Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego

W jaki sposób dokonać korekty podatku należnego w przypadku nienależnie opodatkowanych opłat z tytułu użytkowania wieczystego?

sygnatura: IX/443-19/07

autor: Urząd Skarbowy w Przemyślu

data: 2007-09-27

słowa kluczowe:

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4, art. 81 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 1, art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), § 16 ust. 4, § 17 ust. 1 i 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu po rozpatrzeniu wniosku Urzędu z dnia 29.06.2007 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w części dotyczącej korekty podatku VAT od opłat za użytkowanie wieczyste postanawia uznać stanowisko przedstawione we wniosku za prawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku.

W dniu 29.06.2007 r. do tut. Urzędu wpłynął wniosek Strony w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika, uzupełniony pismem z dnia 17.09.2007 r. We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina Miejska na podstawie aktu notarialnego lub na podstawie umowy cywilnoprawnej oddaje w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowe opodatkowane podstawową stawką podatku (22%). Pytanie Wnioskodawcy brzmi, w jaki sposób dokonać korekty podatku należnego w przypadku, gdy czynność ta nie podlegała opodatkowaniu?

Wnioskodawca uważa, iż prawidłowym będzie wystawienie faktur korygujących ,,na zero" do wcześniej wystawionych faktur za wieczyste użytkowanie nieruchomości gruntowych oraz pomniejszenie podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym Gmina otrzyma potwierdzenie odbioru faktury korygującej. Natomiast w przypadku, gdy podstawą opodatkowania nie była faktura, podatek należny może być skorygowany w deklaracji, w której został nienależnie wykazany dokumentem wewnętrznym.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu potwierdza prawidłowość stanowiska. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy). Na podstawie regulacji art. 8 ust. 1 ustawy, przez odpłatne świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy w rozumieniu art. 7 ustawy.

Oceny charakteru czynności oddania gruntu w użytkowanie wieczyste w świetle regulacji ustawy o podatku od towarów i usług, dokonał Naczelny Sąd Administracyjny w składzie 7 sędziów w uchwale z dnia 8.01.2007 r. sygn. akt I FPS 1/06. Zgodnie z tą uchwałą, oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, a nie świadczenie usług, do którego odnosi się art. 8 ust. 1 ustawy. Ustanowienie prawa wieczystego użytkowania gruntu następuje w momencie dokonania wpisu do księgi wieczystej. W przypadku zatem, gdy oddanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste nastąpiło przed 1.05.2004 r., tj. przed tym dniem dokonano wpisu prawa użytkowania wieczystego w księdze wieczystej na podstawie zawartej w formie aktu notarialnego umowy o ustanowieniu tego prawa, to czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11.03.2004 r.

Odnosząc się natomiast do kwestii skorygowania błędnie naliczonego podatku, informuje się, że przypadki i zasady wystawiania faktur korygujących określają przepisy § 16-18 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.). Jeżeli zatem opłaty z tytułu użytkowania wieczystego gruntów ustanowionego przed 1.05.2004 r. zostały opodatkowane podatkiem VAT, Gminie Miejskiej przysługuje prawo do wystawienia faktur korygujących wg zasad określonych w § 17 ust. 1 ww. rozporządzenia, który pozwala na wystawienie faktury korygującej w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury. Gdy bowiem opodatkowano daną sprzedaż pomimo braku obowiązku podatkowego, w wystawionych fakturach wystąpiła pomyłka w stawce oraz w kwocie podatku.

Na podstawie § 16 ust. 4 w związku z § 17 ust. 6 ww. rozporządzenia, sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę; nie dotyczy to eksportu towarów, przypadków określonych w § 11 ust. 2 pkt 3, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy - w rozliczeniu za kwartał, w którym to potwierdzenie otrzymali, z uwzględnieniem zasad, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy.

W przypadku opłat za użytkowanie wieczyste nieudokumentowanych fakturami, Podatnik stosownie do art. 81 ustawy Ordynacja podatkowa może skorygować uprzednio złożoną deklarację, w której wykazał podatek od ww. opłat, poprzez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty, a co za tym idzie żądać zwrotu ewentualnie stwierdzenia nadpłaty nienależnie zapłaconego podatku.

Prawo do skorygowania deklaracji dopuszcza art. 81 Ordynacji podatkowej, z wyjątkami wskazanymi w art. 81b § 1. W przypadku wnioskodawcy nie zaszły okoliczności uniemożliwiające dokonanie korekty deklaracji, w związku z czym stanowisko Gminy w przedmiotowej sprawie należy uznać za prawidłowe.

Referencje

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY