Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Dotyczy kwestii opodatkowania podatkiem od towarów i usług usługi wynajmu "lockera" do instalacji odbiornika telewizyjnego SeeYourTV świadczonej na rzecz osób fizycznych zamieszkałych poza granicami Wspólnoty Europejskiej.

sygnatura: 1434/PV/443-151/3/07/AW

autor: Urząd Skarbowy Warszawa-Praga

data: 2007-09-27

słowa kluczowe:

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216, art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r., Dz. U. Nr 8 poz. 60 ze zm.), art. 4 ust. 1-3 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 29.06.2007 r. (data wpływu do tutejszego Urzędu 05.07.2007 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Praga

- stwierdza że wyrażone we wniosku stanowisko jest prawidłowe

U z a s a d n i e n i e

Wnioskiem z dnia 29.06.2007 r. (data wpływu do tutejszego Urzędu 05.07.2007 r.) Spółka wystąpiła o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w kwestii opodatkowania podatkiem od towarów i usług usługi wynajmu "lockera" do instalacji odbiornika telewizyjnego SeeYourTV świadczonej na rzecz osób fizycznych zamieszkałych poza granicami Wspólnoty Europejskiej. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka wprowadza do swojej oferty usługę umożliwiającą odbiór polskich programów telewizyjnych za granicą za pośrednictwem internetu, pod nazwą SeeYourTV.

W celu korzystania z tej usługi, klient (osoba fizyczna zamieszkała za granicą - poza terytorium Wspólnoty Europejskiej) musi zakupić specjalne urządzenie o nazwie SeeYourTV SYT-01, pełniące funkcę odbiornika telewizyjnego, antenę odbiorczą oraz licencję na specjalistyczne oprogramowanie pod nazwą MP Player, służące do odbioru sygnału telewizyjnego przez odbiornik. Wnioskodawca posiada licencję na to oprogramowanie i jest uprawniony do udzielania dalszych sublinencji nabywcom odbiorników SeeYourTV. Sublicencja jest udzielana na okres 12 miesięcy, z możliwością jej przedłużenia na dalsze okresy. Z tytułu zakupu odbiornika, anteny oraz 12-miesięcznej licencji klient uiszcza jednorazową opłatę. Odbiornik SeeYourTV oraz antena stają się własnością klienta. Odbiornik SeeYourTV odbiera sygnał telewizyjny (za pośrednictwem anteny), kompensuje go oraz przesyła w odpowiednim formacie w dowolne miejsce za pośrednictwem sieci Internet. Dzięki oprogramowaniu MP Player odebrany sygnał może być wyświetlony ponownie na dowolnym komputerze, laptopie czy nawet telefonie komórkowym. Dzięki takiej metodzie sygnał telewizyjny odebrany w jednym miejscu, może być oglądany w innym miejscu.

Koniecznym warunkiem funkcjonowania SeeYourTV jest zainstalowanie odbiornika wraz z anteną w Polsce. Klient może to uczynić we własnym zakresie (np. instalując odbiornik we własnym mieszkaniu, u rodziny itp.) lub skorzystać z usługi świadczonej w tym zakresie przez Wniskodawcę - mianowicie wynajmu specjalnie do tego celu przystosowanego miejsca - tzw. "lockera" - wraz z usługami dodatkowymi, z tytułu których uiszcza comiesięczne opłaty. W ramach usługi wynajmu "lockera" Wnioskodawca zapewnia klientowi:zamykaną "skrzynkę" do instalacji odbiornika SeeYourTV;klimatyzację lockera;doprowadzenie do "lockera" zasilania 220V;instalacę w "lockerze" zakupionego przez klienta odbiornika SeeYourTV wraz z osprzętem dodatkowym;zainstalowanie zakupionej przez klienta anteny do odbioru analogowego sygnału TV;doprowadzenie kabli antenowych do "lockera" i podłączenie do odbiornika SeeYourTV;uruchomienie odbiornika, przydzielenie mu odpowiedniego adresowania IP (tak aby klient mógł się do niego zalogować z sieci Internet) oraz zaprogramowanie odbiornika tak, aby mógł odbierać programy TV dostępne w miejscu instalacji.

Koniecznym warunkiem funkcjonowania usługi SeeYourTV jest również połączenie odbiornika z Internetem, dlatego też Wnioskodawca oferuje również łącze do Internetu, zapewniające transfer w kierunku sieci Internet (czyli podczas pracy odbiornika) z określoną prędkością, dzięki czemu możliwe jest przesyłanie skompensowanego sygnału z odbiornika za pośrednictwem sieci Internet do odbiorcy. Dostęp do Internetu obejmuje transmisje wychodzące (przesyłanie sygnału z odbiornika do sieci) oraz umożliwia komunikację między klientem a odbiornikiem (w celu sterowania odbiornikiem, dokonywania zdalnych zmian parametrów itp.) - łącze to nie obejmuje natomiast innych sposobów korzystania z sieci Internet. Ponadto, po uruchomieniu odbiornika, Wnioskodawca zapewnia kontrolę i nadzór pracy sytemu i oprogramowania, w celu zapewnienia ich nieprzerwanej i poprawnej pracy. Wnioskodawca oferuje również klientom opcjonalną usługę związaną z rejestracją odbiornika SeeYourTV w Polsce oraz uiszczaniem opłat abonamentowych w imieniu klienta. Z uwagi na złożony charakter usługi SeeYourTV, Wnioskodawca skalkulował ceny na poszczególne "elementy", uwzględniając występujące między mini różnice w zakresie ich opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W związku z przedstawionym stanem faktycznym Spółka zwraca się z zapytaniem, w jaki sposób powinien być opodatkowany - w zakresie podatku od towarów i usług - wynajem "lockera" do instalacji odbiornika SeeYourTV (opłata miesięczna - uwzględnia dostarczenie zasilania, klimatyzację oraz instalację odbiornika).

"Locker" stanowi specjalną "skrzynkę", w której instalowany jest odbiornik SeeYourTV, w istocie jednak nie jest to przenośny pojemnik. Istotą usługi jest bowiem zainstalowanie odbiornika w określonym miejscu na stałe. "Locker" jest na stałe wbudowany w nieruchomość (budynek), w którym się znajduje - w razie rozwiązania umowy możliwe jest przeniesienie odbiornika w inne miejsce, natomiast "lockera" przenieść się nie da bez uprzedniego przeprowadzenia prac budowlanych. Wnioskodawca przeznacza na cel świadczenia usług wynajmu "lockerów" określoną nieruchomość, którą przystosowuje do tego celu właśnie przez odpowiednie jej przebudowanie. Ponieważ odbiornik SeeYourTV zakupiony przez klienta nie powinien być dostępny dla osób trzecich, a jedynie dla klienta oraz Wnioskodawcy (w ramach realizowanych usług) konieczne jest jego odpowiednie zabezpieczenie - stąd wymóg, aby "locker" był zamykany. Jednocześnie powierzchnia niezbędna do zainstalowania odbiornika nie jest duża, w związku z czym - przy odpowiednim zaadoptowaniu i przebudowaniu pomieszczeń - możliwe jest przygotowanie znacznej liczby "lockerów" do wynajęcia w ramach jednej nieruchomości (jednego budynku).

W ramach usługi wynajmu "lockera", Wnioskodawca zapewnia również instalację odbiornika SeeYourTV i anteny oraz ich prawidłowe skonfigurowanie w celu umożliwienia prawidłowego korzystania z systemu SeeYourTV. W ocenie Wnioskodawcy, "lockera", nie jest rzeczą ruchomą, lecz stanowi część składową nieruchomości, która została przystosowana do pełnienia swojej funkcji poprzez oddzielenie jej od pozostałych części (możliwości zamknięcia) oraz doprowadzenia określonych mediów (klimatyzacja, zasilanie), w związku z czym usługa wynajmu ,,lockera" jest w istocie usługą najmu części określonej nieruchomości położonej w Polsce.Mając powyższe na względzie , zdaniem Pełnomocnika należy stwierdzić, że miejscem opodatkowania usług wynajmu "lockera" jest Polska (jako miejsce położenia nieruchomości ), a tym samym usługa ta podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (art. 5 ust. 1 pkt. 1 ustawy o podatku od towarów i usług ) przy zastosowaniu stawki podstawowej 22%, zgodnie z art. 41 par. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z przedstawionym stanem faktycznym Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Praga stwierdza, że stanowisko podatnika w tej sprawie jest prawidłowe i jednocześnie wyjaśnia: Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej ,,podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 1 przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej. W przypadku świadczenia usług zasadą jest, że miejscem ich świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28 (zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług). Od powyższej zasady ustawodawca przewidział szereg wyjatków. I tak zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 1 w przypadku świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców majątkowych i pośredników w obrocie nieruchomościami oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego - miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości. Spółka uznała, iż świadczone przez nią usługi są usługami związanymi z nieruchomościami w związku z czym uwzględniając powyższe przepisy, na podstawie przedstawionego stanu faktycznego Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Praga stwierdza, iż usługa wynajmu części nieruchomości położonej w kraju na rzecz osób fizycznych zamieszkałych poza terytorium Wspólnoty podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w kraju podstawową stawką podatku VAT - 22% - zgodnie z art. 41 ust 1, stanowiącym o tym, iż stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Biorąc pod uwagę powyższe Naczelnik Urzędu postanowił jak w rozstrzygnięciu.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz stanu prawnego obowiązującego na dzień zaistnienia zdarzenia i nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia - zgodnie z art.14b § 1 i 2 ww. ustawy Ordynacja podatkowa. Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej). Zgodnie z art. 222 Ordynacji podatkowej zażalenie na postanowienie organu podatkowego powinno zawierać zarzuty, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY