Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

interpretacja indywidualna

Podatek od towarów i usług w zakresie obowiązku sporządzenia korekty deklaracji VAT-7.

sygnatura: ILPP2/443-1297/11-10/SJ

autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

data: 2011-12-19

słowa kluczowe:basen, bilety, dostawa towarów, nauczyciel, sport, stawka, stawka preferencyjna, stawki podatku, usługi edukacyjne, usługi związane ze sportem, zakład budżetowy, zawody, zwolnienie

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy reprezentowanego przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2011 r. (data wpływu 7 września 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 21 listopada 2011 r. (data wpływu 28 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku sporządzenia korekty deklaracji VAT-7 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku sporządzenia korekty deklaracji VAT-7. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 28 listopada 2011 r. o oryginał pełnomocnictwa dla osoby występującej w imieniu Wnioskodawcy, własne stanowisko oraz o brakującą opłatę za wydanie interpretacji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca - jest zakładem budżetowym Gminy. Działa na podstawie statutu. W zakresie swoich zadań Ośrodek wśród usług sportowych i rekreacyjnych świadczy m.in. usługi:

  1. udostępniania pływalni, sauny, jacuzzi w ramach jednego karnetu/biletu, stadionu, siłowni, hali sportowej, salki do aerobiku osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym, jednostkom organizacyjnym (szkoły, przedszkola, domy opieki, domy dziecka) oraz Gminie (Urząd Miasta i Gminy), podmiotom gospodarczym i innym jednostkom organizacyjnym wykupującym czas korzystania z tych obiektów zgodnie z charakterem obiektu - rekreacyjnie lub wyczynowo (zależnie od potrzeb), PKWiU z 2008 r. - 93.11.10.0 - potwierdzone przez Urząd Statystyczny pismem z dnia 7 lipca 2011 r.,
  2. organizacja nauki pływania dla uczniów (obowiązkowy przedmiot w ramach zajęć wychowania fizycznego dla klas III) w grupach zorganizowanych,
  3. organizacja imprez sportowych, zawodów i turniejów np. o charakterze ligowym lub międzyszkolnym - za odpłatnością przez uczestników zawodów, turniejów i imprez (np. poprzez uiszczenie tzw. wpisowego), PKWiU z 2008 r. - 93.19.19.0,
  4. organizacja imprez sportowych, rekreacyjnych, festynów, zawodów i turniejów dla mieszkańców - bez biletowania i innych form odpłatności za wstęp i udział (m.in. na zlecenie z Urzędu Gminy), PKWiU - 93.29.19.0,
  5. sprzedaż karnetów indywidualnie i grupowo osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym, jednostkom organizacyjnym, tj.: szkoły, przedszkola, domy opieki, domy dziecka oraz Gminie (Urząd Miasta i Gminy), podmiotom gospodarczym i innym jednostkom organizacyjnym (dla własnych pracowników), na świadczone usługi basenowe - wejście na basen,
  6. sprzedaż karnetów indywidualnie i grupowo osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym, jednostkom organizacyjnym tj.: szkoły, przedszkola, domy opieki, domy dziecka oraz Gminie (Urząd Miasta i Gminy), podmiotom gospodarczym i innym jednostkom organizacyjnym (dla własnych pracowników), na świadczone usługi na basenie: - PKWiU 96.04.10.0 oraz 86.90.1:
    • zajęcia dla kobiet w ciąży,
    • zajęcia dla niemowlaków,
    • zajęcia aqua aerobicu,
    • pływanie zdrowotne,
    • rehabilitacja,
    • urodzinki na basenie,
  7. organizacja nauki pływania dla dzieci i młodzieży szkolnej lub dorosłych - w grupach zorganizowanych i indywidualnie (Szkoła Pływania), PKWiU z 2008 r. - 85.51.10.0, usługa świadczona jest odpłatnie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jeżeli zostały w ciągu tego roku podatkowego, tj. 2011 błędnie zastosowane stawki podatku VAT w opisanych wyżej świadczonych usługach w jednostce Wnioskodawcy, przed dniem sporządzenia niniejszego pisma z uwagi na błędną interpretację przepisów podatkowych lub błędnie sklasyfikowanie usług w grupowaniu PKWiU z 2008 roku, to czy Wnioskodawca jest zobligowany do sporządzenia odpowiednich korekt deklaracji podatkowych VAT... Jeżeli tak, to czy od daty otrzymania prawidłowej interpretacji podatkowej, czy od początku 2011 roku...

Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli zostały błędnie zastosowane stawki podatku VAT w opisanych wyżej świadczonych usługach przed dniem sporządzenia niniejszego pisma, z uwagi na błędną interpretację przepisów podatkowych lub błędnie sklasyfikowanie usług w grupowaniu PKWiU z 2008 roku, to Zainteresowany jest zobligowany do sporządzenia odpowiednich korekt deklaracji podatkowych VAT począwszy od dnia 1 stycznia 2011 roku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) zawiera ogólne zasady korygowania deklaracji, także dotyczące deklaracji składanych dla potrzeb rozliczenia podatku od towarów i usług, niezależnie od regulacji zawartych w samej ustawie o VAT.

Zgodnie z art. 81 § 1 cyt. ustawy, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty - art. 81 § 2 powołanej ustawy.

W myśl art. 3 pkt 5 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach - rozumie się przez to również zeznania, wykazy oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.

Na mocy art. 99 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Według generalnej zasady zawartej w treści art. 99 ust. 12 ustawy, zobowiązanie podatkowe, kwotę zwrotu różnicy podatku, kwotę zwrotu podatku naliczonego lub różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1, przyjmuje się w kwocie wynikającej z deklaracji podatkowej, chyba że naczelnik urzędu skarbowego lub organ kontroli skarbowej określi je w innej wysokości.

Podatek od towarów i usług należy do grupy podatków powstających z mocy prawa, który pobierany jest w trybie tzw. samoobliczenia. Dlatego też szczególnie istotną rolę w tym podatku odgrywają deklaracje podatkowe. Przy ich pomocy podatnik określa i zgłasza organowi podatkowemu (deklaruje) wysokość zobowiązania podatkowego.

Korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu. Może ona dotyczyć każdej pozycji deklaracji, np.: określenia wysokości zobowiązania podatkowego, wysokości kwoty zwrotu podatku oraz innych danych zawartych w treści deklaracji (np.: adresu, nr NIP-u) - o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Skorygowanie deklaracji polega na ponownym - poprawnie już - wypełnieniu jej formularza, z zaznaczeniem, iż w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji. Skorzystanie przez podatnika z wprowadzonej przez ustawodawcę instytucji korekty deklaracji powoduje, że złożona przez niego deklaracja korygująca zastępuje pierwotną (korygowaną) deklarację i pociąga za sobą skutki prawne, pozbawiające jednocześnie pierwotną deklarację mocy prawnej.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest zakładem budżetowym Gminy i działa na podstawie statutu. W zakresie swoich zadań Zainteresowany świadczy m.in. usługi:

  1. udostępniania pływalni, sauny, jacuzzi w ramach jednego karnetu/biletu, stadionu, siłowni, hali sportowej, salki do aerobiku osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym, jednostkom organizacyjnym (szkoły, przedszkola, domy opieki, domy dziecka) oraz Gminie (Urząd Miasta i Gminy), podmiotom gospodarczym i innym jednostkom organizacyjnym wykupującym czas korzystania z tych obiektów zgodnie z charakterem obiektu - rekreacyjnie lub wyczynowo (zależnie od potrzeb),
  2. organizacji nauki pływania dla uczniów (obowiązkowy przedmiot w ramach zajęć wychowania fizycznego dla klas III) w grupach zorganizowanych,
  3. organizacji imprez sportowych, zawodów i turniejów np. o charakterze ligowym lub międzyszkolnym - za odpłatnością przez uczestników zawodów, turniejów i imprez (np. poprzez uiszczenie tzw. wpisowego),
  4. organizacji imprez sportowych, rekreacyjnych, festynów, zawodów i turniejów dla mieszkańców - bez biletowania i innych form odpłatności za wstęp i udział (m.in. na zlecenie z Urzędu Gminy),
  5. sprzedaży karnetów indywidualnie i grupowo osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym, jednostkom organizacyjnym, tj.: szkoły, przedszkola, domy opieki, domy dziecka oraz Gminie (Urząd Miasta i Gminy), podmiotom gospodarczym i innym jednostkom organizacyjnym (dla własnych pracowników), na świadczone usługi basenowe - wejście na basen,
  6. sprzedaży karnetów indywidualnie i grupowo osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym, jednostkom organizacyjnym tj.: szkoły, przedszkola, domy opieki, domy dziecka oraz Gminie (Urząd Miasta i Gminy), podmiotom gospodarczym i innym jednostkom organizacyjnym (dla własnych pracowników), na świadczone usługi na basenie: zajęcia dla kobiet w ciąży, zajęcia dla niemowlaków, zajęcia aqua aerobicu, pływanie zdrowotne, rehabilitacja, urodzinki na basenie,
  7. organizacji nauki pływania dla dzieci i młodzieży szkolnej lub dorosłych - w grupach zorganizowanych i indywidualnie (Szkoła Pływania).

Wnioskodawca ma wątpliwości, czy jeżeli w ciągu roku podatkowego 2011 r. zostały błędnie zastosowane stawki podatku VAT dla ww. świadczonych przez Zainteresowanego usług, to czy ma on obowiązek sporządzenia korekty deklaracji oraz czy korekta ta winna nastąpić od początku 2011 r., czy też od daty otrzymania prawidłowej interpretacji podatkowej.

Z treści wniosku wynika zatem, iż począwszy od miesiąca stycznia 2011 r. w odniesieniu do świadczonych przez Wnioskodawcę usług miało miejsce zastosowanie niewłaściwych stawek podatku, skutkujące nieprawidłowym rozliczeniem zawartym w sporządzonych deklaracjach podatkowych za poszczególne okresy rozliczeniowe.

Zatem, biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż Ośrodek jest obowiązany do sporządzenia korekty deklaracji poczynając od dnia 1 stycznia 2011 r. - tj. za wszystkie okresy rozliczeniowe, w których dokonano niewłaściwego rozliczenia podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W pozostałych zakresach dotyczących podatku od towarów i usług w dniu 19 grudnia 2011 r. wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia: Nr ILPP2/443-1297/11-4/SJ, Nr ILPP2/443-1297/11 -5/SJ, Nr ILPP2/443-1297/11-6/SJ, Nr ILPP2/443-1297/11-7/SJ, Nr ILPP2/443-1297/11-8/SJ, Nr ILPP2/443-1297/11-9/SJ, Nr ILPP2/443-1297/11-11/SJ, Nr ILPP2/443-1297/11-12/SJ, Nr ILPP2/443-1297/11-13/SJ, Nr ILPP2/443-1297/11-14/SJ, Nr ILPP2/443-1297/11-15/SJ, Nr ILPP2/443-1297/11-16/SJ, Nr ILPP2/443-1297/11-17/SJ.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY