Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Jak bronić się przed zatorem płatniczym kontrahenta?

0
Podziel się:

Coraz większe zatory płatnicze i zagrożenie upadłością skłaniają przedsiębiorców do poszukiwania zabezpieczenia. Co daje im ubezpieczenie należności?

Jak bronić się przed zatorem płatniczym kontrahenta?
(lisegagne/iStockphoto)

Coraz większe zatory płatnicze i zagrożenie upadłością skłaniają przedsiębiorców do poszukiwania zabezpieczenia. Dlatego po ubezpieczenie należności sięgają coraz częściej średnie i małe przedsiębiorstwa. Co im to daje?

Ponad 90 proc. odszkodowań wypłacanych jest obecnie z tytułu przewlekłej niewypłacalności - wynika z danych Euler Hermes. Dzięki ubezpieczeniu należności odszkodowanie może być skutecznie dochodzone już po 60 dniach od zgłoszenia problemów z płatnościami.

W sytuacji braku zewnętrznych źródeł finansowania bardziej powszechne stało się wydłużanie, już i tak długich, terminów płatności. Z danych Euler Hermes wynika, że nawet w sytuacji dobrej koniunktury blisko 1/3 wartości zobowiązań regulowana była po dacie płatności. Obecnie ta proporcja jest już dużo większa. Zaistniała sytuacja uzmysłowiła znacznej rzeszy przedsiębiorców, iż odroczony termin płatności na wystawianej fakturze to de facto kredyt, którego udzielają, a który należy odpowiednio zabezpieczyć - na wzór banków. Dodatkowo każda kolejna upadłość jest silnym bodźcem skłaniającym przedsiębiorców do zainteresowania się formami zabezpieczenia płatności. Wszystko to znalazło oczywiście odbicie w zwiększonym, również w branży spożywczej, popycie na ubezpieczenia należności w obrocie gospodarczym.

- _ Jeszcze 10 lat temu klientami Euler Hermes były głownie duże firmy - zarówno zagraniczne korporacje jak i krajowi potentaci, którzy nie tylko znali zalety tego produktu, ale przede wszystkim zdawali sobie sprawę z konieczności jego zastosowania _ - mówi Bogdan Wiesiołek, dyrektor handlowy w Euler Hermes.
Dla kogo tego typu ubezpieczenie?

Od dłuższego czasu znacząca część klientów firm ubezpieczeniowych stanowią małe i średnie firmy, w których ubezpieczenie jest, często jedynym, instrumentem zarządzania należnościami. W ostatnich latach obserwuje się znaczny wzrost atrakcyjności oferty polskich firm za granicą, począwszy od drobnych przedsiębiorców dostarczających towary pod zamówienia dużych sieci handlowych w Wielkiej Brytanii, Francji i Niemczech, a skończywszy na dobrze znanych, wypromowanych polskich markach przejmujących i budujących holdingi w całej Europie.

Bankructwo spółek

Zjawisko to wpłynęło na wzrost polskiej wymiany handlowej w branży spożywczej równocześnie zmuszając firmy do szukania skutecznych form zabezpieczania swoich należności.

Wiele firm ubezpieczających transakcje zaczęło w ostatnich kwartałach dostrzegać w ubezpieczeniu coś więcej niż zwykłą polisę bezpieczeństwa.

Istotna stała się także jej funkcjonalność, jakość oferowanego serwisu, m.in. wysokość kwot transakcji, do których są one chronione jak i suma ubezpieczeniowa. Często obniżanie składki za wszelka cenę nie jest korzystne nie tylko dla ubezpieczyciela, ale także dla klienta, mającego przez to mniejszą sumę maksymalnego odszkodowania (jest ono pochodną składki).

Co się zmieniło w samym ubezpieczeniu?

Obecne warunki są inne niż wtedy, gdy był to produkt stosowany jedynie przez duże firmy. Najlepiej to widać na przykładzie wypadku ubezpieczeniowego: oprócz prawnie stwierdzonej niewypłacalności (m.in. upadłości) zachodzi on także w przypadku faktycznej niewypłacalności - czyli przewlekłej zwłoki w regulowaniu zobowiązania przez nabywcę.

Według Euler Hermes, znacząca większość wypłacanych w Polsce odszkodowań (ponad 90 proc.) jest właśnie z tytułu faktycznej niewypłacalności (z powodu wciąż jeszcze niezbyt sprawnego rozstrzygania spraw w sądach).

Klienci są zainteresowani tym, po jakim czasie zachodzi wypadek ubezpieczeniowy - niegdyś miał on miejsce po 180-270 dniach od zgłoszenia sprawy, obecnie już nawet po 60 dniach od zgłoszenia problemu z płatnością klient nabywa prawo do odszkodowania. Dużo zmieniło się także w kwestii procedur windykacyjnych, jakie stosuje ubezpieczyciel (należność jest najpierw przez niego windykowana - ma na to wspomniany czas od zgłoszenia przez klienta braku płatności do zajścia wypadku ubezpieczeniowego).

Skrócono czas pozostawiony klientowi na samodzielne negocjacje z dłużnikiem, zmieniono także formułę windykacji polubownej - szybciej kierując sprawy na drogę postępowania sadowego w celu uzyskania nakazu zapłaty. Nie oznacza on automatycznie sukcesu, dlatego dla podniesienia skuteczności działań egzekucyjnych uruchomiono tzw. asystę komorniczą, pomagającą temu ostatniemu znaleźć majątek dłużnika jak i skutecznie go zabezpieczyć.
Optymalizacja przepływów finansowych

Korzystanie z ubezpieczenia należności może przyczynić się do lepszej oceny przedsiębiorstwa przez instytucje i inwestorów finansowych, a także przez dostawców. Wraz ze wzrostem wielkości przedsiębiorstwa korzystającego z ubezpieczenia transakcji coraz istotniejsza jest także kwestia tworzenia rezerw na straty. Dzięki niemu uwolnić można blokowane na ten cel środki,poprawiając wynik finansowy. Poza tym obecnie, w okresie umiarkowanego odbudowywania produkcji i sprzedaży, ubezpieczenie oraz faktoring mogą być stosowane jako narzędzie nie tylko zabezpieczające, ale także wspierające sprzedaż - np. na nowych rynkach, w kraju i za granicą.

Więcej na temat przedsiębiorców czytaj w Money.pl
[ ( http://static1.money.pl/i/h/193/t148673.jpg ) ] (http://msp.money.pl/wiadomosci/prawo/artykul/sadownictwo;gospodarcze;ma;dzialac;sprawniej,163,0,907683.html) Obiecał im lepsze traktowanie w sądzie Minister sprawiedliwości obiecał, że dzięki tym zmianom przedsiębiorcy przestaną być traktowani jak _ obywatele drugiej kategorii _.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/106/t21354.jpg ) ] (http://msp.money.pl/wiadomosci/zarzadzanie/artykul/coraz;wiecej;firm;z;sektora;msp;inwestuje;w;innowacje,203,0,905931.html) Idą w ślady wielkich. Inwestują w innowacyjność Przedsiębiorcy zaczynają dostrzegać, że warto inwestować także w innowacje dotyczące organizacji pracy oraz marketingu i reklamy.
wiadomości
porady ubezpieczeniowe
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)