Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Rodzinne firmy chętnie oddałyby udziały bogatym inwestorom

0
Podziel się:

Wyniki badań przedstawiła firma doradcza KPMG.

Rodzinne firmy chętnie oddałyby udziały bogatym inwestorom
(istockphoto)

58 procent firm rodzinnych na świecie poszukuje zewnętrznych źródeł finansowania, a w zależności od perspektywy czasowej nawet połowa dopuszcza sprzedanie udziałów bogatemu inwestorowi prywatnemu - wynika z raportu firmy doradczej KPMG.

W raporcie _ Family Matters: Financing Family Business Growth Through Individual Investors _ KPMG ocenia, że jedną z możliwości coraz częściej rozważanych przez właścicieli przedsiębiorstw rodzinnych nieposiadających wystarczających środków finansowych na rozwój, jest przyjęcie inwestora prywatnego, który zapewni nie tylko dopływ kapitału, ale także podzieli się swoją wiedzą i doświadczeniami. W krótkiej perspektywie jedynie jedna na trzy badane firmy rodzinne rozważa możliwość odsprzedaży części udziałów, ale w długiej perspektywie liczba ta wzrasta już do 49 proc.

KPMG zauważa, że najczęściej taką możliwość biorą pod uwagę firmy z rynków rozwijających się, duże - o przychodach od 200 mln do 50 mld dol. - oraz zarządzane przez pierwsze pokolenie rodziny, czyli młode.

Zapytani o przyczyny takiego podejścia, zamiast tradycyjnego pozyskiwania kapitału np. poprzez kredyt bankowy, respondenci wskazywali przede wszystkim na dłuższą perspektywę inwestycji, podobne postrzeganie ryzyka i łatwiejszy proces negocjacji. Przedstawiciele firm rodzinnych zwracają uwagę przede wszystkim na długoterminową orientację na zwrot z inwestycji, znajomość biznesu lub branży, w której działają, oraz nastawienie do podejmowania ryzyka i oczekiwanych zwrotów z inwestycji.

Największa część badanych przedsiębiorców rodzinnych rozważałaby private equity lub venture capital, inwestora korporacyjnego oraz finansowego - np. fundusz hedgingowy.

Według KPMG, potencjalnymi inwestorami w firmach rodzinnych są przede wszystkim osoby najbogatsze, czyli HNWI (z ang. High Net Worth Individuals). Przyjmuje się, że warunkiem przynależności do tej grupy jest posiadanie płynnych aktywów o wartości przekraczającej 1 mln dolarów.

Raport stwierdza, że 44 proc. ankietowanych HNWI zainwestowało dotychczas bezpośrednio w firmę rodzinną, z czego 95 proc. ocenia to doświadczenie pozytywnie. Blisko trzy czwarte respondentów inwestuje obecnie bezpośrednio w inne firmy niż własna, a preferują oni małe i średnie przedsiębiorstwa - odpowiednio 62 i 68 proc., rzadziej start-upy - 30 proc., czy duże firmy 15 proc.

KPMG stwierdza jednocześnie, że znaczna część badanych HNWI jest powiązana z firmami rodzinnymi - 48 proc. należy do rodziny prowadzącej firmę, a 34 proc. samodzielnie założyło firmę rodzinną.

Autorzy raportu zwracają uwagę, że w 2013 r. było w Europie 10,2 mln HNWI, co pokazuje, że liczba potencjalnych inwestorów europejskich firm rodzinnych jest ogromna - najwięcej we Francji (2,2 mln), Niemczech (1,7 mln) i Wielkiej Brytanii (1,5 mln). W Polsce natomiast takich osób było jedynie 45 tys. To liczba porównywalna do takich krajów jak Portugalia, Finlandia czy Czechy, czyli krajów o dużo mniejszej populacji ogółem - podkreślił Krzysztof W. Klamut, partner w dziale doradztwa finansowego w KPMG w Polsce.

Badanie KPMG zostało przeprowadzone metodą wywiadów telefonicznych na próbie 125 HNWI oraz 125 przedstawicieli firm rodzinnych z 29 krajów świata.

Czytaj więcej w Money.pl
Coraz mniej pubów w Wielkiej Brytanii Według organizacji w 2013 roku tygodniowo z mapy brytyjskich pubów znikało około 26 tego typu placówek. Obecnie liczba ta wzrosła o pięć pubów tygodniowo.
Bez dbania o kompetencje sukcesu nie będzie Małe i średnie polskie firmy wciąż nie mają odpowiedniej świadomości, jakie korzyści może to przynieść.
Zamiast upadać, mają się restrukturyzować! Firmy, które znajdą się w kłopotach finansowych, będą miały większe niż obecnie szanse na utrzymanie się na rynku.
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)