Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Czy pełniąc funkcje syndyma mam prawo skorzystać ze zwolnienia podmiotowego określonego w art 113 ust. 1?

sygnatura: IS.II/1-4430/129/06

autor: Izba Skarbowa w Rzeszowie

data: 2006-09-21

słowa kluczowe:syndycy, zwolnienia podmiotowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie działając na podstawie art. 14b § 5 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu zażalenia Teresy Kuc z dnia 11.07.2006r. na postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z dnia 4.07.2006 r., znak U.S.II 443/68/2006 w sprawie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w którym uznał stanowisko przedstawione przez Stronę za nieprawidłowe odmawia zmiany zaskarżonego postanowienia

Wnioskiem z dnia 25.04.2006 r. uzupełnionym pismem z dnia 30.05.2006 r. T K zwróciła się do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Ze złożonego wniosku wynika, iż w czerwcu 2000 r. Podatniczka rozpoczęła działalność gospodarczą dokonując rejestracji jako podatnik VAT. W dniu 23.07.2002 r. złożyła zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności opodatkowanych VAT-Z, wskazując czasowe zawieszenie działalności opodatkowanej VAT. Zawieszonej działalności nie podjęła, natomiast w okresie tym wykonywała funkcję syndyka masy upadłości, osiągając z tego tytułu w 2003 r. obrót w wysokości 74.500 zł Pytanie Strony dotyczyło kwestii czy pełniąc funkcję syndyka ma prawo skorzystać ze zwolnienia podmiotowego określonego w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). nazywanej dalej "ustawą", czy miała prawo skorzystać z tego zwolnienia w maju 2004 r., oraz jak wyliczyć kwotę uprawniającą do zwolnienia w roku 2004 r. W opinii Strony ma ona prawo do skorzystania ze zwolnienia, natomiast do wyliczenia kwoty uprawniającej do zwolnienia należy uwzględnić wyłącznie obrót z czynności wykonanych jako syndyk po dniu 1.05.2004 r.

Po rozpatrzeniu przedmiotowej sprawy Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, postanowieniem z dnia 4.07.2006 r., znak USII-443/68/2006, uznał stanowisko Strony za nieprawidłowe. W ocenie organu I instancji Podatniczka od 1.05.2004 r. nie była uprawniona do korzystania ze zwolnienia podmiotowego z uwagi na wartość obrotu uzyskanego w 2003 r., który przekroczył równowartość 10.000 euro.

Pismem z dnia 11.07.2006 r. Strona złożyła zażalenie na wydane postanowienie, zarzucając sprzeczność ustaleń co do stanu prawnego czynności wykonywanych przez syndyków w świetle prawa podatkowego, sprzeczność zaskarżonego postanowienia z postanowieniem organu I instancji z dnia 21.02.2006 r., znak IUS-II/443/2/2006r., wydanie orzeczenia w oparciu o nieobowiązujące przepisy ustawy z dnia 11.03.1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym.

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie dokonując oceny zgodności z prawem wydanego postanowienia stwierdził co następuje: Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro. Przepis ustępu 11 tegoż artykułu stanowi, iż podatnik, który utracił prawo do zwolnienia, lub z niego zrezygnował, może po upływie 3 lat, licząc od końca miesiąca, w którym utracił prawo do zwolnienia lub z niego zrezygnował, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1. Oczywiście po spełnieniu generalnego warunku dotyczącego wysokości obrotów uzyskanych w poprzednim roku podatkowym.Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 17.11.2003 r. określił wartość sprzedaży towarów i usług za 2003 r. uprawniającą do zwolnienia od podatku od towarów i usług w wysokości 45.700 zł. Wobec faktu, iż od 1.05.2004 r. weszła w życie obecnie obowiązująca ustawa z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, na mocy art. 168 ust. 1 postanowiono iż w 2004 r. kwotę stanowiąca równowartość 10.000 euro przyjmuje się w wysokości określonej przepisem wykonawczym wydanym na podstawie poprzednio obowiązującej ustawy - czyli w wysokości 45.700 zł.Poza sporem w niniejszej sprawie jest, że czynności syndyka do 30.04.2004r. korzystały ze zwolnienia od podatku VAT, natomiast od 1.05.2004 r. podlegają opodatkowaniu 22% podatkiem od towarów i usług. Kwestiami spornymi natomiast jest to czy Podatniczka może od 1.05.2004 r. korzystać ze zwolnienia podmiotowego i to jak obliczyć wartość sprzedaży upoważniającej do niego. Kluczowym przepisem w sprawie jest przepis art. 168 ust. 3 ustawy o VAT, zgodnie z którym do obliczenia wartości sprzedaży za 2003 rok oraz za okres od dnia 1.01.2004 r. do 30.04.2004 r. przyjmuje się wartość sprzedaży towarów w rozumieniu art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 8.01.1993 r. Zaznaczyć należy w tym miejscu, że przepis art. 14 ust. 1 ustawy o VAT obowiązującej do 30.04.2004 r. nie wyłączał z kwoty sprzedaży między innymi wartości sprzedaży zwolnionej, jak to czyni od 1.05.2004 r. przepis art. 113 ust 2 obecnie obowiązującej regulacji, a wyłącznie taki obrót Podatniczka uzyskała zarówno w 2003 r. jak i w okresie od 1.01.2004 r. do 30.04.2004 r. Stąd, przy ocenie prawa Podatniczki do zwolnienia podmiotowego wg stanu prawnego obowiązującego od 1.05.2004 r. art. 168 ust. 3 obliguje do określenia wartości sprzedaży decydującej o prawie do zwolnienia podmiotowego wg przepisu art. 14 ust. 1 ustawy o VAT z dnia 8.01.1993 r. (czyli łącznie ze sprzedażą zwolnioną od podatku VAT) i zasadnie organ I instancji według tego przepisu wyznaczył wartość sprzedaży decydującej o prawie do zwolnienia podmiotowego. Z tego też względu tutejszy organ uznaje za bezpodstawny zarzut dotyczący wydania orzeczenia w oparciu o przepisy nieobowiązującej ustawy o VAT z dnia 8.01.1993 r.

Strona zarzuca zaskarżonemu postanowieniu, że stwierdza, iż "wynagrodzenie otrzymane w roku poprzednim tj w roku 2003 stanowi wartość sprzedaży opodatkowanej", które to stwierdzenie miałoby świadczyć o sprzeczności zaskarżonego postanowienia z przepisami ustawy z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług oraz pismem Ministra Finansów z dnia 30.12.2004 r. przywołanym w postanowieniu organu i instancji z dnia 21.02.2006 r znak: I US-II/443/2/2006 Organ I instancji w zaskarżonym postanowieniu nie zawarł stwierdzenia o którym pisze Strona, stwierdził jedynie, przytaczając treść art. 168 ust. 3, iż "do obliczenia wartości sprzedaży opodatkowanej o której mowa w art. 113 za rok 2003 r. oraz za okres od dnia 1.01.2004 do 30.04.2004 r. przyjmuje się wartość sprzedaży towarów w rozumieniu art. 14 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 175. W tej sytuacji zarzut Strony dotyczący sprzeczności postanowienia z wymienionymi dokumentami należy uznać za całkowicie bezpodstawny. Tutejszy organ zauważa, że zarówno obecnie obowiązująca ustawa o VAT jak i pismo Ministra Finansów z dnia 30.12.2004 r. znak PP10-812-1022/04/MR/3545 w sprawie opodatkowania czynności syndyków w żadnym momencie nie stanowią wprost ani pośrednio (wbrew twierdzeniu Strony), iż wobec opodatkowania czynności syndyków od dnia 1.05.2004 r. "wszelkie prawa i obowiązki z tym podatkiem związane powstały z dniem 1.05.2004 r. w tym także prawo do skorzystania ze zwolnienia od podatku.", stąd pogląd Podatniczki w tym zakresie należy uznać za nieuprawniony.W konsekwencji stwierdzić należy, iż tutejszy organ nie stwierdził w zaskarżonym postanowieniu uchybień, które spowodowałyby konieczność jego zmiany. W tej sytuacji tutejszy organ orzeka jak w sentencji. Niniejsza decyzja nie jest ostateczna w administracyjnym toku instancji .

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY