Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Słabsze nastroje małych i średnich przedsiębiorców

0
Podziel się:

W obecnym kwartale aż 42,5 proc. badanych przedsiębiorców spodziewa się pogorszenia sytuacji gospodarczej kraju. Tak wielu pesymistów w tym roku jeszcze nie było.

Słabsze nastroje małych i średnich przedsiębiorców
(lisegagne/iStockphoto)

W tym kwartale aż 42,5 proc. badanych przedsiębiorców spodziewa się pogorszenia sytuacji gospodarczej kraju. Tak wielu pesymistów wśród small biznesu jeszcze w tym roku nie odnotowano – wynika z najnowszej edycji badania prowadzonego co kwartał w sektorze MŚP przez Instytut Keralla Research.

Wrócił więc realizm a wraz z nim pesymizm. 42,5 proc. pesymistów to o 10,7 pkt. proc. więcej, niż w poprzednim pomiarze. Równocześnie polepszenia sytuacji gospodarczej kraju spodziewa się tylko 10 proc. ankietowanych firm, co stanowi spadek o 8,7 pkt. proc. kw./kw. Takie wyniki to efekt m.in. silnego rozczarowania osiągniętymi zyskami w związku z organizacją EURO 2012 w Polsce oraz spodziewanego wyhamowania wzrostu gospodarczego.

Przypomnijmy, że w poprzednim kwartale, przedsiębiorcy przede wszystkim dobrze prognozowali kondycji własnych firm i spodziewali się znacząco większej sprzedaży i większej skali zamówień. Instytut Keralla Research odnotował wówczas wysoki wzrost wskaźnika nastrojów przedsiębiorstw KERNA – do poziomu minus 57,24 pkt. (skala -100 do +100).

Aktualnie wskaźnik KERNA wynosi minus 72,9 pkt. i wrócił do poziomu z początku roku. Chwilowy entuzjazm związany z EURO 2012 minął i nastroje uległy mocnej korekcie w dół. Aktualnie poprawy sytuacji ekonomicznej we własnej firmie spodziewa się 24,5 proc. badanych. W poprzedniej edycji badania optymistów było aż 39,7 procent.

Przybyło także pesymistów. Gorszej sytuacji spodziewa się 22,7 proc. przedsiębiorców. Kwartał wcześniej pesymistów było znacznie mniej, bo 15,3 proc. (to zmiana o 7,4 pkt. proc.).

Ogółem 78 proc. badanych przedsiębiorców oceniło, że Euro 2012 w ogóle nie wpłynęło ani pozytywnie, ani negatywnie na ich działalność. A tylko 9,7 proc., mówiło, że zauważyło pozytywny wpływ. Zatem nadzieje wyrażane tak silnie na przełomie kwietnia i maja przez MŚP i oczekiwanie _ mocnego finansowego odbicia _ okazują się być w tej grupie przedsiębiorstw raczej zawiedzione.

A czy zdaniem small biznesu fakt, że Euro 2012 odbyło się w Polsce może realnie pomóc firmom w kontaktach zagranicznych w przyszłości? Czy może poprawi się klimat biznesowy w eksporcie, czy będzie większe zaufanie do produktów z Polski? Także w tym wypadku, ponad 60% badanych nie sądzi, by mogło to pomóc w lepszym postrzeganiu wyrobów _ Made in Poland _. Zatem nadzieje wyrażane tak silnie na przełomie kwietnia i maja przez MŚP i oczekiwanie _ mocnego finansowego odbicia _ okazują się być w tej grupie przedsiębiorstw raczej zawiedzione.

Dla przedsiębiorców MŚP ten kwartał będzie więc równie trudny jak pierwszy i upłynie najwyraźniej w atmosferze zmagań o utrzymanie na rynku. Small biznes obawia się nie tylko o kondycję gospodarki krajowej ale także własnych firmy.

Przedsiębiorcy częściej, niż jeszcze kwartał wcześniej sygnalizują chęć zwalniania pracowników. Polityka samego tylko obcinania wydatków firmy, dobiega więc końca. Szukanie oszczędności, poza obszarem kadrowym, najwyraźniej firmy mają za sobą. Stąd należy się spodziewać, że ten kwartał przyniesie ostre cięcia zatrudnienia w mikro, małych i średnich firmach. Czynnikiem realnie sprzyjającym takim decyzjom, jest malejąca marżowość, czyli niższa opłacalność prowadzonej działalności. Skarżą się na nią bardzo często badani przez Instytut Keralla Resaerch przedsiębiorcy, wskazując na utrzymujące się wysokie koszty zatrudnienia i działalność opartą od miesięcy na silnej presji sprzedaży po niższych cenach.

Nie będzie więc znaczących inwestycji ze strony MŚP. Index ZAIR informujący o skali zakupów small biznesu wyniósł minus 70,7 pkt., co daje spadek o 1,9 pkt. kw/kw. Firmy nastawiają się przede wszystkim na utrzymanie niezbędnych wydatków związanych z bieżąca działalnością i sprzedażą – 25,5 proc. badanych przedsiębiorstw chce wydatkować na marketing i reklamę. Przedsiębiorcy w sezonie wakacyjnym zaplanowali również remonty hal, lokali, pomieszczeń – 18,5 proc. oraz zakup maszyn i technologii – 17,5 proc.

Czytaj więcej w Money.pl
Kryzys w Polsce według przedsiębiorców szybko nie minie Aż 60 proc. małych i średnich przedsiębiorców uważa, że w Polsce mamy kryzys. Większość z nich nie widzi perspektyw na szybką poprawę sytuacji.
Do firm wraca optymizm. Zbadali nastroje Przedstawiciele InfoMonitora: _ Mimo spodziewanych, kolejnych fala kryzysu, nastroje wyraźnie poprawiły się _.
W Polsce będzie coraz gorzej? Oto prognoza Przedsiębiorcy źle oceniają przepisy podatkowe i w większości przypadków nie zamierzają zwiększać zatrudnienia.

Autorka jest analitykiem rynku Keralla Research

wiadmomości
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)