Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

interpretacja indywidualna

Moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu dostawy ślusarki aluminiowej wraz z montażem.

sygnatura: ITPP1/443-873/08/BK

autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

data: 2008-12-30

słowa kluczowe:montaż, obowiązek podatkowy

Wniosek ORD-IN: [ 1233 kB]

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 października 2008 r. (data wpływu 6 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu dostawy ślusarki aluminiowej wraz z montażem przez producenta - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 października 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu dostawy ślusarki aluminiowej wraz z montażem przez producenta.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Głównym przedmiotem działalności gospodarczej Spółki jest produkcja ślusarki aluminiowej ppoż. Spółka wykonuje drzwi, okna oraz ściany z konstrukcji aluminiowych i szkła. Zlecenia są realizowane według indywidualnych zamówień klientów na podstawie pisemnych umów lub ustnych uzgodnień. Zamawiającymi są podmioty gospodarcze oraz osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej. Na zlecenie klienta Spółka montuje wykonaną przez siebie stolarkę aluminiową ppoż samodzielnie, bądź zleca montaż swoim podwykonawcom. Wystawiane faktury VAT na życzenie klienta zawierają całość zamówienia, czyli dostawę i montaż ślusarki aluminiowej ppoż. Spółka wykazuje podatek należny z tych faktur według zasad ogólnych, stosując moment powstania obowiązku podatkowego zgodnie z art. 19 ust. 1, ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług. Spółka bierze udział w przetargach. Umowa między Spółką a klientem podpisana jest na realizację robót budowlanych, polegających na demontażu zniszczonych ścianek z luksferów i montażu ścianek aluminiowych oszklonych z drzwiami o odporności ogniowej min. E130. Zakres prac obejmuje również uzupełnienie tynków wymienionych ścianek, pomalowanie i uzupełnienie posadzki z lastrico, a także sprzątanie, zabezpieczenie oraz oznakowanie terenu robót. Do wykonawcy należy wywóz gruzu i ubezpieczenie terenu robót. Z zawartej umowy wynika, iż głównym zadaniem jest wyprodukowanie ścianek działowych z aluminium (drzwi i elementy konstrukcyjne z aluminium i szkła ppoż) oraz ich montaż. Zgodnie z zawartą umową Spółka wystawiła fakturę VAT na wymianę zniszczonych ścianek z luksferów, czyli na całość prac wynikających z umowy. Zakres głównych prac mieści się w grupowaniu PKWiU 28.11 i 28.12, a prace pozostałe w PKWiU 45.4. Wykonanie montażu, demontażu i innych prac budowlanych Spółka zleciła swoim podwykonawcom, a w części wykonała samodzielnie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy całość prac wykonanych zgodnie z umową przetargu i ujętych w jednej fakturze należy traktować jako usługi budowlane bądź budowlano-montażowe w rozumieniu art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d ustawy o podatku od towarów i usług i stosować szczególny moment powstania obowiązku podatkowego...
  2. Czy całość prac wykonanych zgodnie z umową przetargu należy traktować zgodnie z głównym zakresem robót czyli dostawą i montażem ścianek aluminiowych i drzwi aluminiowych ppoż i moment powstania obowiązku podatkowego stosować według zasad ogólnych...

Zdaniem Wnioskodawcy Spółka jako producent montujący okna, drzwi oraz konstrukcje aluminiowe przeszklone nie wykonuje usług budowlano-montażowych w świetle ustawy. Dodatkowe prace budowlane traktowane są jako konieczne do realizacji głównego zadania wynikającego z umowy przetargu. Pozostają one w mniejszości zakresu wykonywanych robót. Spółka potraktowała całość prac wynikających z umowy przetargu jako dostawę ślusarki aluminiowej ppoż z montażem i określiła moment powstania obowiązku podatkowego według zasad ogólnych, wykazując podatek należny w dacie wystawienia faktury (w terminie 7 dni od odebrania robót).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary - w świetle art. 2 pkt 6 powołanej ustawy - rozumie się rzeczy ruchome jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Natomiast pojęcie świadczenia usług zostało określone w art. 8 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z tym przepisem przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zaznacza się, iż zarówno towary, jak i usługi (za wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119) identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej zgodnie z art. 2 pkt 6 oraz art. 8 ust. 3 wyżej cytowanej ustawy

Natomiast pojęcie świadczenia usług zostało określone w art. 8 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z tym przepisem przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7

Działalność gospodarczą dzieli się na trzy grupy: produkcja, handel i usługi. Znajduje to swoje odzwierciedlenie w grupowaniach statystycznych. Zgodnie z punktem 5.3.4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.) w zależności od tego kto: producent, firma usługowa czy handlowa dokonuje montażu artykułów branży budowlanej - tak klasyfikowana jest wykonywana przez niego czynność. Roboty instalacyjne i montażowe wykonywane na miejscu przeznaczenia są klasyfikowane w odpowiednich grupowaniach podkategorii wyodrębnionych w tym celu w ramach klas obejmujących instalowane (montowane) wyroby z zastrzeżeniem, iż roboty instalacyjne, wykonywane przez producenta wyrobu siłami własnymi, są klasyfikowane łącznie z wyrobem w tym samym grupowaniu oraz gdy w określonej klasie nie została wyodrębniona odpowiednia podkategoria dla robót instalacyjnych i montażowych, to czynności te klasyfikuje się w grupowaniach obejmujących dany wyrób.

Jak wynika z obowiązującej do końca 2008 r. dla celów podatku od towarów i usług Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług roboty instalacyjne, wykonywane przez producenta wyrobu siłami własnymi, są klasyfikowane łącznie z wyrobem w tym samym grupowaniu.

Oznacza to, że jeżeli producent montuje lub instaluje własną ślusarkę aluminiową (okna, drzwi oraz ściany) to czynność taka klasyfikowana może być w grupowaniu obejmującym dany wyrób. Na gruncie cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług czynność ta stanowi dostawę towarów, a nie usługę.

Spółka wskazała, iż zgodnie z tą zasadą produkcja i montaż stolarki aluminiowej z konstrukcji aluminiowych i szkła (okna, drzwi, ściany) z materiałów własnych mieści się w grupowaniu - PKWiU 28.11 i 28.12.

Jak wynika z opisu stanu faktycznego Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji i montażu stolarki aluminiowej (okna, drzwi, ściany) o symbolu PKWiU 28.11 i 28.12. Wyprodukowane wyroby są dostarczane odbiorcom jako towary montowane (instalowane) przez Spółkę lub inny podmiot. Zatem Spółka jest w każdym przypadku wykonawcą całości świadczenia, tj. dostarcza stolarkę i dokonuje jej montażu, a wystawiona faktura obejmuje jednorodną czynność polegającą na montażu okien lub drzwi w danym obiekcie, bez podziału na wartość samej stolarki i wartość instalacji.

A zatem w tak przedstawionym stanie faktycznym - moment powstania obowiązku podatkowego przy łącznej sprzedaży wyrobów z montażem stolarki aluminiowej, powstaje zgodnie z art. 19 ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4 cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług tj. w sytuacji gdy dostawa towaru powinna być potwierdzona fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru.

Należy zauważyć, iż tut. organ nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów lub usług do grupowania statystycznego, w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowania wskazane przez Spółkę w stanie faktycznym. Za prawidłową klasyfikację wyrobu lub usługi odpowiedzialny jest producent lub dokonujący dostawy towaru bądź świadczący usługę. Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje produkty (wyroby i usługi) wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach. Zaś w przypadku jakichkolwiek trudności w ustaleniu właściwego grupowania, można zwrócić się do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi (ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY