Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego

"Czy przedstawiony powyżej sposób sprzedaży gazu w zwolnieniu od akcyzy jest zgodny z przepisami prawa akcyzowego, skoro nie jest spełniony §15 ust. 2 ww. rozporządzenia, ponieważ nie nastąpiła jeszcze formalna sprzedaż gazu płynnego?"

sygnatura: 440000-PA-9116-415/06/916/JB

autor: Izba Celna w Warszawie

data: 2006-12-11

słowa kluczowe:akcyza, gaz płynny, zwolnienie z podatku akcyzowego

D E C Y Z J A

Na podstawie art. 233 § 1 pkt 1 w związku z art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 9 sierpnia 2006r. na postanowienie Naczelnika Urzędu Celnego w Pruszkowie Nr 445000-PA-9104-38/06/84/KN z dnia 31 lipca 2006r. stanowiące pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego uznające za nieprawidłowe stanowisko XXX w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku akcyzowego w trybie §15 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. (Dz. U. 2006 r. Nr 72, poz. 500 z późn. zm.)

- utrzymuje w mocy zaskarżone postanowienie.

UZASADNIENIE

Jak wynika z akt sprawy, w dniu 19.05.2006r. do Naczelnika Urzędu Celnego w Pruszkowie wpłynął wniosek XXX, zwanej dalej Podatnikiem, o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym Podatnik przedstawił następujący stan faktyczny:

Podatnik posiada rozlewnie gazu płynnego rozproszone na terenie całego kraju. Rozlewnie uzyskały status składów podatkowych i objęte są stałym nadzorem.

Podatnik sprzedaje gaz płynny propan butan do celów grzewczych, między innymi odbiorcom indywidualnym, korzystającym ze zwolnienia zawartego w § 15 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Podatnik podpisuje umowę z klientem na montaż instalacji i dostawy gazu do celów grzewczych. Podatnik sprzedaje instalację klientowi po jej wykonaniu. Jednak sam zbiornik pozostaje własnością Podatnika i jest dzierżawiony klientowi. W momencie dostawy klient podpisuje dla Podatnika oświadczenie, o którym mowa w ust. 4 ww. rozporządzenia oraz odbiera fakturę za cały gaz danej dostawy.

Podatnik zmuszony konkurencją planuje jednak dokonanie następującej zmiany w dotychczasowym systemie sprzedaży gazu: na montowanych zbiornikach u klientów będzie montowany system telemetryczny , na podstawie wskazań którego Podatnik będzie wiedział, ile gazu pozostało w zbiorniku oraz ile klient zużył w okresie rozliczeniowym np. w miesiącu. Klient nie będzie fakturowany już przy dostawie za całą ilość gazu dostarczonego tak jak dotychczas, ale będzie fakturowany sukcesywnie w okresach miesięcznych za faktyczne zużycie gazu. Oznacza to, że w zbiorniku u klienta będzie gaz, którego właścicielem jest Podatnik. Zaświadczenie o zużyciu gazu do celów grzewczych będzie podpisywane jednak przy dostawie gazu.

Podatnik informuje, że w sprawach, których dotyczy niniejszy wniosek nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.

Pytanie Podatnika w złożonym przez niego wniosku było następujące: "Czy przedstawiony powyżej sposób sprzedaży gazu w zwolnieniu od akcyzy jest zgodny z przepisami prawa akcyzowego, skoro nie jest spełniony §15 ust. 2 ww. rozporządzenia, ponieważ nie nastąpiła jeszcze formalna sprzedaż gazu płynnego?"

Zdaniem Podatnika takie stanowisko jest prawidłowe, gdyż mimo iż gaz należący do Podatnika znajduje się poza składem podatkowym w zbiorniku dzierżawionym przez klienta, to jednak zostanie on zużyty do celów grzewczych, o czym poinformował klient w oświadczeniu i sukcesywnie zafakturowany. Fakturowanie częściowe wprowadzone na rynek ma ułatwić klientowi planowanie jego wydatków i spowodować, że korzystanie i płacenie za energię z propanu - butanu upodobni się do korzystania z innych nośników.

Zdaniem Podatnika §15 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego nie mówi, w którym momencie ma nastąpić sprzedaż wyrobu zwolnionego. Najważniejszym warunkiem w opinii wnioskodawcy jest oświadczenie, że zostanie on zużyty do celów innych niż napęd pojazdów samochodowych.

Po rozpatrzeniu wyżej wymienionego wniosku Naczelnik Urzędu Celnego w Pruszkowie postanowieniem Nr 445000-PA-9104-38/06/84/KN z dnia 31.07.2006r. uznał przedstawione przez Podatnika stanowisko za nieprawidłowe.

W uzasadnieniu postanowienia Naczelnik Urzędu Celnego w Pruszkowie wyjaśnił, iż zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) opodatkowaniu akcyzą podlega m.in. wyprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego.

W dalszej części uzasadnienia Naczelnik Urzędu Celnego w Pruszkowie wyjaśnia, iż w myśl §15 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. 2006 r. Nr 72, poz. 500 z późn. zm.) będzie miało miejsce w przypadku, gdy są one zużywane do innych celów niż do napędu pojazdów samochodowych. Stosownie do §15 ust. 2 zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w ust. 1 ma zastosowanie pod warunkiem, że:

1) gaz płynny jest rozlewany do butli gazowych w składzie podatkowym;

2) gaz płynny jest sprzedawany ze składu podatkowego uprawnionemu nabywcy lub przez podmiot, o którym mowa w ust. 3 pkt 2.

Organ I instancji wskazał ponadto, iż zgodnie z ust. 3 ww. rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, uprawnionym nabywcą, o którym mowa w ust. 2 pkt. 2, jest podmiot dokonujący zakupu wyrobów, o których mowa w ust. 1, który:

1) zużywa wyroby, o których mowa w ust. 1, na cele inne niż do napędu pojazdów samochodowych i który złoży oświadczenie, że gaz płynny nie będzie przeznaczony do napędu pojazdów samochodowych; oświadczenie powinno być złożone na fakturze VAT lub na dowodzie dostawy;

2) dokonuje odsprzedaży wyrobów, o których mowa w ust. 1, podmiotowi, o którym mowa w pkt 1.

Z uzasadnienia postanowienia wynika zatem, iż zwolnienie od akcyzy gazu płynnego propan - butan może nastąpić po spełnieniu warunków określonych w §15 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego tj. musi nastąpić sprzedaż ze składu podatkowego tego gazu uprawnionemu nabywcy.

Pismem z dnia 9 sierpnia 2006r. Podatnik złożył zażalenie na postanowienie Naczelnika Urzędu Celnego w Pruszkowie Nr 445000-PA-9104-38/06/84/KN z dnia 31.07.2006r.

Zdaniem Podatnika stanowisko Naczelnika Urzędu Celnego w Pruszkowie jest niezasadne, gdyż mimo iż gaz należący do Podatnika znajduje się poza składem podatkowym w zbiorniku dzierżawionym przez klienta, to jednak zostanie on zużyty do celów grzewczych o czym zaświadczyłby klient w oświadczeniu złożonym przy dostawie.

Podatnik stoi na stanowisku, że częściowe fakturowanie klienta na podstawie urządzeń telemetrycznych z urządzeń zamontowanych na zbiorniku przydomowym klienta i monitorowanych przez Podatnika ma ułatwić klientowi planowanie jego wydatków, a Podatnikowi umożliwi dostosowanie się do wymogów rynku i funkcjonujących już na rynku tego typu rozwiązań.

Na potwierdzenie zasadności swojego stanowiska Podatnik przedstawił kopie umów na dostawy gazu płynnego, jakie ze swoimi klientami zawierają inne spółki. Z przedstawionych umów wynika, że spółki te rozliczają się ze swoimi klientami ryczałtowo lub przy pomocy częściowego comiesięcznego fakturowania.

Podatnik wskazał, iż postępowanie spółek jest całkowicie sprzeczne ze stanowiskiem Naczelnika Urzędu Celnego w Pruszkowie. Ponadto dodał, iż nie sądzi, aby spółki te zrezygnowały ze zwolnienia w przypadku sprzedaży dla klientów zużywających gaz do celów grzewczych. Argumentem przemawiającym przeciw interpretacji organu I instancji jest, zdaniem Podatnika, fakt, iż spółki te posiadają składy podatkowe objęte szczególnym bądź stałym nadzorem podatkowym, który z pewnością zwraca uwagę na transakcje wywozu gazu do celów grzewczych.

Przy piśmie Nr 445000-PA-9116-34/06/45/KN z dnia 15 września 2006r. Naczelnik Urzędu Celnego w Pruszkowie przesłał do Dyrektora Izby Celnej w Warszawie zażalenie Podatnika z dnia 9 sierpnia 2006r. na swoje postanowienie nr jw. wraz z aktami sprawy w celu załatwienia zgodnie z właściwością.

Po rozpatrzeniu przedmiotowego zażalenia i analizie akt niniejszej sprawy Dyrektor Izby Celnej w Warszawie stwierdza, co następuje.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 24 ust. 2 i art. 25 ust. 5 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), Minister Finansów dnia 26 kwietnia 2004r. wydał rozporządzenie w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2006r., Nr 72, poz. 500 z późn. zm.).

Stosownie do § 15 ust. 1 zwalnia się od akcyzy gaz płynny - propan, butan, mieszaniny propanu - butanu, gdy są zużywane do innych celów niż do napędu pojazdów samochodowych.

Wskazać przy tym należy, iż zgodnie z §15 ust. 2 zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie pod warunkiem, że:

1) gaz płynny jest rozlewany do butli gazowych w składzie podatkowym;

2) gaz płynny jest sprzedawany ze składu podatkowego uprawnionemu nabywcy lub przez podmiot, o którym mowa w ust. 3 pkt 2.

Uprawnionym nabywcą, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, jest podmiot dokonujący zakupu wyrobów, o których mowa w ust. 1, który:

1) zużywa wyroby, o których mowa w ust. 1 , na cele inne niż do napędu pojazdów samochodowych i który złoży oświadczenie, że gaz płynny nie będzie przeznaczony do napędu pojazdów samochodowych; oświadczenie powinno być złożone na fakturze VAT lub na dowodzie dostawy;

2) dokonuje odsprzedaży wyrobów, o których mowa w ust. 1 podmiotowi, o którym mowa w pkt 1.

Aby móc skorzystać ze zwolnienia od akcyzy, sprzedawca ma obowiązek, zgodnie z §15 ust. 6 cytowanego rozporządzenia, w przypadku sprzedaży:

1) osobom prawnym, jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej oraz osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą - do uzyskania od nabywcy oświadczenia, że gaz płynny nie będzie przeznaczony do napędu pojazdów samochodowych; oświadczenie to może być złożone na wystawionej fakturze VAT, a jeżeli jest składane odrębnie, powinno zawierać datę złożenia oświadczenia oraz powinno być dołączone do kopii faktury VAT;

2) osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej - do uzyskania od nabywcy oświadczenia, że gaz płynny nie będzie przeznaczony do napędu pojazdów samochodowych; oświadczenie to powinno być dołączone do kopii paragonu lub kopii innego dokumentu sprzedaży wystawionego nabywcy, a w przypadku braku takiej możliwości sprzedawca jest obowiązany wpisać na oświadczeniu numer i datę wystawienia dokumentu potwierdzającego sprzedaż.

Z powyższego wynika zatem, iż dokonując sprzedaży gazu zwolnionego od akcyzy ze względu na jego przeznaczenie, Podatnik ma obowiązek spełnić określone warunki. Dopiero po ich spełnieniu będzie on miał prawo do skorzystania z instytucji zwolnienia od podatku akcyzowego.

Jednym z takich warunków w przypadku sprzedaży jest obowiązek wystawienia przez sprzedawcę dokumentu zakupu, a więc np.: paragonu lub faktury. Do kopii dokumentu potwierdzającego dokonanie zakupu gazu płynnego powinno zostać dołączone oświadczenie, że gaz płynny nie będzie przeznaczony do napędu pojazdów samochodowych. Oświadczenie takie powinno zawierać m.in. ilość nabytego przez nabywcę gazu płynnego. Z powyższego wynika więc, że ilość gazu wykazana przez sprzedawcę na dokumencie potwierdzającym dokonanie sprzedaży oraz ilość gazu wykazana w oświadczeniu złożonym przez nabywcę powinny być takie same. Obowiązkiem nabywcy jest bowiem wykazanie na składanym oświadczeniu rzeczywistej ilości nabytego gazu, a więc tej, która znajduje na dokumencie potwierdzającym dokonanie sprzedaży.

Stanowisko reprezentowane przez Podatnika w zażaleniu na postanowienie organu I instancji jest zatem niedopuszczalne w świetle obowiązujących przepisów prawnym.

Zdaniem Dyrektora Izby Celnej w Warszawie argumenty podnoszone przez Podatnika w zażaleniu na postanowienie organu I instancji, a dotyczące faktu stosowania urządzeń telemetrycznych przez inne spółki sprzedające gaz płynny i rozliczania klientów ryczałtowo lub drogą comiesięcznego fakturowania, w świetle wyżej przedstawionych uregulowań prawnych nie mogą mieć wpływu na odmienne rozstrzygnięcie sprawy.

Istotą pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa wydawanej przez organ podatkowy jest nie tylko wskazanie odpowiednich przepisów prawnych, ale również dokonanie oceny prawnej stanowiska pytającego. Organ podatkowy udziela interpretacji w konkretnej indywidualnej sprawie dotyczącej Podatnika, który wystąpił z wnioskiem o jej dokonanie. Nie może natomiast odnieść się do praktyki stosowanej przez inne spółki.

Mając na uwadze stan faktyczny i prawny sprawy, Dyrektor izby Celnej w Warszawie stwierdza, że Naczelnik Urzędu Celnego w Pruszkowie wydając postanowienie stanowiące interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego zasadnie uznał stanowisko Podatnika za nieprawidłowe, a tym samym zażalenie nie zasługuje na uwzględnienie.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY