Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Czy przekazywanie napojów alkoholowych kontrahentom, przedstawicielom handlowym i innym osobom współpracującym ze spółką będzie stanowiło koszt uzyskania przychodów?

sygnatura: IS.I/2-4231/22/06

autor: Izba Skarbowa w Rzeszowie

data: 2006-12-06

słowa kluczowe:alkohol, napoje alkoholowe, reklama, reprezentacja

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie zmienia z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kolbuszowej z dnia 4.08.2006 r., znak: US.I-1.1.423/3/2006, w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w ten sposób, że uznaje stanowisko przedstawione przez V. spółka akcyjna w W. we wniosku z dnia 26.05.2006 r. (...) za nieprawidłowe.

Pismem z dnia 26.05.2006 r. (...) spółka akcyjna V. zwróciła się z wnioskiem do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kolbuszowej o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie (art. 14a § 1 ordynacji podatkowej). Przedstawiając stan faktyczny spółka wskazała, iż w związku z prowadzoną działalnością dokonuje zakupu usług gastronomicznych (spotkania z kontrahentami poza siedzibą spółki), przekazuje prezenty kontrahentom oraz zużywa artykuły spożywcze w postaci kawy, herbaty, ciastek itp. podczas spotkań z kontrahentami oraz przedstawicielami handlowymi w swojej siedzibie i poza siedzibą. Ponadto spółka zakupuje napoje alkoholowe z przeznaczeniem dla sekretariatu na poczęstunek dla gości, a także z przeznaczeniem dla kontrahentów i innych osób współpracujących ze spółką. Wyżej wymienione zakupy kwalifikowane są w koszty reprezentacji i reklamy. W tak opisanym stanie faktycznym spółka wniosła o wydanie interpretacji, czy przekazywanie napojów alkoholowych kontrahentom, przedstawicielom handlowym i innym osobom współpracującym ze spółką będzie stanowiło koszt uzyskania przychodów. Zdaniem spółki przekazywanie napojów alkoholowych kontrahentom, przedstawicielom handlowym i innym osobom współpracującym ze spółką w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będzie traktowane jak inne prezenty i kwalifikowane w koszty reprezentacji i reklamy w ramach obowiązującego limitu.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kolbuszowej, po dokonaniu oceny stanowiska zawartego w ww. wniosku, postanowieniem z dnia 4.08.2006 r., znak: US.I-1.1.423/3/2006 stwierdził, że stanowisko strony zawarte we wniosku z dnia 26.05.2006 r. w kwestii zaliczenia do kosztów reprezentacji i reklamy w ramach obowiązującego limitu napojów alkoholowych przekazywanych kontrahentom, przedstawicielom handlowym i innym osobom współpracującym ze spółką w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, jest prawidłowe.

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, analizując przedstawiony stan faktyczny, stanowisko wnioskodawcy oraz przedmiotowe postanowienie ustalił i stwierdził:

Stosownie do zapisu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy. Zgodnie z treścią art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25 % przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.

Przepisy ustaw podatkowych nie zawierają definicji pojęć "reprezentacja" i "reklama" dlatego też stosując wykładnię językowa przepisu należy posiłkować się definicjami zawartymi np. w Słowniku języka polskiego (PWN, Warszawa 1981). Zgodnie ze Słownikiem "reprezentacja" to "okazałość, wytworność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem lub pozycją społeczną"; "reklama" zaś to "rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie czegoś, zalecenie czegoś". W świetle ww. pojęć należy stwierdzić, że nie każdy wydatek na prezent zakupiony i wręczony kontrahentowi należy uznać za wydatek związany z reprezentacją i reklamą, a tym samym za koszt uzyskania przychodu, czy też za koszt w ramach limitu określonego w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Stwierdzić należy, iż do kosztów reprezentacji i reklamy objętej limitem można zaliczyć tylko takie wydatki, które służą kształtowaniu wizerunku firmy oraz wiedzy o jej działaniach i produktach, zachęcają do ich nabywania albo stanowią przedmioty zwyczajowo wręczane jako upominki. Takie działania kształtują bowiem opinię o firmie wśród kontrahentów, a także potencjalnych klientów, przez co mogą przyczynić się do uzyskania lub zwiększenia przychodów. Wręczanie kontrahentom upominków w postaci alkoholu nie służy kształtowaniu dobrego wizerunku firmy.

Zgodnie z ugruntowanym w orzecznictwie sądowym poglądem, wydatki firm na nabycie alkoholu należy ocenić negatywnie, co przesądza o tym, że nie można zaliczać ich w koszty działalności. Powyższe znajduje odzwierciedlenie np. w wyroku Naczelnego Sąd Administracyjnego w Gdańsku z dnia 21.11.1997 r., sygn. akt I SA/Gd 359/96, LEX 32659. W uzasadnieniu tego wyroku Sąd stwierdził, "iż powoływanie się na rzekome prawo zwyczajowe, które ma polegać na tym, że ułatwia prowadzenie działalności handlowej - czy w ogóle gospodarczej - poczęstunek alkoholowy, nie może odnieść skutku. Propagowanie zwyczaju, który jest etycznie naganny w żadnym przypadku nie mógłby być stosowany na dobro strony na taki zwyczaj się powołującej (...)".

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że wydatki na prezenty dla kontrahentów w postaci alkoholu nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY