Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

interpretacja indywidualna

w zakresie obowiązku opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych czynności wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki osobowej mającej siedzibę na Cyprze

sygnatura: IBPBI/1/415-1192/12/BK

autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

data: 2012-12-21

słowa kluczowe:aport, Cypr

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 września 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 26 września 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych czynności wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki osobowej mającej siedzibę na Cyprze - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 września 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych czynności wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki osobowej mającej siedzibę na Cyprze.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Wnioskodawca posiada udziały w cypryjskiej spółce kapitałowej będącej odpowiednikiem polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: ,,Spółka").

W najbliższym czasie Wnioskodawca rozważa rozpoczęcie na Cyprze działalności inwestycyjnej poprzez cypryjską spółkę osobową, której forma prawna będzie odpowiadała formie polskiej spółki komandytowej (ang.: limited partnership, dalej: ,,LP"). Zgodnie z prawem wewnętrznym Cypru LP jest podmiotem transparentnym podatkowo, tj. dochody uzyskiwane przez LP podlegają opodatkowaniu na poziomie wspólników według określonej w umowie LP proporcji.

Wnioskodawca planuje przystąpić do LP jako limited partner, tzn. wspólnik, którego odpowiedzialność za zobowiązania spółki jest ograniczona, będący odpowiednikiem polskiego komandytariusza. Na pokrycie swojego wkładu Wnioskodawca planuje wnieść do LP posiadane udziały w Spółce. W zamian za posiadane udziały Wnioskodawca stanie się wspólnikiem LP i otrzyma prawo do udziału w zysku LP.

Pozostałymi wspólnikami (także komandytariuszami) w LP będą inne osoby fizyczne - polscy rezydenci podatkowi. Wspólnikiem o nieograniczonej odpowiedzialności i uprawnieniach (tzw. general partner), czyli komplementariuszem, będzie spółka kapitałowa z siedzibą na Cyprze stanowiąca odpowiednik polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Komplementariusz będzie podmiotem wyłącznie uprawnionym do reprezentacji LP. Umowa spółki LP zostanie zawarta na czas nieokreślony. LP będzie posiadała własny rachunek bankowy oraz będzie wynajmowała pomieszczenia biurowe na Cyprze, gdzie będzie znajdować się jej siedziba.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, w przypadku wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci udziałów w cypryjskiej spółce kapitałowej do cypryjskiej spółki niebędącej osobą prawną, Wnioskodawca powinien wykazać w Polsce przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy, transakcja wniesienia udziałów w cypryjskiej spółce kapitałowej do cypryjskiej spółki osobowej będzie dla Niego neutralna podatkowo.

Uzasadniając powyższe twierdzenie, wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 361 ze zm. - dalej: ,,ustawa PIT"), jako polski rezydent podatkowy podlega obowiązkowi podatkowemu od od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Jednocześnie w myśl art. 4a Ustawy PIT, wskazany wyżej przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

W myśl art. 13 pkt 4 umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku podpisanej w Warszawie dnia 4 czerwca 1992r. (Dz.U. z 1993r. Nr 117, poz. 523 - dalej: ,,Umowa"), z zastrzeżeniem art. 13 ust. 1-3 Umowy, zyski z przeniesienia tytułu własności majątku podlegają opodatkowaniu tylko w tym Umawiającym się Państwie, w którym przenoszący tytuł własności ma miejsce zamieszkania lub siedzibę.

W ocenie Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, iż żaden z wymienionych w art. 13 ust. 1-3 Umowy wyjątków od powyższej zasady nie znajdzie w przedmiotowej sprawie zastosowania, wniesienie udziałów w Spółce do LP będzie podlegać opodatkowaniu w Polsce, w myśl przepisów prawa polskiego.

Jak wskazuje Wnioskodawca, w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2010 r. wniesienie udziałów w spółce kapitałowej do spółki osobowej budziło kontrowersje w praktyce organów podatkowych i sądów administracyjnych (co stało się m.in. przedmiotem uchwały Naczelnego Sądu administracyjnego z 14 marca 2011 r. sygn. II FPS8/10).

W obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. stanie prawnym ustawodawca jednoznacznie przesądził o zwolnieniu z opodatkowania transakcji wniesienia aportu do spółki osobowej. Zgodnie bowiem z art. 21 ust. 1 pkt 50b Ustawy PIT, zwalnia się z opodatkowania przychody z tytułu przeniesienia własności składników majątku będących przedmiotem wkładu niepieniężnego (aportu) wnoszonych do spółki niebedącej osoba prawną, w tym wnoszonych do takiej spółki składników majątku otrzymanych przez podatnika w następstwie likwidacji spółki niebędącej osoba prawną bądź wystąpienia z takiej spółki.

Jednocześnie, definicja spółki niebędącej osobą prawną została zawarta w art. 5a pkt 26 Ustawy PIT, zgodnie z którym ilekroć w ustawie jest mowa o spółce niebędącej osoba prawną - oznacza to spółkę niebędącą podatnikiem podatku dochodowego.

Wnioskodawca zauważa również, że Ustawa PIT nie różnicuje skutków podatkowych wniesienia aportu w zależności od miejsca siedziby spółki osobowej. Dla zastosowania zwolnienia wymagane jest jedynie, by spółka nie była podatnikiem podatku dochodowego. W ocenie Wnioskodawcy, przyjęcie odmiennego stanowiska i uznania, że aport udziałów do zagranicznej spółki osobowej skutkuje powstaniem u Wnioskodawcy zobowiązania podatkowego, prowadziłoby do nieuzasadnionej dyskryminacji zagranicznych spółek osobowych, co stanowiłoby z kolei naruszenie traktatowej zasady swobody przepływu kapitału.

W związku z tym, zdaniem Wnioskodawcy, aby uznać dany podmiot za spółkę niebędącą osobą prawną w rozumieniu Ustawy PIT, musi on być po pierwsze spółką w rozumieniu odpowiednich przepisów prawa, zgodnie z którymi została założona, oraz nie może być opodatkowana jakimkolwiek rodzajem podatku dochodowego. W razie spełnienia powyższych przesłanek aport udziałów do takiej spółki będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania niezależnie od miejsca siedziby spółki.

Wnioskodawca podkreśla, iż zgodnie z prawem cypryjskim, LP jest traktowana na potrzeby cypryjskiego podatku dochodowego jako podmiot transparentny podatkowo, tj. dochody LP nie są opodatkowane na jej poziomie, ale przypisywane w odpowiedniej proporcji jej wspólnikom, którzy są podatnikami z tytułu przypisanych im przychodów i kosztów.

Reasumując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 50b Ustawy PIT, nie będzie zobowiązany do rozpoznania przychodu dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu przeniesienia w drodze wkładu niepieniężnego składników majątku (tj. udziałów w Spółce) do cypryjskiej spółki niebedącej osobą prawną (tj. do LP).

Na potwierdzenie prezentowanego stanowiska Wnioskodawca powołał interpretacje indywidualne wydane przez:

  • Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 9 lutego 2011r. (winno być 9 lutego 2012 r.) Znak IPPB1/415-27/12-2/EC,
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 17 listopada 2011 r. Znak IPTPB2/415-484/11-4/AKr oraz z dnia 7 sierpnia 2012 r. Znak IPTPB2/415-402/12-2/TS,.
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 25 kwietnia 2012 r. Znak ITPB1/415-138b/12/HD.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie zauważyć należy, iż stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe, bowiem ze złożonego wniosku wynika, iż jest On polskim rezydentem podatkowym, a spółka limited partnership, w świetle, niepodlegających ocenie przez Ministra Finansów przepisów prawa cypryjskiego, nie jest osobą prawną, ani podmiotem uznawanym za osobę prawną.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270 ze zm. ). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY