Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

interpretacja indywidualna

Podana przez Zainteresowanego klasyfikacja statystyczna przedmiotowych towarów - podwozi kolejowych - nie mieści się wśród klasyfikacji statystycznej towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy o podatku od towarów i usług, to tym samym stosowanie mechanizmu tzw. odwrotnego obciążenia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, nie znajduje podstaw prawnych. Planowana sprzedaż podwozi kolejowych przez Wnioskodawcę, będącego zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług stawką podstawową 23%

sygnatura: IPTPP2/443-567/11-4/PM

autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

data: 2011-12-19

słowa kluczowe:stawki podatku, złom

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 9 września 2011 r (data wpływu 15 września 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 listopada 2011 r. (data wpływu 5 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży podwozi kolejowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży podwozi kolejowych.

Przedmiotowy wniosek pismem z dnia 30 listopada 2011 r. został uzupełniony o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest firmą zajmującą się obrotem złomem. Zakupił wagony kolejowe od PKP jako złom stalowy bez VAT-u zgodnie z mechanizmem odwrotnego obciążenia. Cysterny z wagonów kolejowych zostały zdemontowane i zezłomowane, natomiast na podwozia z tych wagonów Wnioskodawca znalazł kupca. Podwozia te mają być wykorzystane do dalszego użytkowania jako części składowe innych wózków przez przyszłego nabywcę.

W piśmie z dnia 30 listopada 2011 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, że jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Planowana dostawa podwozi kolejowych nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Klasyfikacja statystyczna towaru, będącego przedmiotem dostawy, o którym mowa we wniosku według obowiązującej od dnia 1 stycznia 2011 r. Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług to: 30.20.40 części lokomotyw kolejowych i taboru szynowego, wyposażenie i jego części, mechaniczne urządzenia sygnalizacyjne bezpieczeństwa i sterowania ruchem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż ww. podwozi powinna być potraktowana jako dostawa towarów i opodatkowana stawką 23%, czy zgodnie z mechanizmem odwrotnego obciążenia - bez VAT, gdzie podatek rozlicza nabywca.

Zdaniem Wnioskodawcy, ustawa o podatku od towarów i usług nie posługuje się już w zasadzie pojęciem ,,złom", a zamiast tego w ustawie umieszczono zapis: ,,towary wymienione w załączniku 11do ustawy".

Załącznik nr 11 do ustawy o VAT zawiera wykaz następujących towarów.

Nazwa towaru (grupy towarów)

  1. ex 24.10.14.0 Granulki i proszek z surówki, surówki zwierciadlistej lub stali - wyłącznie wlewki lub gęsi zwykle ze stali wysokostopowej, otrzymywane przez przetopienie i odlanie drobniutkich odpadów lub złomu,
  2. ex 24.45.30.0 Pozostałe metale nieżelazne i wyroby z nich; cermetale; popiół, pozostałości zawierające metale i związki metali - wyłącznie odpady i złom metali nieszlachetnych. Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal
  3. 38.11.51.0 Odpady szklane,
  4. 38.11.54.0 Pozostałe odpady gumowe,
  5. 38.11.55.0 Odpady z tworzyw sztucznych,
  6. 38.11.58.0 Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal,
  7. 38.12.27 Odpady i braki ogniw i akumulatorów elektrycznych; zużyte ogniwa i baterie galwaniczne oraz akumulatory elektryczne,
  8. ex 38. 32. 29.0 Surowce wtórne z pozostałych metali - wyłącznie odpady i złom".

Zdaniem Wnioskodawcy złom podlegający odwrotnemu obciążeniu to obecnie "odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal" oraz "surowce wtórne z pozostałych metali - wyłącznie odpady i złom", w związku z tym sprzedaż podwozi odzyskanych z wagonów kolejowych (zakupionych jako złom stalowy bez VAT-u), które mają być wykorzystane u nabywcy jako części zamienne do wózków kwalifikuje się jako normalna dostawa towarów, która powinna zostać opodatkowana stawką 23% bez mechanizmu odwrotnego obciążenia. Jeżeli towar w rozumieniu ustawy przeznaczony jest na złom w celu odzyskania zawartego w nim metalu podlega szczególnym zasadom opodatkowania. Jeżeli natomiast ma on wartość handlową i wraca na rynek stanowi dostawę towarów opodatkowaną według odpowiedniej stawki VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Co do zasady stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, jeżeli dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, niekorzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, a dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2.

W świetle art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

W oparciu o przepis art. 17 ust. 7, przepisy ust. 1 pkt 7 i 8 stosuje się, jeżeli nabywcą lub usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15.

Przepis art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia VAT na podatnika, na rzecz którego jest dokonywana dostawa towarów, które jeżeli są wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, mogą być uznane za złom.

Mechanizm odwrotnego obciążenia ma zastosowanie, jeżeli łącznie spełnione są cztery warunki:

  1. nabywcą towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy,
  2. dostawcą towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy,
  3. dostawca towarów wymienionych w załączniku nr 11 nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy,
  4. dostawa towarów wymienionych w załączniku nr 11 nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Jeżeli choćby jeden z wymienionych warunków nie jest spełniony, nabywcy złomu nie powinni rozliczać VAT z tytułu dostaw złomu.

W tym miejscu należy wskazać, iż w ustawie o podatku od towarów i usług w słowniczku definicji legalnych ustawodawca nie zdefiniował pojęcia złomu. Za złom w obowiązującym stanie prawnym uznawane są towary wymienione w ww. załączniku nr 11 do ustawy o podatku od towarów i usług, identyfikując te towary na podstawie symbolu PKWiU. Zatem by uznać towar za złom istotna jest klasyfikacja statystyczna przedmiotowych towarów.

W załączniku nr 11 stanowiącym ,,Wykaz towarów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy" zostały wymienione następujące towary:

  • w poz. 1 - PKWiU ex 24.10.14.0 ,,Granulki i proszek z surówki, surówki zwierciadlistej lub stali - wyłącznie wlewki lub gęsi zwykle ze stali wysokostopowej, otrzymane przez przetopienie i odlanie drobniutkich odpadów lub złomu",
  • w poz. 2 - PKWiU ex 24.45.30.0 ,,Pozostałe metale nieżelazne i wyroby z nich; cermetale; popiół i pozostałości zawierające metale i związki metali - wyłącznie odpady i złom metali nieszlachetnych",
  • w poz. 3 - PKWiU 38.11.51.0 ,,Odpady szklane",
  • w poz. 4 - PKWiU 38.11.54.0 ,,Pozostałe odpady gumowe",
  • poz. 5 - PKWiU 38.11.55.0 ,,Odpady z tworzyw sztucznych",
  • w poz. 6 - PKWiU 38.11.58.0 ,,Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal",
  • w poz. 7 - PKWiU 38.12.27 ,,Odpady i braki ogniw i akumulatorów elektrycznych; zużyte ogniwa i baterie galwaniczne oraz akumulatory elektryczne,
  • w poz. 8 - PKWiU ex 38.32.29.0 ,,Surowce wtórne z pozostałych metali - wyłącznie odpady i złom".

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzona przez niego firma zajmuje się obrotem złomem. Wnioskodawca zakupił wagony kolejowe od PKP jako złom stalowy bez VAT-u zgodnie z mechanizmem odwrotnego obciążenia. Cysterny z wagonów kolejowych zostały zdemontowane i zezłomowane, natomiast na podwozia z tych wagonów Wnioskodawca znalazł klienta. Podwozia te mają być wykorzystane do dalszego użytkowania jako części składowe innych wózków przez przyszłego nabywcę. Wnioskodawca nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Planowana dostawa podwozi kolejowych nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca dokonał klasyfikacji statystycznej towaru, będącego przedmiotem dostawy, na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 2008 r. pod symbolem 30.20.40: części lokomotyw kolejowych i taboru szynowego, wyposażenie i jego części, mechaniczne urządzenia sygnalizacyjne bezpieczeństwa i sterowania ruchem.

Odnosząc powołane przepisy do przedstawionych przez Wnioskodawcę okoliczności, należy stwierdzić, iż w związku z faktem, że podana przez Zainteresowanego klasyfikacja statystyczna przedmiotowych towarów - podwozi kolejowych - nie mieści się wśród klasyfikacji statystycznej towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy o podatku od towarów i usług, to tym samym stosowanie mechanizmu tzw. odwrotnego obciążenia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, nie znajduje podstaw prawnych.

Planowana sprzedaż podwozi kolejowych przez Wnioskodawcę, będącego zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług stawką podstawową 23%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY