Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Pamiętaj o przedłużeniu ważności firmowej domeny

0
Podziel się:

Podmiot rejestrujący adres internetowy staje się jego abonentem na rok.

Pamiętaj o przedłużeniu ważności firmowej domeny
(Nyul/Dreamstime)

Adres firmowej strony WWW identyfikuje przedsiębiorstwo w sieci. Nieprzedłużenie okresu abonamentowego wiąże się z jego utratą, to natomiast może mieć dla przedsiębiorstwa wiele niekorzystnych konsekwencji.

W momencie wygaśnięcia domeny firma traci nie tylko możliwość kontaktu z odbiorcami za pośrednictwem poczty e-mail, prezentowania oferty poprzez stronę WWW, ale także zaufanie w oczach klientów.

Abonent domeny

Coraz częściej można spotkać się z przypadkami utraty domeny przez przedsiębiorstwa, które zapomniały w wyznaczonym terminie wnieść opłatę na kolejny okres abonamentowy domeny. Niejednokrotnie jest to spowodowane błędnym przekonaniem, iż kupując domenę – firma staje się jej właścicielem.

Podmiot rejestrujący adres internetowy staje się jego abonentem na okres roku. Tyle wynosi okres abonamentowy w przypadku usługi jaką jest domena. Nieświadomych tego przedsiębiorców może spotkać niemiłe zaskoczenie, gdy po roku funkcjonowania, firmowy serwis przestanie działać.

Konsekwencje

Nieprzedłużenie domeny może mieć bardzo niekorzystne dla firmy konsekwencje.

Pierwszą z nich jest zawieszenie działania firmowej strony WWW, co za tym idzie, również poczty elektronicznej, utworzonej w danej domenie. Przerwa w funkcjonowaniu witryny wiąże się ze stratami zarówno finansowymi, jak i wizerunkowymi. Klienci nie mogą zapoznać się z ofertą poprzez stronę WWW, nie mogą również składać zamówień za pośrednictwem internetu.

Jeżeli po wpisaniu adresu w okno przeglądarki nie wyświetli się strona WWW, większość użytkowników odwiedzi serwis konkurencyjnej firmy i skorzysta z jej oferty. Komunikacja na linii klient – firma poprzez pocztę e-mail jest także całkowicie niemożliwa, przez co firma może ponieść straty wizerunkowe. Klienci czy kontrahenci nie będą traktować poważnie przedsiębiorstwa, z którym kontakt jest utrudniony lub wręcz niemożliwy.

Minął 1 dzień

W przypadku, kiedy od zakończenia okresu abonamentowego domeny nie minął długi okres (np. 1 – 2 dni), należy skontaktować się z rejestratorem, u którego zakupiona została usługa. Zazwyczaj do przywrócenia adresu WWW wystarczy wtedy wnieść opłatę za kolejny okres abonamentowy, a dokument zaświadczający o wpłacie przesłać do usługodawcy. Dzięki temu proces przywrócenia domeny zostanie skrócony do minimum.

W większości przypadków, rejestrator dokonuje przedłużenia na podstawie nadesłanego potwierdzenia przelewu. Dzięki temu czas, kiedy firmowa strony WWW nie działa można skrócić nawet do 72 godzin (czas na wpłatę, odzyskanie domeny oraz ponowne jej rozpowszechnienie się w Internecie).

Minęły 2 tygodnie

Kiedy od daty wygaśnięcia domeny minęło od 1 do 10 dni, jej przywrócenie nie powinno sprawić większych kłopotów. Jeżeli jednak przedsiębiorstwo spostrzegło, że firmowa domena nie funkcjonuje dopiero po dłuższym okresie, np. po 14 dniach, jej przedłużenie może okazać się zdecydowanie trudniejsze. W tym przypadku firma rejestrująca domeny nie może zagwarantować, że okres abonamentowy domeny zostanie przedłużony po przesłaniu potwierdzenia przelewu.

Dzieje się tak dlatego, że w momencie wygaśnięcia domena objęta zostaje okresem kwarantanny. W tym czasie nikt nie może zarejestrować danej nazwy, może jedynie zostać przywrócona poprzedniemu abonentowi. Okres kwarantanny jakim są obejmowane domeny zależy od ich typu, dla domen polskich jest to około 15 dni.

Ponieważ wspomniane 2 tygodnie są bardzo zbliżone do tego okresu, może się zdarzyć, że domena wróciła już do puli wolnych nazw. Jeśli jednak tak się nie stało, warto systematycznie kontaktować się z rejestratorem. Udzieli on informacji na temat tego, czy domena nadal pozostaje w okresie kwarantanny, czy też została zwolniona do rejestracji.

Jeżeli przedsiębiorstwo chce odzyskać adres WWW, powinno być niezwykle czujne. Nie tylko często sprawdzać, czy domena udostępniona została do ponownej rejestracji, ale także, kiedy to nastąpi, niezwłocznie dokonać jej rejestracji. Istotne jest natychmiastowe dokonanie wpłaty, gdyż u większości rejestratorów domena rejestrowana jest dopiero w momencie wpłynięcia na konto usługodawcy środków pieniężnych lub otrzymania potwierdzenia wpłaty.

Kiedy upłynie więcej niż 15 dni, firma może być pewna, że domena trafiła do ponownej rejestracji. Należy pamiętać, że adres trafiający ponownie do puli wolnych domen może być zarejestrowany przez dowolny podmiot. Nikt nie ma możliwości rejestracji domeny na preferencyjnych warunkach, nie ma też specjalnego prawa do adresu, np. dlatego, że wcześniej był jego Abonentem. Dlatego niezwykle ważna jest dbałość i skrupulatne monitorowanie dostępności adresu WWW.

Autor jest kierownikiem Biura Obsługi Klienta w NetArt (www.nazwa.pl).

internet
wiadomości
porady
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)