Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

interpretacja indywidualna

Czy sprzedaż w 2008r., nabytej w tym samym roku w drodze darowizny nieruchomości rolnej, jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych?

sygnatura: IBPBII/2/415-6/08/JT

autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

data: 2008-12-30

słowa kluczowe:darowizna, grunty rolne, nabycie nieruchomości, zbycie nieruchomości

Wniosek ORD-IN: [ 2384 kB]

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2008r. (data wpływu do tut. Biura 20 października 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 października 2008r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z dnia 14 listopada 2008r. Znak: IBPB II/2-415-6/08/JT wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełnienie wpłynęło 02 grudnia 2008r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni nabyła od matki w dniu 28 kwietnia 2008r. na podstawie notarialnie zawartej umowy darowizny nieruchomość w postaci gospodarstwa rolnego, w skład którego wchodziły zabudowania tj. dom mieszkalny stodoła budynek gospodarczy oraz grunty orne o pow. 3,98 ha.

Na łączną powierzchnię gruntów ornych 3,98 ha wchodziły dwie działki: Nr 10 o pow. 3,220 ha i Nr 60 o pow. 0,76 ha. Z tego działkę Nr 10 podzielono na dwie działki : Nr 10/1 o pow. 2,9973 ha i 10/2 o pow. 0,2227 ha. Działka Nr 10/2 zabudowana była domem, budynkiem gospodarczym, stodołą i garażem.

W dniu 24 września 2008r. na podstawie umowy notarialnej przeniesienia własności, po nieskorzystaniu przez Agencję Nieruchomości Rolnych z prawa pierwokupu, wnioskodawczyni zawarła umowę sprzedaży części gospodarstwa rolnego zabudowanej domem jednorodzinnym, stodołą i garażem.

Dodatkowo wnioskodawczyni informuje, iż decyzja o sprzedaży tej części gospodarstwa rolnego wyniknęła z faktu, iż nieruchomości te (zabudowania) nadawały się do generalnego remontu. Stan techniczny domu mieszkalnego nie pozwalał na zamieszkanie w nim. Również stodoła i zabudowania gospodarcze wymagały gruntownego remontu. Po wstępnym oszacowaniu kosztów ewentualnego remontu wnioskodawczyni stwierdziła, że nie jest w stanie finansowo podjąć się takiej inwestycji. Obecnie jej źródłem dochodu jest gospodarstwo rolne, z którego uzyskiwane dochody są niewielkie.

Pieniądze otrzymane ze sprzedaży części nieruchomości rolnej wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego (w rozumieniu art. 2 ust. 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984r. o podatku rolnym) wnioskodawczyni chce przeznaczyć na zakup niewielkiego mieszkania, jako że obecnie mieszka w jednopokojowym mieszkaniu wraz z córką, jej mężem i synem.

Wnioskodawczyni tłumacząc się brakiem odpowiedniej wiedzy nie wskazała pomimo wezwania czy sprzedane grunty utraciły w wyniku sprzedaży charakter rolny, czy też nie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z uzyskaniem przychodu z tytułu sprzedaży części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego wystąpi obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości...

Zdaniem wnioskodawczyni, przychód uzyskany z odpłatnego zbycia (sprzedaży) części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego jest wolny od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie zwolnienia przedmiotowego wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2 m.in.

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw nabytych po 1 stycznia 2007r.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż grunt wchodzący w skład gospodarstwa rolnego nabyty został w dniu 28 kwietnia 2008r. w drodze darowizny od matki. Wnioskodawczyni w dniu 24 września 2008r., sprzedała aktem notarialnym działkę wchodzącą w skład gospodarstwa rolnego zabudowaną domem jednorodzinnym oraz zabudowaniami gospodarczymi (w tym chlew, stodoła, garaż), na podstawie umowy przeniesienia własności. Sprzedaż nastąpiła więc przed upływem 5 lat od jej nabycia, zatem zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) sprzedaż ta stanowić będzie źródło przychodu (dochodu) podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 30e ust. 1 i 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007r., od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie. Podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw. Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia (art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Stosownie natomiast do art. 22 ust. 6d ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Wysokość ww. nakładów, stosownie do art. 22 ust. 6e tej ustawy, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Jednakże w myśl art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku są: przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; przy czym zwolnienie to nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

Zastosowanie zwolnienia, o którym mowa powyżej uzależnione zostało od wystąpienia następujących przesłanek:

  1. zbywane grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne,
  2. muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będące własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,
  3. grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru.

Ustawa o podatku dochodowym nie zawiera definicji gospodarstwa rolnego. W celu wyjaśnienia tej kwestii odsyła, zgodnie z dyspozycją art. 2 ust. 4 ww. ustawy, do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984r. o podatku rolnym (j. t. Dz. U. z 2006r. Nr 136, poz. 969). Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej.

Utrata przez grunt charakteru rolnego lub leśnego następuje poprzez wyłączenie tego gruntu z produkcji rolnej lub leśnej, polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania z rolnego na inny i łączącym się ze zmianą jego dotychczasowego przeznaczenia.

Zatem dla oceny czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu decydujące znaczenie ma cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności związane z daną transakcją.

Przekształcenie sposobu użytkowania tego gruntu może wynikać już bezpośrednio z aktu notarialnego. Chodzi tu o faktyczną, a nie jedynie prawną utratę charakteru rolnego przez nieruchomość. Okoliczność czy dana nieruchomość w wyniku sprzedaży nie utraciła charakteru rolnego podlega weryfikacji przez organ podatkowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że będący przedmiotem sprzedaży grunt rolny zabudowany stanowi część gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984r. o podatku rolnym.

Wnioskodawczyni w przedstawionym stanie faktycznym nie wskazała jednak celui zamiaru nabywcy zbywanej części gospodarstwa rolnego ani czy w wyniku tej sprzedaży zbywana nieruchomość nie utraci charakteru rolnego. Nie wiadomo czy kupujący jest rolnikiem spełniającym wymagania ustawy o podatku rolnym i czy dalej kontynuowana będzie działalność rolnicza ze strony kupującego.

Wnioskodawczyni nie wykazała więc, że przedmiotowa część gospodarstwa rolnego wskutek zbycia nie utraci charakteru rolnego.

Biorąc pod uwagę powyższe, organ podatkowy nie może potwierdzić, że przychód ze sprzedaży tej części gospodarstwa rolnego będzie korzystał z ww. zwolnienia od podatku dochodowego, ponieważ z powyższego nie wynika jednoznacznie czy sprzedaż gruntu rolnego nie spowoduje utraty jego charakteru rolnego, a zatem czy spełnione będą warunki zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) w związku z art. 21 ust. 1 pkt 28 i art. 30e ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli nastąpi utrata rolnego charakteru zbywanej nieruchomości sprzedaż ta stanowić będzie źródło przychodów opodatkowanych podatkiem dochodowym w wysokości 19% podstawy obliczenia podatku.

Wobec powyższego należało uznać stanowisko wnioskodawczyni za nieprawidłowe.

Do wniosku został dołączony plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY