Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Kiedy warto zainwestować w domenę z nazwą produktu?

0
Podziel się:

Najpopularniejsze są domeny, zawierające nazwy branż, czy towarów w liczbie mnogiej.

Kiedy warto zainwestować w domenę z nazwą produktu?
(Joe Crawford/CC/Flickr)

Zadaniem domeny internetowej jest ułatwienie odbiorcy dotarcia do pożądanego serwisu WWW. Im łatwiejsza nazwa, tym szybciej wzrasta jej rozpoznawalność. Dlatego domena generyczna w wielu przypadkach jest doskonałym wyborem.

Domena generyczna to nic innego jak adres internetowy, w którym jako nazwa występuje słowo podstawowe. Można tutaj zaliczyć wszelkie słowa ogólne, odnoszące się do danych branży, produktów (np. rowery.pl), zawodów (np. dziennikarze.pl), usług (np. sprzatanie.pl) itp. Najpopularniejsze wśród generycznych domen internetowych są te, które zawierają wyrażenie w liczbie mnogiej. Dzieje się tak, gdyż w takiej formie najczęściej wpisywane są one do wyszukiwarek przez Internatów.

Dla firmy i przedsięwzięcia

Wybór odpowiedniego adresu firmowego serwisu WWW ma kluczowe znaczenie. Wpływa bowiem bezpośrednio na łatwość w dotarciu do oferty danego przedsiębiorstwa. Domena powinna być zatem czytelna oraz szybko zapadająca w pamięć potencjalnego odbiorcy. W przypadku dużych firm, które od dawna istnieją na rynku, a ich marka jest szeroko rozpoznawalna, użycie w adresie internetowym serwisu nazwy jest odpowiednim zabiegiem. Jednak w przypadku nowo powstałych działalności lub produktów, użycie nazwy może nie być gwarancją sukcesu.

Głównie dlatego, iż nazwa danego przedsiębiorstwa może zwyczajnie nie budzić skojarzeń z produktem czy usługą, których dotyczy witryna. Wpływ ma na to w dużym stopniu intuicyjność w poruszaniu się pośród natłoku serwisów internetowych. Internauci poszukujący określonych wyrobów o niezdefiniowanej marce chętniej wybierają (np. spośród wyników wyszukiwania) domeny, które swoją treścią nawiązują do poszukiwanych artykułów. Dlatego też domeny z użyciem generyków są idealnym rozwiązaniem dla firm z sektora MSP lub wchodzących na rynek.

Oprócz promocji przedsiębiorstw, generyczny adres WWW jest optymalnym wyborem dla przedsięwzięć internetowych, zarówno sezonowych akcji promocyjnych, jak i tworzonych serwisów tematycznych. O tym, jaką znaczenie ma odpowiedni adres dla portali internetowych o określonej tematyce, świadczyć mogą transakcje dokonywane na rynku wtórnym. Przykładem może być tutaj zakup adresu kino.pl za kwotę 150 tys. złotych. Pod adresem znajduje się serwis filmowy.

Łatwa promocja

Generyczne adresy WWW są dużo korzystniejsze jeżeli chodzi o ich promocję i wzrost rozpoznawalności. Po pierwsze: łatwe do zapamiętania oraz budzące skojarzenia w prostej linii, dużo bardziej niż nazwa firmy. Jednak, aby wraz z promocją serwisu zwiększyć także rozpoznawalność marki, nabywając domenę generyczną np. produkt.pl, warto zarejestrować także adresy z użyciem nazwy działalności, będące kombinacją wybranego generyka oraz nazwy firmy.

Po drugie: domeny generyczne mają niesamowity potencjał marketingowy, a ich promocja jest dużo wydajniejsza, aniżeli innych adresów, np. wielowyrazowych. Należy tutaj zwrócić uwagę na fakt, iż potencjalny klient ma zazwyczaj bardzo krótki kontakt z adresem. Prosty adres WWW jest odpowiedni do popularyzowania poprzez każdy kanał komunikacji. Zarówno w spotach telewizyjnych, radiowych, jak i na billboardach.

Dla inwestora

Domeny generyczne posiadają ogromny potencjał inwestycyjny. Dlatego właśnie są one głównym celem nie tylko dla twórców nowych inicjatyw handlowych, którym takim adres WWW może pomóc w promocji, ale także dla domainerów. Domainer to osoba wyszukująca atrakcyjne domeny internetowe i rejestrująca je w celu późniejszej odsprzedaży po wyższej cenie. Nie należy jednak mylić inwestorów domenowych z cybersquatterami, gdyż nie nabywają oni adresów z użyciem zarejestrowanych znaków towarowych.

Głównym celem inwestorów domenowych są właśnie takie nazwy internetowe, które zawierają w sobie podstawowe wyrazy. Tego typu adresy są najbardziej rozchwytywane na rynku wtórnym. Domainerzy często inwestują w zakup adresu nawet jeżeli jest on już zarejestrowany. Przykładem może być adres www.lekarze.pl. W 2008 roku został on sprzedany na aukcji Sedo za 50 tys. złotych. Jest to wysoka kwota, która wydawać może się bardzo wysoka, jak na inwestycje w świecie domen. Jednak nabywca tą samą domenę sprzedał na aukcji MeetDomainers w 2009 roku za kwotę 135 tys. złotych. Zyskał zatem 85 tys. lokując kapitał w wirtualnym mieniu.

Klik-klik, czyli system reklamowy

Oprócz wysokich kwot, po jakich sprzedawane są domeny generyczne, są one również innym źródłem dochodów. Ze względu na dużą intuicyjność Internautów w poruszaniu się po Sieci, adresy takie odnotowują bardzo dużą liczbę odwiedzin, nawet jeżeli nie prowadzą do serwisu WWW o sprecyzowanych treściach. Jest tak ponieważ wiele osób szukających informacji na dany temat, wpisuje automatycznie w okno przeglądarki słowo, bezpośrednio kojarzące się z pożądanym zagadnieniem.

Toteż pod wieloma adresami WWW znajdują się jedynie systemy reklamowe, np. Sedo. Abonenci domeny otrzymują od reklamodawców wynagrodzenie za każde wejście na stronę oraz za każde kliknięcie w reklamę, która się na niej znajduje. Najczęściej wśród reklam zamieszczonych pod adresami generycznymi, znajdują się reklamy bezpośrednio wiążące się ze słowem użytym w domenie. Dzięki temu wzrasta prawdopodobieństwo, że osoby docierające do witryny, skorzystają z zamieszczonych na niej linków.

Nabycie domeny generycznej daje niesamowicie duży wachlarz możliwości. Może zostać odsprzedana po wysokiej cenie, może zarabiać na kliknięciach. Może także swoim potencjalnym marketingowym wesprzeć rozwój firmy w Sieci. Jest to więc idealna inwestycja.

Autorka pracuje jako kierownik sekcji Public Relations w NetArt (www.nazwa.pl).

wiadomości
porady
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)