Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Czy zawarcie i wykonanie umowy konsorcjum w związku z wymogami ustawy o zamówieniach publicznych wywiera szczególne skutki podatkowe na gruncie ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych oraz czy przedstawiony przez spółkę sposób fakturowania przychodów i zaliczania kosztów zakupów związany z wykonaniem umowy konsorcjum jest prawidłowy ?

sygnatura: PD.423-38/07

autor: Lubelski Urząd Skarbowy

data: 2007-08-03

słowa kluczowe:

Tożsamy z

145398

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. nr poz. 60 z późn. zm.) stwierdzam, że stanowisko Spółki zawarte we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 22.05.2007r. spółka zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Jak wynika z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego podatnik zawarł umowę konsorcjalną z innym przedsiębiorstwem zwanym dalej Liderem Konsorcjum w celu wspólnego wystąpienia z oferta przetargową. W treści umowy konsorcjum podkreślono wyraźnie, iż zawarte porozumienie nie może być traktowane jako kreujące tymczasową spółkę stron lub ograniczające uprawnienia którejkolwiek z nich do prowadzenia swojej działalności na swój własny rachunek. Jak wynika z wniosku wolą stron nie było powołanie do istnienia spółki kapitałowej, czy innej spółki mającej funkcjonować dla potrzeb wykonania kontraktu.Czas trwania umowy konsorcjum oznaczono za pomocą terminu końcowego określonego następującymi zdarzeniami:

- wybór oferty konkurencyjnego wykonawcy, - unieważnienie przetargu oraz upływ roku od chwili złożenia oferty w sytuacji braku rozstrzygnięcia ze strony zamawiającego, - w przypadku natomiast pozytywnego dla uczestników konsorcjum wyniku postępowania w spawie udzielenia zamówienia , umowa trwać będzie aż do zakończenia okresu gwarancyjnego projektu - i tak jest obecnie. Zobowiązanie do wzajemnego współdziałania w ramach realizacji inwestycji przetargowej obydwie strony wykonują jednocześnie zachowując samodzielność i całkowitą odrębność w dziedzinie własnej działalności gospodarczej i w zakresie wykonywania umowy na rzecz Zamawiającego. Zgodnie z umową konsorcjum, lider jest odpowiedzialny za finansowe rozliczenie kontraktu z zamawiającym tj. będzie wystawiał faktury VAT za wykonane roboty.Spółka wystawia faktury dla lidera konsorcjum jako podwykonawca za roboty wykonane w ramach umowy konsorcjum. Zakupy towarów i usług związanych z realizacją części robót wynikających z umowy , każdy konsorcjant dokonuje we własnym zakresie dokumentując zakup fakturą VAT, fakturą wewnętrzną lub innym dokumentem księgowym i zalicza w koszty uzyskania przychodów swojej firmy.

Pytanie podatnika: Czy zawarcie i wykonanie umowy konsorcjum w związku z wymogami ustawy o zamówieniach publicznych wywiera szczególne skutki podatkowe na gruncie ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych oraz czy przedstawiony przez spółkę sposób fakturowania przychodów i zaliczania kosztów zakupów związany z wykonaniem umowy konsorcjum jest prawidłowy ? Stanowisko podatnika: W ocenie spółki, zawieranie umowy konsorcjum w celu wykonania zamówienia nie wywołuje szczególnych skutków podatkowych na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zarówno w sferze powiązań pomiędzy konsorcjantami , jak i pomiędzy konsorcjantami a zamawiającym. Zdaniem Spółki: prawidłowe i zgodne z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych jest wystawianie przez lidera konsorcjum faktury VAT za całość robót wykonanych na rzecz zamawiającego, a spółka jako partner (podwykonawca) będzie wystawiać faktury VAT dla Lidera konsorcjum za część robót zrealizowanych przez siebie .

Prawidłowym będzie również , sposób nabywania towarów i usług dotyczących wykonania części swoich robót i w tym zakresie zaliczanie ich do kosztów uzyskania przychodów. Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:Ustawa z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych ( Dz. U. z 2000r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) nie zawiera własnej definicji konsorcjum. Odnosząc się do definicji słownikowych konsorcjum jest umową gospodarczą co najmniej dwóch przedsiębiorców zawieraną w celu realizacji wspólnego przedsięwzięcia, dla odniesienia wspólnych korzyści, przy solidarnym ponoszeniu ryzyka. Wspólne przedsięwzięcie charakteryzuje się tym, że dwóch lub więcej wspólników przedsięwzięcia jest związanych ustaleniami umowy oraz, że owe ustalenia umowne ustanawiają sprawowane wzajemnej kontroli.Celem zawiązania konsorcjum jest najczęściej wspólne działanie w realizacji konkretnego przedsięwzięcia gospodarczego, które ze względu na potencjał finansowy przekracza możliwości jednego podmiotu. Utworzenie konsorcjum ma zwykle charakter tymczasowy, czyli po osiągnięciu celu, do którego zostało powołane jest rozwiązywane.Ponieważ prawo nie wyszczególnia umowy konsorcjum, należy ona do tzw. umów nienazwanych.Konsorcjum zwykle nie jest spółką prawa handlowego, nie ma własnej osobowości prawnej, nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym, nie musi więc być rejestrowane, nie musi mieć odrębnej nazwy ani też siedziby. Podmioty tworzące konsorcjum są niezależne w swoich dotychczasowych działaniach - czyli w swojej działalności nie związanej z konsorcjum, a w działalności konsorcjum realizują wspólną politykę objętą porozumieniem. Przedsiębiorcy w konsorcjum wybierają spośród siebie lidera - konsorcjanta - który prowadzi rozliczenia gospodarcze, w tym podpisuje umowy i fakturuje sprzedaż. Pozostałe firmy wystawiają faktury liderowi konsorcjum i w ten sposób ostatecznie uczestniczą w zyskach wspólnego przedsięwzięcia . Tego typu konsorcjum nie jest osobą prawną i nie prowadzi samodzielnej działalności gospodarczej. Nie wymaga więc prowadzenia odrębnej- własnej księgowości, a jego działalność jest sumą działań jego uczestników, które to działania ( ponoszone koszty, uzyskiwane przychody, podejmowane zobowiązania) rejestrowane są w ich księgach.

Kwestie opodatkowania przychodów i kosztów uzyskania przychodów z tytułu zawartych umów o wspólne przedsięwzięcie reguluje art. 5 ust.1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych zgodnie z którym, przychody z udziału w spółce nie będącej osoba prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadana lub wspólnego użytkowania rzeczy i praw majątkowych łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego udziału.Zasady powyższe stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów, zwolnień i ulg podatkowych oraz obniżania dochodu, podstawy podatkowania lub podatku. W wypadku osiągnięcia przychodów określonych w art.5, osoby uzyskujące takie przychody powinny fakt ten udowodnić oraz wykazać wielkość udziałów- poniesionych kosztów. Dowodem w sprawie mogą być faktury, umowy pisemne, zeznania świadków bądź inne dopuszczone prawem dowody.

Zgodnie z zasadami rozliczania kosztów i przychodów wyrażonymi w art.5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych uczestnicy wspólnego przedsięwzięcia zarówno koszty jak i przychody dzielą porcjonalnie do udziału wniesionego do przedsięwzięcia i łączą je z przychodami i kosztami z pozostałej działalności. W związku z powyższym sposób rozliczania przychodów i kosztów prezentowany przez Spółkę w przedmiotowej sprawie - jest prawidłowy. Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Organ podatkowy nie dokonywał oceny dokumentacji związanej z przedmiotowym kosztem.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY