Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego

dotyczy udzielenia pisemnej interpretacji w przedmiocie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych stypendium naukowego, finansowanego przez Komisję Europejską

sygnatura: PBF/4117-005-16/05

autor: Izba Skarbowa w Olsztynie

data: 2005-12-08

słowa kluczowe:dochody uzyskiwane za granicą, stypendium naukowe, umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania

Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie, działając na podstawie art. 14b § 5 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 02.08.2005 r. na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie z dnia 25.07.2005 r., znak: US. VI/I-415-93-VI/05 w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji w przedmiocie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych stypendium naukowego "J." z siedzibą w G. w B., finansowanego przez Komisję Europejską za pośrednictwem instytucji przyjmującej - Dyrektoriat Generalny "J." Belgia.

- odmawia uchylenia przedmiotowego postanowienia.

Zaskarżonym postanowieniem organ I instancji udzielił pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, nie podzielając poglądu Strony, iż dochody uzyskane ze stypendium naukowego "J." z siedzibą w G. w B., przeznaczonego na prowadzenie badań naukowych za granicą i wypłacanego bez pośrednictwa polskich jednostek, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 39 i 46 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późń.zm.) i stanowiska Ministra Edukacji Narodowej i Sportu, wyrażonym w decyzji nr DSW-2-0412-06/ZM/2004 z dnia 06.07.2004 r. Stwierdził, iż w stanie faktycznym rozpatrywanej sprawy, brak jest podstaw do zastosowania wyżej powołanych przepisów, bowiem odnoszą się one wyłącznie do dochodów, których źródło przychodu znajduje się w Polsce i wypłacane są przez upoważnione w świetle polskiego prawa jednostki polskie.

W zażaleniu z dnia 02.08.2005 r. Strona wniosła o uchylenie zaskarżonego postanowienia w całości oraz orzeczenie zgodnie z tezą przedstawioną w uzasadnieniu. Zarzuciła organowi I instancji błędne ustalenia faktyczne i niewłaściwe zastosowanie przepisów art. 21 ust. 1 pkt 39 i 46 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j. t. Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 z późń. zm.). Podniosła, iż o zasadności zwolnienia z podatku dochodowego otrzymanego stypendium naukowego świadczy decyzja Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 06.07.2004 r., nr DSW-2-0412-06/ZM/2004, na mocy której zatwierdzono zasady przyznawania m.in. stypendiów W (J.). Decyzja ta zawiera wyraźną informację, że ww. stypendia są wolne od podatku dochodowego. Jak podkreśliła Strona, program stypendialny J. adresowany jest do polskich naukowców, starających się o wyjazd na stypendium do wybranej placówki naukowej państw członkowskich Unii Europejskiej, nie jest natomiast możliwe przyjmowanie obcych naukowców w Polsce. Z tych też względów, Strona zakwestionowała stanowisko organu I instancji, zgodnie z którym zwolnienie przedmiotowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy znajduje zastosowanie jedynie do dochodów uzyskanych ze źródeł położonych na terytorium Polski. Stwierdziła również, iż celem wydania ww. decyzji było właśnie zwolnienie z zapłaty należnego podatku podatników-srypendystów, podlegających w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Ponadto, Strona uznała za błędne odwołanie się przez organ I instancji, w toku postępowania wyjaśniającego, do treści orzeczenia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 06.02.2004 r., sygn. akt III S.A. 2394/02 (OSP 2005/4/52) twierdząc, że rozstrzygnięcie to dotyczyło odmiennego stanu faktycznego.

Organ odwoławczy, rozpatrując niniejsze odwołanie stwierdza co następuje:

Stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j. t. Dz. U. z 2000 Nr 176, poz. 176 z późń. zm.), w brzmieniu obowiązującym w 2005 r., opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodu wymienionego w art. 21, 52 i 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Wolne od podatku dochodowego, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy, są stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktorancie otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Z wyjaśnień Strony wynika, że we wrześniu 2005 r., rozpoczęła realizację międzynarodowego stypendium naukowego W. (J.) z siedzibą w G. (B.), przyznanego na okres 12 miesięcy, na prowadzenie badań naukowych w dziedzinie wykorzystania technologii sztucznego nosa w ocenie jakości produktów spożywczych i bezpieczeństwa żywności. Do wniosku o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Strona załączyła decyzję Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 06.07.2004 r., nr DSW-2-0412-06/ZM/2004, wydaną na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i zatwierdzającą zasady przyznawania stypendium W. C. B.

Mając na celu wyjaśnienie przedmiotowej sprawy, organ odwoławczy pismem z dnia 29.09.2005 r., wezwał Stronę do przedstawienia dokumentów (tj.: umowy, kontraktu), potwierdzających zasady finansowania i sposób wypłaty przyznanego stypendium naukowego. W odpowiedzi na powyższe, dostarczono zaświadczenie z dnia 13.10.2005 r. wystawione przez Biuro Współpracy z Zagranicą Uniwersytetu ... w O. informujące, iż ich pracownik dr A. K. przebywa na stypendium w E. C. B. w B. W pisemnym oświadczeniu z dnia 21.10.2005 r., Strona wskazała natomiast, że wypłata stypendium kategorii 40, ufundowanego ze środków Komisji Europejskiej, następuje na podstawie umowy zawartej pomiędzy nią jako stypendystą, a instytucją przyjmującą (instytut badawczy w G., B.).

Zgodnie z art. 3 ust. 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Przepis art. 4a ustawy stanowi natomiast, że cyt. przepis art. 3 ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczypospolita Polska.

Przepis art. 15 ust. 1 i 2 Konwencji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz zapobiegania oszustwom podatkowym i uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodów i majątku z dnia 20.08.2001 r., podpisanej przez Polskę i Belgię (Dz. U. z 2004 r. Nr 211, poz. 2139), z zastrzeżeniem postanowień artykułów 16, 18 i 19 stanowi, iż pensje, płace i inne podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje za pracę najemną, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że praca wykonywana jest w drugim Umawiającym się Państwie. Jeżeli praca jest tam wykonywana, to otrzymywane za nią wynagrodzenie może być opodatkowane w tym drugim Państwie (ustęp 1). Bez względu na postanowienia ustępu 1 wynagrodzenia, jakie osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje za pracę najemną wykonywaną w drugim Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Państwie, jeżeli:

  1. odbiorca przebywa w drugim Państwie przez okres lub okresy nieprzekraczające łącznie 183 dni w okresie dwunastu miesięcy, rozpoczynającym się lub kończącym w danym roku podatkowym, i
  2. wynagrodzenia są wypłacane przez pracodawcę lub w imieniu pracodawcy, który nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w drugim Państwie, i
  3. wynagrodzenia nie są ponoszone przez zakład lub stałą placówkę, którą pracodawca posiada w drugim Państwie (ustęp 2).

Stosownie do postanowień art. 21 ust. 1 i 3 powołanej Konwencji, części dochodu osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym Umawiającym się Państwie, bez względu na to skąd pochodzą, które nie są objęte postanowieniami poprzednich artykułów niniejszej Konwencji, mogą być opodatkowane tylko w tym Państwie (ustęp 1). Bez względu na postanowienia ustępu 1 części dochodu osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w pierwszym Umawiającym się Państwie, pochodzące z drugiego Umawiającego się Państwa, które nie są objęte postanowieniami poprzednich artykułów Konwencji, mogą być również opodatkowane w tym drugim Państwie, jeżeli te części dochodu nie są opodatkowane w pierwszym Państwie (ustęp 3).

Z wyżej cyt. przepisów wynika, iż dla rozstrzygnięcia kwestii opodatkowania bądź zwolnienia z podatku przychodów Strony, niezbędne jest ustalenie, jakie jest ich źródło i w jakim kraju ono się znajduje. Powyższe decyduje bowiem o tym, czy dochód taki będzie podlegał opodatkowaniu według prawa obcego, czy też polskiego. Z załączonego przez Stronę aneksu do powołanej decyzji Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 06.07.2004 r., dotyczącego zasad finansowania wynika, iż świadczenie dla stypendysty w postaci wynagrodzenia może być wypłacane na jeden z dwóch sposobów, a wybór zależy od instytucji przyjmującej oraz obowiązującej w danym kraju legislacji. A zatem, źródłem wypłacanego wynagrodzenia może być umowa o pracę (employment contract), bądź stypendium (stipend).

W przypadku, gdy źródło dochodów znajduje się za granicą i podlega opodatkowaniu według prawa obcego, czyli tam odprowadzany jest podatek (np. praca najemna), nie można stosować do obliczenia podatku z tego przychodu, ulg wynikających z prawa polskiego, z wyjątkiem takich, które wyraźnie odnoszą się do osób czasowo przebywających za granicą i tam uzyskujących dochody (np. art. 21 ust. 1 pkt 23a cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). W takiej sytuacji, przy obliczaniu należnego za dany rok podatkowy podatku, należy jedynie uwzględnić zasady unikania podwójnego opodatkowania, o których mowa w art. 27 ust. 8, 9 i 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast w przypadku, gdy podatnik uzyskuje np. dochody, o których mowa w art. 21 powołanej Konwencji, będzie on podlegał opodatkowaniu w Polsce według zasad określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym z uwzględnieniem zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z dostarczonych dokumentów nie wynika, na jakich zasadach instytucja przyjmująca wypłaca Stronie środki przyznane na realizację stypendium. Podkreślenia wymaga, iż Strona mimo wezwania do złożenia stooswnychdokumentów, nie przedłożyła dokumentu źródłowego w postaci umowy zawartej z instytucją przyjmującą. Z tych względów, w ocenie organu odwoławczego, brak jest podstaw do uwzględnienia zarzutów zażalenia i uznania stanowiska Strony za prawidłowe, a tym samym uchylenia zaskarżonego postanowienia.

Bez wpływu na niniejsze rozstrzygnięcie pozostaje również treść decyzji Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 06.07.2004 r., nr DSW-2-0412-06/ZM/2004. Nie można bowiem zgodzić się z twierdzeniem Strony, iż celem wydania tej decyzji było zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym, bowiem decyzja ta zawiera rozstrzygnięcie z zakresu zatwierdzenia zasad przyznawania m.in. stypendiów W. C. B. (JRC). W kwestii zwolnienia z opodatkowania rozstrzygać mogą jedynie przepisy ustaw podatkowych bądź umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Mając na uwadze powyższe, orzeczono jak w sentencji.

Decyzja niniejsza jest ostateczna. Podlega jednak zaskarżeniu do Wojewódzkiego Sadu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1. Skargę wnosi się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, w terminie 30 dnia od daty doręczenia niniejszej decyzji.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY