Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Wskaźnik inflacji nie powinien niepokoić przedsiębiorców

0
Podziel się:

Kierowanie się inflacją mogłoby prowadzić do nieuzasadnionych podwyżek i pogorszyłoby pozycję konkurencyjną firmy.

Wskaźnik inflacji nie powinien niepokoić przedsiębiorców
(nyul/iStockphoto)

Majowa, 5-proc. inflacja wywołuje dyskusję w RPP i ożywia polityków, dodając nowy argument do tematu drożejącego państwa. Czy powinna wywołać podobne reakcje na poziomie przedsiębiorstw i czy na tej podstawie powinny zapadać decyzje biznesowe? Odpowiedź brzmi: nie.

Wskaźnik inflacji w dużym uproszczeniu pokazuje, o ile wzrosną nasze domowe wydatki. Składowe tego wskaźnika mają w stopniu jak najbliższym rzeczywistości oddawać strukturę wydatków domowych, dlatego np. żywność zajmuje tam najwyższą pozycję, z blisko 25-proc. udziałem, a telekomunikacja to tylko około 5 procent. Naturalnym skutkiem informacji o inflacji jest więc presja pracowników na dostosowanie ich wynagrodzeń do poziomu zwiększających się cen. Przedsiębiorcy nie powinni jednak w ten sam sposób reagować i dostosować ceny swoich usług i produktów.

Inflacja nie odzwierciedla struktury kosztowej konkretnego przedsiębiorstwa. Planując politykę ceną, firma powinna w pierwszej kolejności skupić się na rzeczywistych kosztach i ich zmianie. Jeżeli jest to producent mebli, to kluczowe są dla niego takie pozycje jak cena surowca, energii i wpływ na koszt pracy, a nie na przykład zmiana cen nieruchomości. Kierowanie się inflacją mogłoby prowadzić do nieuzasadnionych podwyżek i pogorszyłoby pozycję konkurencyjną firmy.

Dodatkowo nawet faktyczna zmiana cen surowca powinna z punktu widzenia tego samego ryzyka być kompensowana w cenie produktów z uwzględnieniem zmian dokonywanych przez naszych konkurentów, przez co w branżach o wysokiej konkurencyjności część strat może okazać się nie do odzyskania.

Nie oznacza to jednak, że informacja o inflacji nie daje przedsiębiorcy żadnej wiedzy. Przygotowuje go ona do trendów, których w pewnym stopniu na pewno jest już świadkiem, a po części uczestnikiem. Przedsiębiorca wie o tym, że może oczekiwać presji cenowej dostawców i kontrahentów, a w dłuższym okresie powinien planować politykę kształtowania cen i odpowiedzi na wymuszone nią zmiany zachowań konkurencji.

Przedsiębiorcy powinni również zwrócić uwagę na to, że podleganie presji inflacyjnej w punkcie negocjacji wynagrodzeń z pracownikami może mieć poważne negatywne skutki dla firmy. Zwiększająca się inflacja oznacza także podwyższanie stóp procentowych, a w efekcie - wyższy koszt finansowania dla przedsiębiorstw i większą presję na wyniku finansowym.

Czytaj w Money.pl
[ ( http://static1.money.pl/i/h/217/t85721.jpg ) ] (http://msp.money.pl/wiadomosci/prawo/artykul/przedsiebiorcy;beda;szkolic;sedziow;i;prokuratorow,78,0,830542.html) Przedsiębiorcy będą szkolić sędziów i prokuratorów Kursy dotyczące problematyki finansowej i gospodarczej przewiduje porozumienie zawarte między resortem sprawiedliwości i Business Centre Club. Mają ruszyć jesienią.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/4/t46852.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/inflacjabezrobocie/wiadomosci/artykul/ministerstwo;finansow;szacuje;roczna;inflacje;na;2;9;procent,30,0,703262.html) Ministerstwo Finansów szacuje roczną inflację na 2,9 procent Wskaźnik cen wzrósł w październiku o 0,6 procent.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/162/t101282.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/belka;nie;ma;obaw;o;inflacje;w;polsce,28,0,861468.html) Belka: Nie ma obaw o inflację w Polsce Prezes NBP nie martwi się wzrostem cen, gdyż, jak zwraca uwagę, sytuacja na globalnych rynkach żywnościowych i naftowych stabilizuje się, a nawet widać już, że tendencje wzrostowe odwracają się.
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)