INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29
sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz.
749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca
2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji
przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.)
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra
Finansów stwierdza, że stanowisko Funduszu przedstawione we
wniosku z dnia 26.09.2012 r. (data wpływu 01.10.2012r.)
uzupełnionym pismem z dnia 06.12.2012r. (data nadania
10.12.2012r., data wpływu 12.12.2012r.), o udzielenie pisemnej
interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku
dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania dochodów
polskiego funduszu inwestycyjnego zamkniętego z udziału w
irlandzkiej spółce osobowej (,,ILP") oraz status
specjalistycznego funduszu inwestycyjnego - jest
nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 01.10.2012r. został złożony ww. wniosek o
udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w
indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób
prawnych w zakresie opodatkowania dochodów polskiego funduszu
inwestycyjnego zamkniętego z udziału w irlandzkiej spółce
osobowej (,,ILP") oraz status specjalistycznego funduszu
inwestycyjnego.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione
następujące zdarzenie przyszłe.
- Wnioskodawca jest osobą prawną, funduszem inwestycyjnym
zamkniętym utworzonym zgodnie z przepisami ustawy o funduszach
inwestycyjnych.
- Fundusz zamierza zainwestować, zgodnie z art. 146 ustawy z
dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych, w irlandzką
spółkę osobową (ILP) posiadającą w Irlandii status tzw.
specjalistycznego funduszu inwestycyjnego (QIF). Na skutek tej
inwestycji, Fundusz stanie się wspólnikiem ILP.
- ILP jest spółką osobową, która na gruncie prawa
irlandzkiego nie posiada osobowości prawnej oraz nie jest uznawana
za podatnika podatku dochodowego. Podatnikami podatków dochodowych
z tytułu dochodów osiąganych przez ILP są - analogicznie jak w
przypadku polskich spółek osobowych - wspólnicy ILP.
- Fundusz może w przyszłości otrzymywać od ILP płatności z
tytułu udziału w zysku tej spółki.
W związku z powyższym zadano następujące
pytanie:
Czy w związku z przedstawioną strukturą
inwestycji, zyski osiągane przez Fundusz z tytułu udziału w ILP
powinny być opodatkowane w Polsce na podstawie art. 5 ust. 1
updop, jako przychody z udziału w spółce niebędącej osobą
prawną...
Zdaniem Wnioskodawcy przychody osiągane przez
Fundusz z tytułu udziału w ILP będą podlegały opodatkowaniu,
jako przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną,
ponieważ ILP na gruncie irlandzkiego prawa podatkowego jest
spółką transparentną podatkowo, tj. podmiotem niestanowiącym
podatnika podatku dochodowego.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy;
- Zgodnie z art. 5 ust. 1 updop, przychody z udziału w spółce
niebędącej osobą prawną łączy się z przychodami każdego
wspólnika proporcjonalnie do posiadanego prawa do udziału w
zysku.
- W art. 4a pkt 14 updop wskazane zostało, co należy rozumieć
na potrzeby updop przez spółkę niebędącą osobą prawną.
Oznacza to mianowicie spółkę niebędącą podatnikiem podatku
dochodowego. W powołanym powyżej przepisie nie zostało jednak
jednoznacznie wskazane, o jaki podatek dochodowy chodzi. W ocenie
Wnioskodawcy, posłużenie się przez ustawodawcę terminem
,,podatnika podatku dochodowego", a nie ,,podatnikami"
wskazuje jednoznacznie, iż ustawodawca zamierzał przy użyciu
tego terminu odnieść się zarówno do podmiotów podlegających
obowiązkowi podatkowemu zgodnie z updop, jak i zgodnie z
przepisami regulującymi analogiczne podatki w innych państwach.
Gdyby bowiem ustawodawca zamierzał określić w przepisie art. 4a
pkt 14 updop tyko krąg podmiotów podlegających polskiej updop,
to wystarczającym - w świetle ustawowej definicji pojęcia
,,podatnika zawartej w art. 1 ust. 1 updop - byłoby właśnie
posłużenie się terminem ,,podatnik".
- Zgodnie z przedstawionym zdarzeniem przyszłym, Fundusz będzie
osiągał w przyszłości przychody z udziału w ILP, spółce
będącej na gruncie prawa irlandzkiego spółką osobową
transparentną podatkowo w podatkach dochodowych. ILP nie jest
więc podatnikiem podatku dochodowego w Irlandii, opodatkowaniu
podlegają bowiem z tytułu dochodów osiąganych przez ILP
wspólnicy tej spółki. Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, na
gruncie updop ILP stanowi spółkę niebędącą osobą prawną,
stosownie do art. 4a pkt 14 updop.
- Należy bowiem podkreślić, iż updop w odniesieniu do
spółek mających siedzibę bądź zarząd za granicą wskazuje
jedynie, iż przepisy tej ustawy mają zastosowanie również do
spółek niemających osobowości prawnej mających siedzibę lub
zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa
podatkowego tego państwa są traktowane jak osoby prawne i
podlegają w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich
dochodów bez względu na miejsce ich osiągania (art. 1 ust. 3
updop). Jeżeli zatem w systemie innego państwa spółka
niemająca osobowości prawnej jest traktowana dla celów
podatkowych jako osoba prawna, to również w Polsce będzie
podlegała opodatkowaniu updop.
- Zdaniem Wnioskodawcy ILP nie jest uznawana za podmiot, do
którego updop może mieć zastosowanie, tj. nie jest podatnikiem
podatku dochodowego od osób prawnych.
- Co więcej, ILP zgodnie z postanowieniami polsko - irlandzkiej
umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania , nie będzie mogła
zostać uznana za rezydenta Irlandii w rozumieniu Umowy, rezydencja
i wynikająca z niej ochrona wynikająca z Umowy będzie natomiast
przysługiwać wspólnikom ILP.
- Spółka osobowa na gruncie Umowy traktowana jest bowiem jako
,,osoba". Zgodnie z art. 3 ust. 1 lit. d Umowy określenie
,,osoba" obejmuje osobę fizyczną, spółkę oraz każde inne
zrzeszenie osób. Określenie ,,spółka" zaś oznacza osobę
prawną lub każdą jednostkę, którą dla celów podatkowych
traktuje się jako osobę prawną (art. 3 ust. 1. lit. e
Umowy).
- W myśl art. 1 Umowy, dotyczy ona osób, które mają miejsce
zamieszkania lub siedzibę w jednym lub w obu Umawiających się
Państwach. Jednocześnie zgodnie z art. 4 ust. 1 Umowy,
określenie ,,osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w
Umawiającym się Państwie" oznacza każdą osobę, która
zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na
jej miejsce zamieszkania, pobytu, siedzibę, miejsce zarządu albo
inne kryterium o podobnym charakterze. Jednakże określenie to nie
obejmuje żadnej osoby, która podlega opodatkowaniu w tym
Państwie z tytułu dochodu osiąganego ze źródeł położonych
tylko w tym Państwie.
- Zatem, sama siedziba spółki osobowej nie świadczy o jej
rezydencji. Rezydentem, w myśl Umowy, będzie bowiem podmiot,
który zgodnie z prawem danego państwa podlega opodatkowaniu w
kraju rezydencji od całości swoich dochodów. Ten warunek z kolei
będzie spełniony tylko wtedy, gdy spółka osobowa będzie
podatnikiem podatku dochodowego w myśl przepisów wewnętrznych
danego kraju. W przeciwnym przypadku spółka osobowa nie jest
podatnikiem, czyli nie jest też rezydentem. Wtedy rezydencja
dotyczy wspólników - i to do nich, a nie do spółki, stosuje
się postanowienia umów międzynarodowych.
- ILP na gruncie przepisów prawa irlandzkiego jest spółką
osobową, która nie posiada osobowości prawnej. Jednocześnie
jednak, ILP dla celów podatkowych traktowana jest jak podmiot
transparentny podatkowo, a więc niebędący podatnikiem podatku
dochodowego w myśl przepisów prawa irlandzkiego.
- Tym samym, ILP stosownie do wskazanych powyżej regulacji nie
posiada siedziby w Irlandii i nie będzie mogła zostać uznana za
rezydenta podatkowego Irlandii w rozumieniu Umowy. Rezydencja
będzie zatem dotyczyć wspólników ILP - i to do nich, a nie do
ILP, stosuje się postanowienia Umowy.
- Stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie znajduje potwierdzenie w
interpretacjach Ministra Finansów dotyczących sposobu traktowania
transakcji z udziałem podmiotów transparentnych podatkowo, m.in.
w interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
12 kwietnia 2011 r. (sygn. IPPB2/415-19/11-7/MK), dotyczącej
amerykańskiej spółki LLC - spółki mającej osobowość prawną
na gruncie prawa amerykańskiego, ale niebędącej podatnikiem
podatku dochodowego. Organ stwierdził w niej, iż dochód jaki
osiągnie ta spółka powinien zostać opodatkowany podatkiem
dochodowym na tym szczeblu w istniejącej strukturze udziałów, na
poziomie którego pojawi się podmiot mający status podatnika
podatku dochodowego. W związku z tym, że LLC jako spółka
osobowa nie jest podatnikiem podatku dochodowego, dochód będzie
podlegał opodatkowaniu u wspólników tej spółki, odpowiednio w
części im przysługującej. Tym samym, organ potwierdził, iż
LLC dla potrzeb rozliczeń w Polsce, powinna być traktowana jak
spółka osobowa nieposiadająca osobowości prawnej.
Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy, ILP powinna
być traktowana analogicznie jak amerykańska spółka LLC, a więc
tak jak polska spółka osobowa (nieposiadająca osobowości
prawnej). Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, przychody osiągane
przez Fundusz z tytułu udziału w ILP będą podlegały
opodatkowaniu jako przychody z udziału w spółce niebędącej
osobą prawną, zgodnie z art. 5 updop.
W świetle obowiązującego stanu prawnego
stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego
zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 15
lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U.
z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.) zwalnia się od podatku fundusze
inwestycyjne działające na podstawie przepisów ustawy z dnia 27
maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546,
z późn. zm.).
Zwolnienie to ma charakter podmiotowy co oznacza,
że obejmuje wszelkiego rodzaju dochody osiągane przez fundusz
inwestycyjny w ramach działalności inwestycyjnej podejmowanej na
podstawie ustawy o funduszach inwestycyjnych.
Zgodnie z opisanym we wniosku zdarzeniem przyszłym
Wnioskodawca jest funduszem inwestycyjnym zamkniętym w rozumieniu
ustawy o funduszach inwestycyjnych, który planuje podjąć
działalność inwestycyjną zgodnie z przepisami tej ustawy. Nie
powinno ulegać zatem wątpliwości, że dochody osiągane przez
Fundusz z tytułu lokowania kapitału na podstawie ustawy o
funduszach inwestycyjnych podlegają zwolnieniu z opodatkowania w
świetle art. 6 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób
prawnych.
W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy
przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
należy uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego
przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego
obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na
niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej
niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu
Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po
uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację
w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się
lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia
naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r.
Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z
2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch
egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od
dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia
naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na
wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego
wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu,
którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art.
54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro
Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402
Płock.