Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Monika Branicka
|

Startup - ryzykowny eksperyment czy szansa na dobry biznes?

0
Podziel się:

Instagram, Pinterest, Airbnb, a nawet Facebook debiutowały w formie startupów. W ciągu ostatnich kilku lat, rozwój tego modelu biznesowego nabiera coraz szybszego tempa. Czym jest w praktyce?

Startup - ryzykowny eksperyment czy szansa na dobry biznes?
(StartupStockPhotos, Pixabay)

Rozwój startupów w ciągu ostatnich kilku lat nabiera coraz szybszego tempa. W ramach tego modelu biznesowego na całym świecie powstaje mnóstwo różnorodnych inicjatyw. Instagram, Pinterest, Airbnb, a nawet Facebook zyskały popularność bardzo szybko. "Start-up" to jednocześnie modne hasło, które występuje najczęściej w tematycznym związku z aplikacjami mobilnymi i pomysłami młodych przedsiębiorców. Czym jest w praktyce?

Jedni nazywają go małą firmą powiązaną z nowymi technologiami, inni - bardziej fachowo - przedsiębiorstwem w początkowej fazie rozwoju. Trudno podać konkretną i miarodajną definicję startupu. Łatwiej wyodrębnić czynniki i cechy wspólne dla wszystkich przedsięwzięć, które przyporządkowuje się zazwyczaj do tej kategorii.

Startup można więc uznać za tymczasową organizację na wczesnym etapie cyklu życia, utworzoną w celu poszukiwania powtarzalnego modelu biznesowego. Zazwyczaj dysponuje on merytorycznym zapleczem (tzw. know-how) i skupia działania na generowaniu finansowych korzyści w przyszłości. W praktyce oznacza to, że jest nastawiony na szybki rozwój inwestycji i osiągnięcie rentowności projektu.

Osoby decydujące się na założenie startupu nie mają do dyspozycji jasno wytyczonej ścieżki. Ich praca polega na poszukiwaniu nowych rynków, przy czym są narażone na błędy, których często nie da się po prostu uniknąć. Ważna przy tym może okazać się umiejętność wyciągania wniosków w taki sposób, aby prowadziły one do realizacji zamierzonych celów.

Aby do tego doszło, trzeba wypracować własne metody działania. Startup bywa więc traktowany jako faza, w której pomysł poprzez różne procesy i podejmowane próby przekształca się z czasem w konkretny biznes. Podstawą jego działania jest kreatywność i korzystanie z eksperymentalnych sposobów po to, by osiągnąć sukces.

Startup - co to takiego?

Liczy się idea i metody jej wdrożenia, mniej posiadany kapitał, który można wypracować z biegiem czasu. Na początku działalności wydatki są zresztą niewielkie. To przedsiębiorstwo jest nastawione na zarabianie pieniędzy. Startup natomiast jest raczej eksperymentem, którego celem jest wypracowanie modelu biznesowego, a co za tym idzie - zapewnienie systematycznego dochodu dopiero w dłuższej perspektywie czasu.

Ryzyko niepowodzenia jest jednak duże. Oferta startupów bardzo często nie znajduje zainteresowania wśród klientów, dlatego są zmuszone kończyć działalność jeszcze na początku drogi. W przypadku jednostek, którym udaje się odnieść sukces, można liczyć na wysoki zwrot finansowy z przedsięwzięcia.

Forma startupu ma charakter tymczasowy, najczęściej przyjmuje się, że cykl życia takiego biznesu trwa maksymalnie dwanaście miesięcy. W momencie, gdy zaczyna przynosić zyski lub łączy się z innym podmiotem np. w ramach fuzji, może zostać uznany za normalnie funkcjonującą firmę.

Nie każda firma jest startupem

Mała działalność gospodarcza nie jest jednoznaczna ze startupem. Ktoś, kto otwiera niewielki salon fryzjerski i po prostu obsługuje klientów, strzygąc czy farbując włosy, jest zwyczajnie właścicielem firmy. Jeśli natomiast cały czas wdraża nowe pomysły, szuka niecodziennych rozwiązań i chce rozszerzyć profil salonu, wtedy można mówić o startupie. Liczy się eksperyment, który może doprowadzić do zrewolucjonizowania danej branży.

W startup może zainwestować każdy. Nawet istniejące firmy mają możliwość przeobrażenia, warunkiem jest wejście na nową ścieżkę rozwoju przez zmianę strategii i celów biznesowych. Zazwyczaj ten model biznesowy jest domeną młodych ludzi. Ich przewaga w tego typu przedsięwzięciach wynika głównie z faktu, że często mają do czynienia z nowymi technologiami.

Branża technologiczna to przełomowe idee i innowacyjne metody, dlatego portale internetowe czy aplikacje mobilne przeważają wśród najmodniejszych startupów. Ten wczesny model biznesowy może jednak funkcjonować w dowolnej dziedzinie, byleby odpowiadał na potrzeby klientów i wypełniał konkretną niszę rynkową.

W zagłębiu start-upów...

Tymczasowe organizacje biznesowe znane na całym świecie powstają głównie w Dolinie Krzemowej. Tam najłatwiej pozyskać dofinansowanie i rozpocząć ścieżkę kariery. Popularnością w tym zakresie cieszy się także Tel-Awiw.

W Polsce również rozwinęło się mnóstwo startupów, które zdobyły popularność na arenie międzynarodowej. Wśród najbardziej znanych przykładów warto wymienić m.in. Brand 24 (usługa monitoringu serwisów społecznościowych), Nozbe (aplikacja do zarządzania czasem) czy Woolet (inteligentny portfel komunikujący się ze smartfonem).

Warunki pracy w młodych firmach różnią się od typowych korporacji czy przedsiębiorstw. Atmosfera sprzyja kreatywności, a sama struktura startupów nie dyktuje restrykcyjnych zasad. Wśród pracowników panuje zwykle różnorodność kulturowa i etniczna. Taka formuła na przestrzeni lat doczekała się własnego pojęcia, tzw. kultury startupowej.

Zobacz także: Zobacz także: Pomysł na biznes - serwis rowerowy
baza wiedzy
zakładam firmę
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)