Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Pesymizm wśród przedsiębiorców. Powód?

0
Podziel się:

Dla prawie połowy polskich małych i średnich firm to przetrwanie na rynku, a nie np. zwiększenie sprzedaży czy zysku, jest nadrzędnym celem strategicznym.

Pesymizm wśród przedsiębiorców. Powód?
(lisegagne/iStockphoto)

Dla prawie połowy polskich małych i średnich firm to przetrwanie na rynku, a nie np. zwiększenie sprzedaży czy zysku, jest nadrzędnym celem strategicznym - wynika z badań przeprowadzonych dla Konfederacji Lewiatan. Wśród przedsiębiorców panuje pesymizm.

Tegoroczny raport z badania kondycji sektora małych i średnich firm opracował dla Lewiatana Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową. Jak poinformował na wtorkowej konferencji prasowej wiceprezes Instytutu dr Bohdan Wyżnikiewicz, badanie zostało przeprowadzone na losowej próbie 1 tys. 500 małych i średnich firm. _ Dobór był przeprowadzony tak, żeby próba odzwierciedlała różne sektory działalności i wszystkie województwa _ - powiedział Wyżnikiewicz.

Badanie przeprowadzono w dniach 26 kwietnia - 1 sierpnia br. _ Kiedy to badanie było przeprowadzane, nie było jeszcze informacji, że w gospodarce nastąpiło odbicie. Przedsiębiorcy nie wiedzieli jeszcze, że czasy się poprawiają, stąd nutka pesymizmu w ich wypowiedziach _ - powiedział.

42 proc. ankietowanych przedsiębiorców jest przekonanych, że w tym roku zyski ich firm spadną, a tylko 23 proc. spodziewa się, że wzrosną. Co czwarty badany (25 proc.) myśli, że udział jego firmy w rynku spadnie, 37 proc. ankietowanych spodziewa się też spadku przychodów.

Gorsze niż w poprzednich latach są też oceny perspektyw branż, w których działają przedsiębiorcy. 27 proc. badanych uważa, że rynek nieodwracalnie się kurczy - w poprzednich dwóch latach takie zdanie wyrażało 24 proc. ankietowanych. Opinię, że rynek się rozwija, wypowiada 26 proc. przedsiębiorców. W 2012 r. tego zdania było 31 proc., a w 2011 - 33 proc. firm.

Jak zauważył Wyżnikiewicz, 45,4 proc. przedsiębiorców jako swój cel wskazuje utrzymanie się na rynku. Tylko 21,2 proc. chce dążyć do zwiększenia sprzedaży, a 11,4 proc. do maksymalizacji zysku. Jeszcze mniej przedsiębiorców za swój cel uważa podniesienie wartości firmy w długim okresie lub zwiększenie udziału w rynku.

Maleje również odsetek małych i średnich firm, które realizują lub planują inwestycje. W tym roku jest ich 20,3 proc., podczas gdy w 2012 r. było ich 30,2 proc.

Czytaj więcej w Money.pl
Dekalog przedsiębiorcy, czyli jakie błędy popełniają najczęściej osoby prowadzące działalność gospodarczą Nie błądzi tylko ten, kto nic nie robi – wszyscy znamy to powiedzenie.
Wartość takich operacji wzrosła do 290 mld Kryzys ekonomiczny skłonił wielu przedsiębiorców do reorganizacji działalności, w tym do sprzedaży części działów firm.
Zarządzanie nowym zespołem. Jak to robić? Jak zbudować sprawny zespół? Czy jego członkowie zaakceptują mnie jako lidera? To tylko niektóre z pytań, które towarzyszą świeżo upieczonemu menedżerowi.
firma
wiadmomości
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)