Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Jak przygotować dobry biznesplan

0
Podziel się:

Nie ma dokładnego modelu, ale jest kilka standardowych punktów, które każdy biznesplan powinien zawierać.

Jak przygotować dobry biznesplan
(Yuri Arcurs/Dreamstime.com)

Dokładne przygotowanie biznesplanu pozwoli nie tylko na zachęcenie potencjalnych inwestorów, ale również ułatwi rozplanowanie początkowych działań przedsiębiorców.

Głównym zadaniem biznesplanu jest przedstawienie założeń dotyczących działalności firmy. Im bardziej szczegółowo i drobiazgowo będzie przygotowany, tym łatwiej będzie uniknąć na samym początku trudności i niedomówień. Warto w trakcie projektu gruntownie przemyśleć co, oraz jakimi środkami chce się osiągnąć. Biznesplan jest bowiem niezwykle istotny w momencie pozyskiwania inwestorów, gdyż to z tego dokumentu będą korzystać by dowiedzieć się co przedsiębiorca chce zrobić z ich kapitałem.

Oprócz swoich podstawowych funkcji, taki dokument jest też doskonałym narzędziem planowania oraz usprawniania działań firmy. Biznesplan jest jednak mylnie traktowany jako krok początkowy rozpoczynania nowej działalności, podczas gdy powinien być tworzony w trakcie nowego przedsięwzięcia biznesowego, nawiązywaniu nowych relacji oraz przy zdobyciu nowych partnerów.

W takcie tworzenia planu, przedsiębiorca powinien odpowiedzieć sobie na kilka bardzo ważnych pytań: co chcemy osiągnąć i w jaki sposób, jaki produkt mamy do zaoferowania, co go wyróżnia rynku, na jaki rynek chcemy wejść i kim będą nasi klienci, kim są nasi konkurenci, jakie są szanse oraz zagrożenia dla projektu, jakie są możliwości rozwoju naszego produktu, czy jakie możemy zdobyć potencjalne źródła finansowania?

Należy również się zastanowić jakie są nam potrzebne środki do zrealizowania projektu oraz przygotować drobiazgowy harmonogram naszych działań. Oczywiście odpowiedź na powyższe pytania musi być przede wszystkim realna. Tutaj pojawia się kolejny atut biznesplanu. Bo po dokładnej analizie możliwość i zagrożeń może się okazać, że interes prawdopodobnie nie przyniesie zamierzonych celów.

Nie istnieje jeden dokładny model jak biznesplan powinien wyglądać. Każde przedsięwzięcie różni się od siebie i nie ma określonego schematu, jak plan powinien wyglądać. Jest jednak kilka standardowych punktów, które każdy biznesplan powinien posiadać.

Warto też zwrócić się z pytaniem do instytucji której chcemy przedstawić swoje pomysły, czy mają określone układy takich biznesplanów. Pozwoli to na uniknięcie niedomówień. W sytuacji gdy konkretna forma nie jest wymagana, możemy pozwolić sobie na pewną dowolność. Oczywiście z zachowaniem odpowiedniej formy dla tego rodzaju dokumentów. I jedna z najważniejszych zasad w tworzeniu biznesplanu – nie wolno podawać nieprawdziwych danych oraz zafałszowywać rzeczywistości. Podziała to tylko na niekorzyść.

Budowa dobrego biznesplanu

1. Streszczenie. Krótki opis przedsięwzięcia

Streszczenie lekkomyślne przygotowanie może zniechęcić inwestorów. Od jego wyglądu zależy, czy będą oni chcieli dalej czytać dokument. W założeniu ma zainteresować inwestora przedsięwzięciem. Należy w nim zawrzeć pokrótce: cel przedsięwzięcia, potrzebne środki finansowe, opis produktu/usługi, określone rynki docelowe, potencjalnych klientów oraz dane finansowe.

2. Charakterystyka przedsiębiorstwa

Należy tu koniecznie zawrzeć dane dotyczące firmy takie jak, nazwę firmy , formę prawną, dane teleadresowe czy przedmiot działalności. Należy dodać również historię, misje i cele firmy, a także posiadane zasoby. Opis ten jest stosunkowo krótki.

3. Charakterystyka produktu

Ten punkt ma za zadanie dokładne przedstawienie produktu/usługi, którą mamy do zaoferowania. Należy tu zawrzeć wszystkie informacje dotyczące naszego towaru. Nie wolno ominąć takich punktów jak: opis produktowy, sposób wytwarzania, przewagę konkurencyjną, korzyści dla klientów, przepisy prawne, czy drogę rozwoju produktu. Inaczej mówiąc wszystkie dane jakie posiadamy. Im obszerniej będzie on opisany, tym większa korzyść i szansa, że przypadnie do gustu inwestorom.

4. Zasoby ludzkie

Powinno się tu dokładnie opisać swoich pracowników, ich kwalifikacje, obowiązki, historię kariery, politykę płacową, strukturę organizacyjną firmy, narzędzia kontroli, czy system motywacyjny. Jeżeli korzystamy z pracowników spoza firmy, również należy to opisać. Im poważniej podejdziemy do tego podpunktu, tym autentyczniej zostaniemy bowiem odebrani.

5. Rynek i konkurencja

W tym rozdziale należy się szczególnie skupić na rynku docelowym oraz przyszłej konkurencji. Oczywiście nie należy tutaj niczego wybielać. Nawet jeżeli rynek docelowy będzie trudny do zdobycia, koniecznie należy o tym wspomnieć. Ważne jest również opisanie potencjalnych klientów. Co mamy im do zaoferowania i dlaczego będziemy lepszym wyborem dla nich, niż inni. Należy również opisać segmentacje rynku, panujące tendencje, charakterystykę konkurencji, bariery wejścia i wyjścia oraz analizę SWOT.

6. Strategia marketingowa i sprzedażowa

W tym punkcie biznes planu należy szczegółowo opisać swoje cele dotyczące strategii marketingowej i sprzedażowej. Wszystkie zamierzenia i działania, należy poprzeć prawdziwymi danymi z analizy rynku i konkurencji. Zwyczajowo ten punkt planu opisuje się na podstawie modelu 4P. Czyli drobiazgowo należy opisać wszystkie swoje zamiary dotyczące produktu, ceny, dystrybucji i promocji. Na pewno ten punkt zajmie więcej miejsca w naszym biznesplanie niż inne, jednak należy pamiętać, że to nasza koncepcja, poparta aktualnymi analizami rynku, może być przeważająca na naszą korzyść.

7. Harmonogram działań

Inwestorzy chcą wiedzieć, w jaki sposób oraz kiedy zamierzamy wdrażać swoje działania. Dla nas również będzie bardzo pomocny taki szczegółowy plan, zwłaszcza na początku działalności. Oprócz terminowego rozplanowania działań, należy również opisać ewentualne czynniki które mogą wpływać na nasze przedsięwzięcia. W harmonogramie należy ująć cele i zamierzone terminy ich osiągnięcia, oraz sposób w jaki chcemy to zrobić. Zwyczajowo taki harmonogram przygotowuje się na 5 lat do przodu.

8. Analiza finansowa

Analiza finansowa to jeden z najważniejszych punktów w biznesplanie. Na tę część inwestorzy zwracają bowiem szczególną uwagę. Powinno się w nim ująć bilans, rachunek zysków i strat oraz przepływy środków pieniężnych. Oczywiście nie wskazane jest manipulowanie danymi. Absolutnie nie wolno nam też zaniżać prognozowanych strat. Wszystkie dane muszą być zgodne z tendencjami rynku.

9. Załączniki

Do biznesplanu należy dołączyć załączniki, które będą rzeczywistym poparciem naszej wiarygodności. Mogą to być kopie umów, ocen, badań produktów, życiorysy pracowników, specyfikacje techniczne itp. Wszystkie dokumenty, które w naszej ocenie są ważne, należy dołączyć do biznesplanu.

Autorka jest specjalistką IPO.pl

wiadomości
porady
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)