Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

interpretacja indywidualna

Czy w związku z prowadzeniem w kolejnych latach działalności Stowarzyszenia zgodnie ze statutem w tym samym zakresie jak dotychczas opisanej, Stowarzyszenie będzie mogło odzyskać podatek VAT?

sygnatura: ILPP2/443-966/12-4/AD

autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

data: 2012-12-20

słowa kluczowe:czynności niepodlegające opodatkowaniu, dotacja, działalność, odliczenie podatku od towarów i usług, odzyskanie, podatek od towarów i usług, prawo do odliczenia, Program Rozwoju Obszarów Wiejskich, projekt, stowarzyszenia

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia M., przedstawione we wniosku z dnia 17 września 2012 r. (data wpływu 19 września 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 12 listopada 2012 r. (data wpływu 13 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 listopada 2012 r. (data wpływu 13 listopada 2012 r.) o doprecyzowanie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego oraz pytania.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie M. z siedzibą w D. przy ul. D. działa na podstawie ustawy prawo o stowarzyszeniach z dnia 7 kwietnia 1989 r. (tekst jednolity Dz. U. 2001 Nr 79, poz. 855 z późniejszymi zmianami oraz Statutu Stowarzyszenia M. po zamianach zatwierdzonych uchwałą Walnego Zebrania Członków SM. z dnia 6 lutego 2012 r.

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie posiada statusu organizacji pożytku publicznego. Jest ono dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem nie zarobkowym, mającym na celu:

  1. prowadzenie Szkoły Podstawowej i Oddziału Przedszkolnego w D.;
  2. działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich;
  3. aktywizacja społeczności lokalnej;
  4. wspieranie realizacji lokalnej strategii rozwoju;
  5. rozwijanie i propagowanie inicjatyw oraz wszelkich działań sprzyjających pobudzaniu aktywności społeczności lokalnej;
  6. podejmowanie i upowszechnianie wspólnych przedsięwzięć na rzecz poprawy warunków i jakości życia mieszkańców;
  7. przyczynianie się do zaspakajania potrzeb społecznych i kulturalnych;
  8. wspieranie organizacyjne i rzeczowe osób fizycznych i jednostek organizacyjnych, które podejmują takie działania;
  9. popularyzację i rozwój kultury fizycznej, turystyki i sportu a także dbałość o stan terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;
  10. powołanie i prowadzenie klubu sportowego;
  11. powołanie i prowadzenie klubu miłośników fantastyki;
  12. powołanie i prowadzenie klubu seniora ,,50plus";
  13. działalność na rzecz ekologii i ochrony zwierząt oraz dziedzictwa przyrodniczego;
  14. działalność na rzecz kultury, sztuki, tradycji i ochrona dóbr kultury sztuki i tradycji;
  15. działalność krajoznawcza oraz wszelkich form wypoczynku dla dzieci i młodzieży;
  16. walka z patologiami społecznymi;
  17. działalność na rzecz osób potrzebujących w ramach wolontariatu.

W ramach operacji prowadzenie Społecznej Szkoły Podstawowej wraz z Oddziałem Przedszkolnym finansowane są koszty bieżące związane z funkcjonowaniem tej placówki ze środków dotacji oświatowej, a więc:

  • wynagrodzenia dla nauczycieli, pracowników obsługi, tj. sprzątaczki, palacza;
  • wynagrodzenia za wykonanie zleceń na rzecz szkoły na podstawie zawartych umów;
  • zakupu wyposażenia placówki oświatowej, a także utrzymanie, konserwacja, naprawa sprzętu;
  • zakupu materiałów biurowych;
  • podróży służbowych;
  • obsługi finansowo-księgowej;
  • usług telekomunikacyjnych, internetowych;
  • opłat pocztowych, sądowych, skarbowych;
  • opłat bankowych.

W ramach operacji związanych z działalnością społeczną stowarzyszenia jest to szeroko rozumiana aktywizacja społeczności lokalnej w zakresie przyczyniania się do zaspakajania potrzeb społecznych i kulturalnych na rzecz wszystkich grup wiekowych na obszarze miejscowości D., a także Gminy Z. Finansowaniu podlegają koszty związane z:

  • zakupem materiałów biurowych;
  • opłatami pocztowymi, sądowymi;
  • opłatami bankowymi;
  • kosztami wyjazdów członków SM. na szkolenia w celu nabywania umiejętności pozyskiwania środków finansowych ze źródeł zewnętrznych;
  • opracowywaniem, realizacją i promowaniem różnych wydarzeń (festyny, pikniki, dożynki, biesiady, ferie, półkolonie dla dzieci i młodzieży).

Wszystkie zakupy towarów i usług związane z realizacją zadań w ramach operacji wyszczególnionych powyżej nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Efekty działania osiągane przy realizacji operacji w ramach funkcjonowania SM. związane są z nieodpłatnym udostępnieniem ich wszystkim zainteresowanym osobom i podmiotom. Stowarzyszenie będzie za darmo dystrybuować przygotowane materiały i dokumenty, przy okazji udziału w różnego rodzaju wydarzeniach.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, że figuruje w ewidencji podatników Urzędu Skarbowego w Z. i jako podmiot nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT).

Na realizację wskazanych w opisie sprawy zadań organizacja pozyskuje środki finansowe z różnych źródeł, a mianowicie:

  • na prowadzenie Społecznej Szkoły Podstawowej z Oddziałem Przedszkolnym w D. Wnioskodawca otrzymuje subwencję oświatową z MEN za pośrednictwem Gminy Z.; oraz pobiera dopłaty od rodziców dzieci Oddziału Przedszkolnego.
  • na aktywizację społeczności lokalnej Zainteresowany uzyskuje wsparcie z Gminy Z. w ramach zleconych zadań publicznych i dofinansowania ze środków poakcesyjnych z Unii Europejskiej na podstawie złożonych wniosków,
  • na działalność krajoznawczą oraz organizowanie wszelkich form wypoczynku dzieci i młodzieży Wnioskodawca pozyskuje dotacje z Fundacji Wspomagania Wsi w Warszawie, pod warunkiem, że wygra konkurs w ramach ogłaszanych programów tej organizacji oraz dopłat uczestników,
  • opłaty wszelkich usług jak opłaty pocztowe, sądowe skarbowe itp. pokrywane są z reguły ze składek członkowskich i dobrowolnych wpłat na cele statutowe Stowarzyszenia.

Do szczególnych czynności prowadzonych nieodpłatnie należy np. przeprowadzenie zadania pt. ,,G..." współfinansowane w 30% przez Gminę Z. a 70% w ramach małych projektów Działania 413 ,,WDRAŻANIE LOKALNYCH STRATEGII ROZWOJU" objętego PROGRAMEM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH na LATA 2007 -2013. z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w drodze refundacji.

W dniu 31 października 2012 r. Zainteresowany złożył do Urzędu Marszałkowskiego wniosek o płatność i do jego rozpoznania niezbędna jest interpretacja indywidualna według przepisów prawa podatkowego.

Aktualnie Wnioskodawca realizuje również bez udziału środków własnych Projekt ,,W..." w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionie, Działanie 9.1 Wyrównanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych w systemie oświaty, Poddziałanie 9.1.2 Wyrównanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic w jakości usług edukacyjnych.

Przyczyną złożenia wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego jest rozliczenie wniosków w kwotach brutto.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z prowadzeniem w kolejnych latach działalności Stowarzyszenia zgodnie ze statutem w tym samym zakresie jak dotychczas opisanej, Stowarzyszenie będzie mogło odzyskać podatek VAT...

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany poinformował, że jego pytanie dotyczące prawa do odliczenia podatku nie odnosi się do odliczenia podatku w związku z prowadzeniem Społecznej Szkoły Podstawowej wraz z Oddziałem Przedszkolnym. Pytanie Wnioskodawcy dotyczy prawa do odliczania podatku naliczonego w związku z prowadzeniem przez Stowarzyszenie działalności społecznej, tj. przeprowadzenia zadania pt. ,,G..." oraz realizacji projektu pn. ,,W...". Dalej Zainteresowany wskazał, iż wystąpił z wnioskiem o wydanie interpretacji w związku ze złożeniem do Urzędu Marszałkowskiego wniosek o płatność i do jego rozpoznania niezbędna będzie interpretacja indywidualna według przepisów prawa podatkowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie jest on płatnikiem podatku VAT i nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT, nie będzie mógł odzyskać poniesionego podczas realizacji dalszych operacji kosztów podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostają spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w ramach operacji związanych z działalnością społeczną stowarzyszenia aktywizuje społeczność lokalną w zakresie przyczyniania się do zaspakajania potrzeb społecznych i kulturalnych na rzecz wszystkich grup wiekowych na obszarze miejscowości D. a także Gminy Z. Finansowaniu podlegają koszty związane z:

  • zakupem materiałów biurowych;
  • opłatami pocztowymi, sądowymi;
  • opłatami bankowymi;
  • kosztami wyjazdów członków SM. na szkolenia w celu nabywania umiejętności pozyskiwania środków finansowych ze źródeł zewnętrznych;
  • opracowywaniem, realizacją i promowaniem różnych wydarzeń (festyny, pikniki, dożynki, biesiady, ferie, półkolonie dla dzieci i młodzieży).

Wszystkie zakupy towarów i usług związane z realizacją zadań w ramach operacji wyszczególnionych powyżej nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Efekty działania osiągane przy realizacji operacji w ramach funkcjonowania Stowarzyszenia związane są z nieodpłatnym udostępnieniem ich wszystkim zainteresowanym osobom i podmiotom. Stowarzyszenie będzie za darmo dystrybuować przygotowane materiały i dokumenty, przy okazji udziału w różnego rodzaju wydarzeniach. Zainteresowany wskazał, że nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Na realizację wskazanych w opisie sprawy zadań organizacja pozyskuje środki finansowe z różnych źródeł, a mianowicie:

  • na prowadzenie Społecznej Szkoły Podstawowej z Oddziałem Przedszkolnym w D. Wnioskodawca otrzymuje subwencję oświatową z MEN za pośrednictwem Gminy Z.; oraz pobiera dopłaty od rodziców dzieci Oddziału Przedszkolnego.
  • na aktywizację społeczności lokalnej Zainteresowany uzyskuje wsparcie z Gminy Z. w ramach zleconych zadań publicznych i dofinansowania ze środków poakcesyjnych z Unii Europejskiej na podstawie złożonych wniosków,
  • na działalność krajoznawczą oraz organizowanie wszelkich form wypoczynku dzieci i młodzieży Wnioskodawca pozyskuje dotacje z Fundacji Wspomagania Wsi w Warszawie, pod warunkiem, że wygra konkurs w ramach ogłaszanych programów tej organizacji oraz dopłat uczestników,
  • opłaty wszelkich usług jak opłaty pocztowe, sądowe skarbowe itp. pokrywane są z reguły ze składek członkowskich i dobrowolnych wpłat na cele statutowe Stowarzyszenia.

Do szczególnych czynności prowadzonych nieodpłatnie należy np. przeprowadzenie zadania pt. ,,G..." współfinansowane w 30% przez Gminę Z. a 70% w ramach małych projektów Działania 413 ,,W..." objętego PROGRAMEM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH na LATA 2007 -2013. z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w drodze refundacji.

W dniu 31 października 2012 r. Zainteresowany złożył do Urzędu Marszałkowskiego wniosek o płatność i do jego rozpoznania niezbędna jest interpretacja indywidualna według przepisów prawa podatkowego.

Aktualnie Wnioskodawca realizuje również bez udziału środków własnych Projekt ,,W..." w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionie, Działanie 9.1 Wyrównanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych w systemie oświaty, Poddziałanie 9.1.2 Wyrównanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic w jakości usług edukacyjnych.

Przyczyną złożenia wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego jest rozliczenie wniosków w kwotach brutto.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca w związku z prowadzeniem działalności społecznej wykonuje czynności nieodpłatne, a tym samym ponoszone w ramach tej działalności wydatki nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanych podatkiem VAT. Ponadto Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego od zakupów dokonanych w ramach działalności społecznej.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.

Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego od poniesionych wydatków w związku z prowadzeniem w kolejnych latach działalności społecznej, tj. przeprowadzenia zadania pt. ,,G..." oraz realizacji projektu pn. ,,W...".

Odpowiedzi udzielono na podstawie pytania doprecyzowanego w oparciu o uzupełnienie wniosku z dnia 12 listopada 2012 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY