Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Jak zamówić firmowy hosting?

0
Podziel się:

Sprawdź, na co zwracać uwagę przy budowie profesjonalnego serwisu www firmy.

Jak zamówić firmowy hosting?
(TimYang.net/CC/Flickr)

Pozyskanie serwera jest jednym z pierwszych kroków do budowy profesjonalnego serwisu www przedsiębiorstwa. Dzięki niemu możliwe będzie nie tylko udostępnienie internautom firmowej witryny, ale także usprawnienie działania samej firmy. Jego zamawianie nie jest skomplikowane, jednak warto wiedzieć, jak zrobić to prawidłowo.

Dzięki serwerowi można m.in.: utrzymywać firmową stronę www, konta poczty e-mail, bazy danych oraz obsługiwać wielu domen. Usługa ta wykorzystywana jest najczęściej do zamieszczania elementów niezbędnych do wyświetlenia serwisu www przedsiębiorstwa. Po wpisaniu w pasek przeglądarki internetowej firmowej domeny, komputer pobiera pliki tworzące witrynę. Jednak ograniczanie roli serwera jedynie do nośnika strony www sprawia, że jego możliwości nie są często wykorzystywane w pełni. Coraz popularniejsze jest używanie przez przedsiębiorstwa hostingu do archiwizowania firmowej poczty elektronicznej, a także do wymiany ważnych plików pomiędzy pracownikami i klientami.

Firma, zamawiająca serwer, ma do wyboru szeroki wachlarz ofert. W zależności od potrzeb może to być serwer dedykowany lub współdzielony. Pierwsze rozwiązanie to dzierżawienie fizycznej maszyny, w pamięci której instalowane są pliki oraz oprogramowanie umożliwiające właścicielowi zarządzanie hostingiem. Rozwiązanie to jest dobre dla bardzo wymagających klientów, potrzebujących wysokich parametrów. Decydują się na nie głównie duże instytucje i korporacje, posiadające wykwalifikowanych informatyków, którzy zarządzają usługą. Taki wybór pociąga za sobą wysokie koszty (od kilku do kilkuset tysięcy złotych rocznie) i konieczność specjalistycznej obsługi.

Z tego powodu zdecydowana większość firm uznaje, iż lepszym rozwiązaniem jest zamówienie tzw. hostingu wirtualnego. Powstaje on w wyniku wydzielenia w pamięci maszyny fizycznej, jaką jest serwer, obszarów wirtualnych, które są udostępniane klientom. Zarządzanie nimi odbywa się poprzez programy umożliwiające pełne i samodzielne administrowanie hostingiem. Narzędzie takie pozwala na swobodne konfigurowanie kont pocztowych, zarządzanie powierzchnią dyskową, bazami danych, itp.

Wybór usługodawcy

Przed dokonaniem zamówienia warto przyjrzeć się ofertom proponowanym przez hostingodawców. Na polskim rynku działa wiele firm oferujących dzierżawę serwerów, a wybierając jedną z nich podejmuje się decyzję na lata, dlatego powinna być ona przemyślana. Nie należy kierować się wyłącznie ceną, chociaż jest to ważny argument, zwłaszcza dla przedsiębiorstw, które dopiero zaczynają swoją działalność. Za wirtualny serwer w skali roku przyjdzie zapłacić, w zależności od jego parametrów, od kilkudziesięciu do kilkuset złotych.

Należy zwrócić uwagę także na parametry przyszłej usługi. Ważne jest, aby transfer był wysoki oraz rozliczany w skali roku. Zapobiegnie to przerwom w funkcjonowaniu serwera, gdy w jednym miesiącu jego wykorzystanie będzie bardziej intensywne. Kolejny ważny parametr to powierzchnia dyskowa, powinna być ona wystarczająco duża, aby pomieścić wszystkie pliki. Jednocześnie warto przemyśleć, co znajdzie się na serwerze. Wybór zbyt wygórowanej oferty sprawi, że możliwości usługi nie będą efektywnie wykorzystywane.

Najwięksi hostingodawcy poza specyfikacją podają również tzw. parametry bezpieczeństwa, czyli dane dotyczące wykorzystania usługi przez pojedynczego użytkownika. Są one kluczowe w przypadku korzystania z hostingu współdzielonego, gdyż zapewniają stabilność funkcjonowania kont wszystkich klientów. Nie ma możliwości, by przekroczyć parametry, gdyż powodowałoby to niedogodności dla innych użytkowników współdzielonego serwera. Jednocześnie jawność parametrów bezpieczeństwa pozwala zaplanować przyszłe wykorzystanie usługi.

Profesjonalny hostingodawca powinien posiadać także własne tzw. data center, czyli centrum, w którym utrzymywane jest całe zaplecze technologiczne (łącza telekomunikacyjne, serwery itp.). Musi również zapewniać swoim klientom profesjonalną pomoc w postaci Biura Obsługi Klienta. Bezwzględnie należy także zapoznać się z regulaminem. Znajomość jego zapisów pozwala na świadomy zakup usługi.

Najwięcej o serwerze można dowiedzieć się podczas jego użytkowania. Dlatego usługodawcy wprowadzili możliwość darmowego testowania serwera np. przez 14 dni, a niektórzy nawet na pół roku. Czas ten pozwala przekonać się, czy serwer działa prawidłowo, a także czy jego parametry są odpowiednie dla firmy.

Zamówienie i konfiguracja hostingu

Po wyborze usługodawcy należy wejść na jego stronę www i zalogować się do Panelu Klienta. Jeżeli zamawiający nie posiada jeszcze swojego konta, musi je utworzyć. Założenie panelu jest bezpłatne. W tym celu należy podać wszystkie wymagane dane. Koniecznie muszą się one zgadzać ze stanem faktycznym, gdyż służą identyfikacji klienta oraz są potwierdzeniem jego prawa do zarządzania usługą. Najlepszym rozwiązaniem dla firmy jest podawanie danych zgodnych z tymi widniejącymi w oficjalnych dokumentach firmy, takich jak np. wyciąg KRS.

Użytkownik zalogowany do Panelu Klienta, może przystąpić do zamawiania usługi. Należy wejść w odpowiednią zakładkę (_ Serwery _) i wybrać usługę.

Następnie należy skonfigurować serwer. Użytkownik wybiera identyfikator serwera, który jest unikalną nazwą, odróżniającą daną usługę od innych. Wybór nazwy nie powinien być przypadkowy. Pomaga ona w pozycjonowaniu strony, czyli uzyskaniu wysokiego miejsca na liście w wynikach wyszukiwania np. poprzez Google. Dobrym krokiem jest nazwanie serwera tak, jak nazywa się przedsiębiorstwo, bądź wybrać słowo kluczowe związane z działalnością.

Kolejnym krokiem jest wybór odpowiedniego hasła do serwera. Aby chronić serwer przed dostępem osób niepowołanych powinien być on należycie zabezpieczony. Należy jednak pamiętać, że nawet najlepsze zabezpieczenie będzie nieskuteczne, jeżeli użytkownik należycie o nie nie zadba. Dlatego nie należy zdradzać haseł osobom trzecim, ani zapamiętywać ich w pamięci komputera. Na tym etapie można również stworzyć konto e-mail. W tym celu podaje się login oraz wprowadza hasło.

Przed finalizacją zamówienia należy jeszcze zapoznać się z treścią regulaminu i potwierdzić to zaznaczając odpowiednie pole. Można również zamówić inne usługi, takie jak domeny, strony www czy kolejne serwery. Zamawiający powinien sprawdzić, czy w koszyku nie znajdują się dodatkowe usługi, których nie zamawiał. Niektórzy usługodawcy stosują takie zabiegi, co powinno budzić uzasadnione obawy, co do jakości przyszłej współpracy.

Autorka jest kierownikiem sekcji marketingu wNetArt (www.nazwa.pl).

Czytaj w Money.pl
[ ( http://static1.money.pl/i/h/104/t100456.jpg ) ] (http://msp.money.pl/wiadomosci/zarzadzanie/artykul/jak;zamowic;strone;www;-;krok;po;kroku,21,0,648725.html) Jak zamówić stronę www - krok po kroku Jednym ze sposobów na niedrogie stworzenie firmowej witryny www jest skorzystanie z oferty zakupu strony w modelu abonamentowym.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/138/t93834.jpg ) ] (http://msp.money.pl/wiadomosci/zarzadzanie/artykul/jak;odswiezyc;firmowa;strone;www,4,0,638724.html) Jak odświeżyć firmową stronę WWW Z upływem czasu witryna traci na atrakcyjności. Rozwiązania zastosowane kilka lat temu wypierane są przez inne – bardziej ergonomiczne, atrakcyjniejsze pod względem wizualnym, sprawniej działające.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/221/t81117.jpg ) ] (http://msp.money.pl/wiadomosci/zarzadzanie/artykul/serwer;a;komunikacja;wewnatrz;firmy,8,0,635144.html) Serwer a komunikacja wewnątrz firmy Najważniejsze są parametry techniczne serwera oraz wiedza z zakresu ich efektywnego zagospodarowania.
wiadomości
porady
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)