny prześle następnie wniosek o nadanie NIP do właściwego urzędu Skarbowego po uzyskaniu przez przedsiębiorcę numeru dentyfikacyjnego REGON. |
Tekst powstał na podstawie materiałów szkoleniowych Izby Skarbowej we Wrocławiu